Trailer
Roguelike deckbuilder As We Descend onthuld
vandaagCoffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Al snel na de opkomst van het World Wide Web werd software zonder licentie gedownload. Moraalridders stonden op en verdedigden de rechten van ontwikkelaars, wellicht mensen met belangen bij de verkoopcijfers. Al jaren lijkt er steeds sprake te zijn van een groei van deze 'piraterij'. Als oplossing kwamen ontwikkelaars en uitgevers met digital rights management (DRM).
Digital rights management houdt letterlijk in dat software beschermd wordt tegen piraterij. Dit kan door middel van verificatiemethoden via internet gebeuren, zoals het populaire distributieprogramma Steam gebruikt. Zulke methodes blijken erg doeltreffend te werken, maar ontwikkelaars gaan soms nog een stap verder: het aantal installaties beperken van een product.
Onder de spellen waarvan de installatiemogelijkheiden beperkt zijn kan je Spore, BioShock en Mass Effect vinden. Bij deze spellen is SecuROM gebruikt voor de beveiliging. Je zou denken dat deze games moeilijker zouden zijn om te kraken en wellicht is dit ook zo. Uiteindelijk worden ze echter altijd online aangeboden zonder de gelimiteerde installaties en ergernissen die SecuROM met zich meebrengt. Dit heeft tot gevolg dat veel mensen juist gaan downloaden in plaats van het spel aan te schaffen. Spore is het meest gedownloade spel ooit, wat geweten wordt aan de omslachtige beveiliging.
Computerspecialisten die veel in aanraking komen met malware en de bestrijding of vervaardiging daarvan onderstrepen het schemergebied tussen beveiliging en virussen of spyware. Programma's zoals SecuROM, StarForce en SafeDisc gedragen zich net als een programma dat normaliter omschreven wordt als spyware. Het installeert zichzelf, zonder melding, op de harde schijf van degene die een legitiem spel installeert en veroorzaakt soms zelfs problemen. Er wordt bijgehouden hoe vaak het spel geïnstalleerd is en maakt een internetverbinding noodzakelijk om zelfs een singleplayer spel te spelen.
"Digital right management technologieën werken niet en beperken alleen mensen die eerlijk een spel kopen," aldus Gabe NewellRecentelijk heeft een van de grote spelers in de games-industrie zich uitgesproken over beveiliging van spellen. Gabe Newell, een van de directeurs en medeoprichters van ontwikkelaar Valve, vindt de meeste DRM strategieën ondoeltreffend. 'Zijn' bedrijf zou dus blij zijn als programma's zoals SecuROM en vooral StarForce tot het verleden behoren.
"Het doel zou moeten zijn om games juist een grotere waarde te geven voor klanten: maak het makkelijk om een spel te spelen, waar en wanneer iemand het maar wilt. We zien nu juist dat het tegenovergestelde vaak het geval is: misschien kan ik een spel spelen, misschien niet.""Wij (Valve) raden andere ontwikkelaars en uitgevers het ter zeerste af om slechte digital rights management aanboden te accepteren. Normaal gesproken keurt de klant zulke keuzes goed, wat weer voor ondersteuning zorgt."
Wat vind jij? Moet digital rights management verdwijnen, veranderen, of gewoon geaccepteerd worden voor wat het is?
Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Trailer
Stof je VR-bril af of haal hem eindelijk uit de doos, want je wordt opgeroepen om demonen neer te schieten in Metal: Hellsinger.
Nieuws
SEGA heeft ervoor gekozen om Relic Entertainment te verkopen. Relic gaat nu door als onafhankelijke studio dankzij een 'externe investeerder'.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.