Preview: The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom - Zelda straalt in haar rol

-

Daar sta je dan op een woensdagochtend voor de deur van het Benelux-kantoor van Nintendo. We hebben allemaal een bucketlist en het bezoeken van Nintendo was er eentje voor mij. Ik ben opgegroeid met Nintendo en vooral de Mario-games. Die draag ik dan ook een warm hart toe, maar de franchise waar we het vandaag over gaan hebben is Zelda. Letterlijk, want ik mocht twee uurtjes aan de slag met The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom. Naast dat het een erg leuke sessie was, werd er ook direct een eerste indruk gewekt en het lijkt erop dat Nintendo weer een pareltje gaat uitbrengen.

The Legend of Zelda Echoes Of Wisdom preview

Zelda lost het allemaal op

Als je het kantoor van Nintendo binnenloopt, word je al ondergedompeld in de sfeer. En dat is precies waarom dit soort bezoekjes altijd zo speciaal zijn. Na een hartelijk welkom mochten we namelijk even uitrusten vlak voor een groot standbeeld van Link uit The Twilight Princess. In mijn ogen nog steeds de beste Zelda-game, maar daar komt later deze maand mogelijk verandering in. The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom verschijnt namelijk al over enkele dagen en na een korte presentatie mocht ik het begin van de game ervaren. Zoals je misschien hebt gezien in de eerste trailer zijn er allemaal scheuren ontstaan in Hyrule. Gebouwen en mensen worden opgeslokt en sommige gebieden zijn niet eens meer te bereiken. Link is echter verdwenen en daardoor moet Zelda het allemaal oplossen. Het helpt niet dat ze door de dubbelgangers van de koning en de generaal in de gevangenis wordt gegooid. Zelda is de perfecte zondebok, maar er komt hulp uit onverwachte hoek. Het kleine wezentje Tri komt met een staf aanzetten en helpt Zelda om te ontsnappen. Samen moeten ze op zoek naar de vrienden van Tri, want zij zijn normaal gesproken degenen die de scheuren weer sluiten.

De staf van Tri staat centraal in deze game en zorgt ervoor dat je ontzettend veel vrijheid hebt. Met deze staf kun je namelijk echo’s van voorwerpen en vijanden maken. Weet je een Zol of Moblin te verslaan dan kun je de echo leren en vervolgens inzetten. Achter Tri zweeft heel handig een soort staart van driehoekjes. Deze tonen aan hoeveel energie je hebt, waardoor je allerlei combinaties kunt inzetten. Een Moblin kost bijvoorbeeld twee driehoekjes, terwijl een slang één driehoekje kost. Je kunt eenvoudig en snel wisselen, en de resultaten zijn soms erg komisch. Ik kon het niet laten om vijanden de hele tijd in te sluiten met zee-egels en Moblins die elkaar te lijf gaan zorgen voor een komisch schouwspel. Het laat zien op hoeveel manieren je een puzzel kunt oplossen of een gebied kunt doorkruisen. We hadden aan het eind van de speelsessie nog even over de bepaalde echo’s van vijanden en tijdens dat gesprek bleek dat bijna iedereen zijn eigen aanpak had. En dus ook bepaalde echo’s compleet negeerde. Zo bouwde ik voornamelijk trappen van bedden, omdat het opstapelen van bedden nu eenmaal eenvoudig is en snel werkt. Het wordt interessant om te zien hoeveel echo’s je uiteindelijk kunt verzamelen, want na twee uur spelen had ik een hele lijst. Moet je nagaan hoeveel combinaties je straks kunt inzetten. De hoeveelheid vrijheid en creativiteit die je gaat krijgen, maakt mij in ieder geval gelukkig.

The Legend of Zelda Echoes Of Wisdom preview 1
The Legend of Zelda Echoes Of Wisdom preview 2
The Legend of Zelda Echoes Of Wisdom preview 3
The Legend of Zelda Echoes Of Wisdom preview 4
The Legend of Zelda Echoes Of Wisdom preview 5

Zowel bekend als zeer vernieuwend

In de Hyrule trailer van The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom hebben we een aantal omgevingen mogen aanschouwen. Nu zitten die gebieden niet direct in het begin van de game dus ik heb vooral de gevangenis en het Suidia dorp gezien. Hier is Link blijkbaar voor het laatst gezien, want de bewoners zijn nogal gestrest en vragen zich af waar hij is gebleven. Even een praatje maken met de mensen die je tegenkomt, is absoluut aan te raden en vergeet vooral niet het gras te maaien. Zoals een echte Zelda-game beaamt, zitten er Rupees verstopt in het gras en soms ook in potten. Je zou het gedrag van Zelda niet verwachten, maar alles moet uiteraard vernield worden. Bewoners zullen ook schrikken als je met potten gaat gooien. Een reden om te stoppen? Ha, natuurlijk niet. Je hebt alle Rupees nodig om weer hartstukjes en andere spulletjes te kopen. Waar je bij deze game niet omheen kunt, is dat het precies dezelfde visuele stijl heeft als The Legend of Zelda: Link’s Awakening. Niet iedereen is daar misschien tevreden mee, maar juist die kleurrijke en niet realistische uitstraling is precies wat ik wil van een Nintendo-game.

Er zit ook weer de typische humor in. Ik zat in ieder geval grinnikend achter mijn pc toen ik Zelda in een pot stopte en vervolgens besloot om rond te hoppen met de pot. Dat zorgt voor de perfecte overstap richting het serieuze onderdeel. Om de vrienden van Tri te vinden en de scheuren te dichten moet je een zwakke plek in een scheur zoeken, zodat je deze kunt betreden. Vervolgens kom je terecht in de Verlaten Wereld van The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom. Hierin zweven alle gebouwen en personen die door een scheur zijn opgeslokt. Als ze te lang in de Verlaten Wereld blijven zullen ze zelfs verdwijnen. Via de Verlaten Wereld kom je terecht in de kenmerkende dungeons die vol zitten met vijanden, kistjes en puzzels. Weet je er heelhuids doorheen te komen zonder gek te worden van de lay-out dan moet je ook nog even een eindbaas verslaan. We kunnen dus vaststellen dat Zelda: Echoes of Wisdom alle belangrijke onderdelen van een Zelda-game heeft. Met daarbij de mogelijk om te zwemmen. Ik kan je verklappen dat ik telkens in het water sprong om te kijken of er iets te vinden was. Nieuwsgierigheid en creativiteit gaan je dus absoluut belonen en de game is daar zodanig omheen gebouwd dat er een grote kans is dat je dit automatisch al toepast.

Kantoor Benelux Nintendo
Gameliner

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Ik begon als eerste over het standbeeld van Link uit The Twilight Princess en dat verbind eigenlijk alles heel mooi met elkaar. Bij de laatste Zelda-games miste ik de aantrekkingskracht en passie die ik als kind had bij The Twilight Princess. The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom weet dat gevoel juist weer op te roepen. Aan de ene kant keren veel bekende elementen weer terug. Ik heb het dan over de dungeons, de Rupees en bepaalde locaties. Tegelijkertijd biedt het door de echo’s ontzettend veel creativiteit, waardoor er meerdere oplossingen beschikbaar zijn. Dat allemaal in een compacte wereld die toch ook groot is. Mijn nieuwsgierigheid werd tijdens de speelsessie bijna altijd beloond en door de combinatie van creativiteit en humor zat ik met een glimlach te spelen. Voor mij heeft The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom precies de juiste elementen en dat met een prachtige en kleurrijke artstijl. Dat ik na twee uurtjes toch echt de game moest achterlaten was lastig, want de preview smaakte naar meer. Gelukkig, hoeven we niet al te lang meer te wachten, want de releasedatum staat op 26 september. En ik ben weer een mooie ervaring rijker.

Packshot The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

26 september 2024

-