Preview: Uncharted: Golden Abyss

-

Zo, een preview. Een preview van de game die toch wel bovenaan het lijstje staat van de meeste gamers. Tenminste, de gamers die de PlayStation Vita gaan halen. Niet alleen omdat Uncharted garant staat voor uren kwalitatief speelplezier, maar ook door de vernieuwingen. Zoals de hardware met twee touchscreens, of wat dacht je van de mogelijkheid om met twee pookjes te spelen? Allemaal vernieuwingen die zowel de game, als het apparaat zelf, ten goede komen. Of het echt top speelt, dat weten we natuurlijk pas bij de release, maar vooruitkijken kan uiteraard wel.

Een prequel. Niet een sequel
De makers zijn slim geweest. Ze hebben namelijk niet een sequel gemaakt op Uncharted 3: Drake's Deception, maar een prequel. Want stel ze waren echt bezig geweest met een vervolg, dan zou die alleen maar zijn tegengevallen. Niet omdat het niveau lager zou liggen, maar omdat mensen net Uncharted 3 achter de kiezen hebben. Je kan met een handheld, al is die zo krachtig, gewoon geen waardige opvolger maken met dezelfde hoogstandjes. Goed dat ze dit al snel doorhadden, en dus begonnen aan een prequel. Oftewel; een game die zich voor alle andere delen afspeelt.

Dit is niet alleen interessant voor het verhaal, maar ook voor de karakters. Ik bedoel: wie gaan we nou terugzien? De trailers hebben al duidelijk gemaakt dat Sully weer van de partij is, maar wie is die nieuwe chick? Wat is haar verhaal en nog belangrijker; waarom helpt zij onze eigen Nate? Allemaal vragen die ik zelf heel graag beantwoord wil zien worden, want als er iets goed snor zit, dan zijn het de karakters.

Twee pookjes
Je hebt ze vast al gezien, en zo niet, schud ik je even wakker: de PlayStation Vita heeft twee pookjes. Dat is even schrikken hè? Hou je vast, want er is nog meer: het heeft ook twee touchscreens! Deze twee in combinatie met de flinke hardware, beloofd veel goeds. Wat dacht je van ontzettend dikke graphics, gestroomlijnde bewegingen, of gewoon realistische werelden die niet haperen wanneer ze in het oog vallen. Allemaal dingen die makkelijk opgelost zijn door de processor die de Vita kent. Echter is dat niet het enige, want zoals je las heeft het dus ook twee pookjes. Je weet wel; die stokjes die je de hemel in prijst als je een shooter speelt, en heilig verklaart wanneer je een racegame aanslingert. Ja, die ja.

Een third-person shooter is er dus voor gemaakt om met twee 'pookjes' gespeeld te worden. Want even eerlijk, kennen wij Resistance voor de PlayStation Portable nog? Ja, die game die je speelde met de welbekende PlayStation-knoppen aan de rechterkant, en het vettige pookjes-idee aan de linkerkant. Dit leidde al snel tot wanhoop, frustratie en een regelrechte ergernis naar shooters op de PSP. Hier heeft Sony (blijkbaar) van geleerd en komt met, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, het tweede pookje.

Twee touchscreens
Gelukkig blijft het daar niet bij, want Uncharted: Golden Abyss maakt optimaal gebruik van de beide, jawel hoor, touchcreens. Je kan namelijk heel simpel naar links of naar rechts slepen over het beeldscherm. Wanneer je dit doet, zal Nate heel subtiel je vinger volgen en zo over de levensgevaarlijke richels kruipen alsof het niks is. Ben je echter een wat ervarene onderzoeker, dan kun je beter gewoon de fysieke manier van besturen gebruiken. Oldschool knopjes indrukken. Het is dus een leuke grap voor gamers die nog niet gewend zijn aan de adrenalinedruk die de Uncharted-serie met zich meebrengt. Casual gamers, jullie zijn gewaarschuwd voor de spanning.

Verwachting
Alvast excuses dat ik de PlayStation Vita als hardware er vaak bij heb gepakt, maar het was even moeilijk om het anders uit te leggen. Al helemaal met zo'n nieuw platform die boordevol mogelijkheden zit. Dit moet gewoon gedeeld worden met elke gamer die nog twijfelde. Enfin, de game. De release-game die eigenlijk wel het startschot mag geven over het apparaat. Non de ju, begin ik weer over die Vita zelf. Het zal wel, jullie snappen het en het moge duidelijk zijn: deze game gaat weer rocken als een tiet!