Weg met Digital Rights Management

Geplaatst: 2 december 2008 15:39
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Al snel na de opkomst van het World Wide Web werd software zonder licentie gedownload. Moraalridders stonden op en verdedigden de rechten van ontwikkelaars, wellicht mensen met belangen bij de verkoopcijfers. Al jaren lijkt er steeds sprake te zijn van een groei van deze 'piraterij'. Als oplossing kwamen ontwikkelaars en uitgevers met digital rights management (DRM).

Digital rights management houdt letterlijk in dat software beschermd wordt tegen piraterij. Dit kan door middel van verificatiemethoden via internet gebeuren, zoals het populaire distributieprogramma Steam gebruikt. Zulke methodes blijken erg doeltreffend te werken, maar ontwikkelaars gaan soms nog een stap verder: het aantal installaties beperken van een product.

Onder de spellen waarvan de installatiemogelijkheiden beperkt zijn kan je Spore, BioShock en Mass Effect vinden. Bij deze spellen is SecuROM gebruikt voor de beveiliging. Je zou denken dat deze games moeilijker zouden zijn om te kraken en wellicht is dit ook zo. Uiteindelijk worden ze echter altijd online aangeboden zonder de gelimiteerde installaties en ergernissen die SecuROM met zich meebrengt. Dit heeft tot gevolg dat veel mensen juist gaan downloaden in plaats van het spel aan te schaffen. Spore is het meest gedownloade spel ooit, wat geweten wordt aan de omslachtige beveiliging.

Computerspecialisten die veel in aanraking komen met malware en de bestrijding of vervaardiging daarvan onderstrepen het schemergebied tussen beveiliging en virussen of spyware. Programma's zoals SecuROM, StarForce en SafeDisc gedragen zich net als een programma dat normaliter omschreven wordt als spyware. Het installeert zichzelf, zonder melding, op de harde schijf van degene die een legitiem spel installeert en veroorzaakt soms zelfs problemen. Er wordt bijgehouden hoe vaak het spel geïnstalleerd is en maakt een internetverbinding noodzakelijk om zelfs een singleplayer spel te spelen.

"Digital right management technologieën werken niet en beperken alleen mensen die eerlijk een spel kopen," aldus Gabe Newell

Recentelijk heeft een van de grote spelers in de games-industrie zich uitgesproken over beveiliging van spellen. Gabe Newell, een van de directeurs en medeoprichters van ontwikkelaar Valve, vindt de meeste DRM strategieën ondoeltreffend. 'Zijn' bedrijf zou dus blij zijn als programma's zoals SecuROM en vooral StarForce tot het verleden behoren.

"Het doel zou moeten zijn om games juist een grotere waarde te geven voor klanten: maak het makkelijk om een spel te spelen, waar en wanneer iemand het maar wilt. We zien nu juist dat het tegenovergestelde vaak het geval is: misschien kan ik een spel spelen, misschien niet."

"Wij (Valve) raden andere ontwikkelaars en uitgevers het ter zeerste af om slechte digital rights management aanboden te accepteren. Normaal gesproken keurt de klant zulke keuzes goed, wat weer voor ondersteuning zorgt."

Wat vind jij? Moet digital rights management verdwijnen, veranderen, of gewoon geaccepteerd worden voor wat het is?

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer