Preview: The Invincible - Een (demo)tiverend voorproefje

Geplaatst: 9 mei 2023 10:00
Aangepast: 11 mei 2023 20:55

Wat is het nut van een demo? Volgens sommigen is het bedoeld om mensen een voorproefje te geven. Een opwarmertje. Een manier om twijfelaars over de streep te trekken, om zo die felbegeerde pre-order of wishlisting binnen te harken. Anderen beweren dat het te maken heeft met telemetrie en dataverzameling, waarbij feedback moet helpen om een game te optimaliseren. In het geval van The Invincible lijkt vooral die laatste groep het bij het rechte eind te hebben. The Invincible demo liet bij mij namelijk geen 'onverslaanbare' indruk achter, laat staan dat ik er warm voor liep.

The Invincible demo

Rozumiesz język polski?

Voor zover ik het begrijp omvat de publieke demo van The Invincible - welke per heden te downloaden valt op Steam - een kleine greep uit een meer omvattende demo welke op PAX speelbaar was. We maken kennis met de protagonist Yasna, een astrobiologist die - zeer verrassend - is gestrand op de onontgonnen planeet Regis III en alle contact met haar crew verloren is. Tijdens de demo wil het Poolse Starward Industries ons vooral introduceren met de kern-mechanics: exploreren, interactie voeren en dialoog aangaan. Daarbij gaat de ontwikkelaar er gemakshalve even vanuit dat je Pools kent, gezien de game geheel in het Pools opstart.

Laten we vooropstellen dat we The Invincible opstarten met een gegeven feit in ons achterhoofd: het is een walking sim. Wie bombastische actie en vliegensvlugge gameplay verwacht doet er goed aan om de demo sowieso al niet te installeren. Wie zich in 2016 al de tandjes irriteerde aan de slow burn genaamd Firewatch, gaat The Invincible ook niet trekken. Wie geen moeite heeft met voortsjokken en het verhaal laten ontwikkelen, heeft meer kans op een succesvolle ruimtewandeling. Een ruimtewandeling met meerdere uitkomsten en dat dient vermeld te worden, gezien het verhaal van The Invincible zich ontvouwt aan de hand van jouw keuzes.

Het belang van ARTI-culatie

Het zou dan ook geweldig zijn wanneer de demo van The Invincible hier de focus op zou leggen, wat het ergens wel tracht te doen. We hoeven met Yasna nog geen twintig stappen te zetten of de eerste opportuniteit dient zich aan. Een niet-reagerende robot genaamd ARTI baart je zorgen en ook een collega - welke in geheel catatonische staat in zijn ruimte-tentje zit te mummelen - lijkt betere tijden te hebben gehad. Tot overmaat van ramp doet je communicatieapparatuur het ook niet echt geweldig. Je vermoedt dat je wel gehoord wordt, maar je hebt zelf geen inkomend signaal. Gezien die mentaal instabiele collega niet echt iets met zijn transmitter lijkt te doen, eigen je de zijne toe. Vanaf dat moment komt je superieur Novik in beeld, waarmee het dialoog-gedeelte de overhand begint te krijgen.

Volgens Starward Industries zijn het vooral je acties en dialoogkeuzes die verstrekkende implicaties kunnen hebben. In de demo lijken deze zich te gaan ontwikkelen door je eerste contact met Novik, die vooral wil weten wat er met je collega aan de hand is. Hij vraagt dus aan jou of hij in direct levensgevaar is of niet, om zo te bepalen of spoedevacuatie aan de orde is. Aan de hand van jouw spoedanalyse wordt dat bepaald. Ook het lot van ARTI ligt in jouw handen. Een reset kan alleen worden uitgevoerd door een defecte communicatie relay te bypassen, wat zoveel betekent als 'zoek effe naar een nieuwe, wil je?'. Ook hier kun je kiezen om dat wel of niet te doen. Novik drukt je namelijk ook op het hart dat er meerdere collega's vermist zijn. Wat heeft dus meer prioriteit, je catatonische collega en een kaduke ARTI of de rest van je crew?

The Invincible demo1

Weinig 'ruimte' voor een eigen draai

Inmiddels heeft de demo bepaald dat we toch echt verder moeten gaan zoeken naar tekenen van overlevenden en worden we semi-losgelaten op Regis III en je kampement. Met behulp van een tracker is het mogelijk om linea recta naar de dichtstbijzijnde ping te stiefelen, al geeft de demo ook de ruimte om verder te exploreren en een landingzone te bepalen voor het evacuatieteam, waarbij Novik vooral geïnteresseerd is in de oriëntatiepunten en waar die volgens jou op lijken. Dit kleine zijsprongetje zal op de langere termijn best significant zijn, maar in de demo lijkt dit vooral nietszeggende filler. Wanneer we uiteindelijk de ping blijven volgen, komen we als verwacht uit bij één van onze mede-ruimtereizigers, waarmee de demo ook direct ten einde komt.

Het jammere van alles is dat het schrijven van deze plotsynopsis langer heeft geduurd dan de demo zelf. Met een krap kwartiertje ben je klaar, afhankelijk van je aanpak. Ben je een zogeheten 'straight shooter', dan fiets je er gemakkelijk binnen dat kwartiertje doorheen. Ben je wat grondiger in je research, dan duurt het misschien twintig minuten. En dat alles zou helemaal niks uitmaken als je acties daadwerkelijk gevolgen zouden hebben. Ik heb de demo twee keer gespeeld, totaal verschillende keuzes makend om te zien wat het uit zou maken. Het was dan ook vrij ontluisterend om te zien dat de demo van The Invincible hier totaal niks mee doet.

The Invincible demo2

Een intergalactische ui

Ergens is dat ook wel begrijpelijk. Het verhaal van The Invincible fungeert als een geweldig gestileerde atompunk ui, welke laagje voor laagje afgepeld dient te worden om langzaam tot een eindconclusie te komen. Keuzes gaan daardoor pas op de langere termijn consequenties hebben en niet al binnen een luttel kwartiertje. Maar ja, dan loop je wel een beetje het doel van een demo mis, namelijk het captiveren van je demografie. Je verwacht op z'n minst dat Starward Industries je vast laat proeven van de keuzestress en je de gevolgen er al van laat ervaren, maar The Invincible laat je vooralsnog rondlopen zonder enig verantwoordelijkheidsbesef.

Dat neemt niet weg dat The Invincible een magnifieke walking sim kan worden. Op stilistisch vlak doet de Poolse ontwikkelaar goede zaken, al krijgt men al flink wat kritiek te verduren wanneer het op het zaken als FOV (Field of View) en stemacteerwerk aankomt. Want ja, een vrouwelijke protagonist is een opmerkelijke keuze gezien het bronmateriaal - de boeken van Stanisław Lem - constant verwijst naar een man. Maar wie deze randzaken naast zich neer kan leggen en in het achterhoofd houdt dat we slechts te maken hebben met een demo en niet met een eindproduct, kan wellicht ook voorstellen dat The Invincible een meesterwerk onder de walking sims kan worden. Het zou alleen fijn zijn wanneer de demo dit al iets meer liet doorschemeren.

The Invincible demo preview

Voorlopig oordeel van Patrick Meurs

The Invincible blijft een game zijn die bij mij de nodige intrige opwekt, maar van de demo moet de game het niet hebben. Het doet gelukkig nog een beetje moeite om er een beetje sfeer in te brengen, maar voor de rest doet het tien minuten durende voorproefje niet veel om een 'onverslaanbare' indruk achter te laten. Spijtig, wanneer je het mij vraagt, want diep van binnen blijf ik toch hoop houden dat The Invincible een pareltje onder de walking sims kan worden. Ach ja, het laat 'ruimte' voor de verbeelding, zullen we maar zeggen.

Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot The Invincible

Series

-

Uitgever

Starward Industries

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 5, Xbox Series

Releasewindow

6 november 2023

Ontwikkelaar

Starward Industries

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord