Star Ocean: The Divine Force

  • Ontwikkelaar Square Enix
  • Eerste releasedatum 27 oktober 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre Actie , JRPG
  • Gameliner score

Preview: Star Ocean: The Divine Force - Heeft potentie

Star Ocean bestaat vijfentwintig jaar en Star Ocean: The Divine Force komt eind oktober uit op de PlayStation 5 om dit te vieren. Ik heb in het verleden Star Ocean: First Departure R gereviewd en mij best vermaakt. Daarnaast heb ik ook Star Ocean: The Last Hope en Star Ocean: Integrity and Faithlessness uitgespeeld. In Star Ocean ben je meestal niet aan een planeet gebonden, maar bezoek je een zonnestelsel met meerdere planeten. Tijdens het bezoek aan een nieuwe planeet probeer je niet de levenswijze van de lokale bevolking te verstoren. Wat misschien doet denken aan Star Trek. Het is ook één van de eerste franchise waar je relatie met de personages wordt beïnvloed door Private Actions en dit de uitkomst van het verhaal beïnvloedt. Aangezien het nieuwe deel voor een nieuwe console uitkomt en het een game is die een jubileum heeft te vieren, verwacht ik een prachtige JRPG met een sterk verhaal, uitdagende gevechten, genoeg uitrusting, verschillende eindes, spectaculaire technieken en veel upgrades. Ik ben met de demo van Star Ocean: The Divine Force aan de slag gegaan en in deze preview kun je lezen of de game al enigszins aan deze verwachtingen voldoet.

Star Ocean The Divine Force

Een nieuw avontuur in de ruimte

In de demo kun je alleen het mannelijke personage Ray(mond) kiezen en de medium difficulty selecteren. Daarnaast kun je kiezen uit Japanse of Engelse stemmen en vervolgens kunnen we aan de slag. Je avontuur begint in de ruimte en na een waarschuwing zien kapitein Ray en zijn crew het oorlogschip Astoria in de verte. Als de Astoria plots verloren zijn schip de Ydas aanvalt, proberen ze te ontkomen. Na beduidende schade probeert Ray een tegenactie te bedenken, maar wordt door een bemanningslid, Elena, in een escape pod geduwd en kan daarom ontsnappen. Hij komt er al snel achter dat er nog negen escape pods uit het schip zijn gekomen, voordat het explodeert. Ray ziet tijdens zijn vlucht een escape pod met een jonge dame, Chloe, naar dezelfde planeet gaan en je moet haar zien te vinden. Je eindigt in ieder geval op de vierde planeet uit het Aster zonnestelsel.

Na een korte wandeling word je aangevallen door een enorme pad alleen ben je ongewapend. Gelukkig word je geholpen door twee onbekenden Albaird en Leaticia die je een zwaard toewerpen. Na het gevecht neemt Rays broer, Antonio, contact met zijn broertje op om te kijken hoe het met hem gaat. Hij vertelt dat The Federation achter Raymond aanzit en dat hij snel hem komt helpen. Albaird en Leaticia lijken niets te weten van ruimtereizen en zijn verbaasd door het gesprek met Antonio, maar bieden aan om Ray te helpen om de andere escape pods te vinden. Het blijkt dat Leaticia een lid van de koninklijke familie is en Albaird haar moet beschermen. Zij zoeken een persoon die vermist is. Tijdens de wandelingen leren de personages elkaar beter kennen door korte gesprekken. Als je de game in het Japans speelt, is het heel lastig om deze dialogen te volgen door de kleine letters. Je kunt dit helaas niet aanpassen en ik hoop dat dit in de volledige game wel mogelijk is. Als je tijdens de wandeling iets nieuws tegenkomt, krijg je een korte tutorial. Dit gebeurt ook bij sommige gevechten en zo kom je erachter wat er allemaal mogelijk is.

Star Ocean The Divine Force1

De D.U.M.A. heeft potentie

Ray en zijn nieuwe vrienden gaan op zoek naar een escape pod waarvan ze de locatie hebben kunnen achterhalen. Hierdoor moet je de nieuwe wereld verkennen. Net zoals bij vele action RPG’s kun je springen, sprinten, de vijanden auto-locken en ontwijken. Ook kun je items en uitrusting vinden door Field Objects stuk te maken. Je komt regelmatig vijanden tegen die je niet hoeft te confronteren. Wanneer je dat wel doet, kost elke aanval AP (Attack Points) en als deze op zijn, kun je niet meer aanvallen. Dit regenereert vanzelf al duurt het even. Gelukkig is het mogelijk om te wisselen tussen de personages met de D-pad, zodat je de aanval niet hoeft te onderbreken. Je hebt beschikking over Chain Combos die je kunt toewijzen aan drie verschillende knoppen. Als je één van de drie aanvalsknoppen inhoudt, krijg je een andere aanval dan wanneer je deze achter elkaar indrukt. Ik neem aan dat je genoeg Chain Combos kunt vrijspelen om het fris te houden. Het ontwijken van aanvallen richt extra schade aan als je het goed timet. Dit biedt genoeg variatie, maar toch was ik hier niet echt van onder de indruk, want de gevechten waren vermakelijk maar niet bijzonder. Gelukkig vind je de escape pod met daarin geen persoon maar een voorwerp.

Het D.U.M.A. Combat System is een geavanceerd stukje technologie. Het biedt grote flexibiliteit en maakt de gevechten veel interessanter en vermakelijker. Het deed mij denken aan de aanvallen van Noctis in Final Fantasy XV. Hierdoor kun je jezelf lanceren, zweven, een schild creëren en de omgeving scannen. Zo kun je op een vijand afschieten, maar ook uit zijn gezichtsveld ontsnappen. Met deze Blindside kun je de vijand verrassen en veel schade aanrichten. Sommige grote vijanden hebben meerdere lichaamsdelen om aan te vallen en het is handig om te variëren, want op sommige punten richt je meer schade aan. Dit geldt ook voor aanvallen in de rug en van boven. De DUMA kun je ook buiten de gevechten gebruiken. Je kunt hiermee zweven en jezelf lanceren naar moeilijk bereikbare plaatsen. Hier vind je bijzondere items of uitrusting en gems die je weer kunt gebruiken om de DUMA te levelen. Vervolgens kun je met de DUMA langzaam naar beneden glijden. Hoe ik het combo-systeem en het D.U.M.A. Combat System optimaal kan gebruiken, is mij nog niet volledig duidelijk, maar het heeft zeker potentie. Je kunt natuurlijk jezelf en je team levelen, maar ook je combo vaardigheden. De graphics zien er goed uit, maar het is niet dat je mond ervan openvalt. Het zou een epische JRPG kunnen worden. Nu maar hopen dat het eindresultaat dat ook oplevert.

Voorlopig oordeel van Philip Zeldenthuis

Star Ocean: The Divine Force lijkt potentie te hebben. Het verhaal kan heel interessant worden, maar we weten nog niet genoeg. Wat is er allemaal te vinden op de vierde planeet in het Aster stelsel. Wie zoeken Albaird en Leaticia? Gaan ze meerdere planeten verkennen of blijven ze op deze planeet? De gevechten beginnen heel standaard met de Chain Combos, maar worden door de DUMA snel en spectaculair. Hierdoor wil ik me verdiepen in het gevechtssysteem om dit zo effectief te gebruiken. De Blindsides leveren een tactisch voordeel op en misschien is er nog meer mogelijk in de volledige versie. Het verkennen met de DUMA biedt mogelijkheden, doordat je schijnbaar onbereikbare plaatsen kunt bereiken. Ook lijken er genoeg dingen te verzamelen en up te graden te zijn. Tot zover een positieve ervaring.

Over auteur Philip Zeldenthuis

Philip Zeldenthuis Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?