Disney Epic Mickey: Rebrushed review - Slaat in als een verfbom

-

Tijdens gamescom mocht ik al even kijken naar wat kersverse Disney Epic Mickey: Rebrushed previewbeelden. Gelukkig kon ik niet veel later aan de slag met de daadwerkelijke game. Epic Mickey is typisch zo’n titel die ik een warm hart toedraag na zijn Nintendo Wii-release. We zijn echter flink wat jaar verder en er is nogal wat up the brushen in deze Remake. De hamvraag is dan ook, is Disney Epic Mickey: Rebrushed een meesterwerk of een schaamteloze kopie? Dat moet blijken uit deze recensie. Get ready to paint some happy little trees, dit is namelijk de Disney Epic Mickey: Rebrushed review!

Disney Epic Mickey Rebrushed Review

De vele slachtoffers van Mickey

Disney Epic Mickey: Rebrushed introduceert het kantelpunt van de welbekende Disney-mascotte. Mickey moest meer avonturen beleven en mocht best iets meer edgy worden. Dat is goed gelukt in Epic Mickey, in de game zien we namelijk hoe Yen Sid nietsvermoedend een betoverde maquette in elkaar schroeft. Mickey is echter nieuwsgierig en gooit per abuis een magische pot verf over het bouwwerk. Hierdoor transformeert de Maquette met vergeten Disney-personages tot een ware nachtmerrie. Hoewel de muis er aanvankelijk goed vanaf komt, achterhaalt de leugen zich al snel. Mickey eindigt in “The Wasteland”, een maquette van de Disneyland pretparken waar vergeten personages hun dagen kunnen slijten. Aanvoerder van dit stel is Oswald the Lucky Rabbit, de mascotte die naar de achtergrond verdween bij de introductie van Mickey. Afijn, het is dus aan Mickey om orde in de wereld te herstellen. Niet met vuisten of giecheltjes, maar met een magische kwast.

Flink wat personages zijn namelijk slachtoffer van Mickey’s verzwegen ongelukje. Verfverdunner komt overal tevoorschijn en “The Blot” verspreidt kwaadwillende wezens in alle gebieden. Met de magische kwast op zak reis je naar Mean Street (Main Street), Small World, Big Thunder Mountain en andere locaties om orde te herstellen. Dat doe je dus met een magische kwast, hiermee ben je in staat om verdunde plekken in te vullen met verf, of door juist de verf te verdunnen zodat er nieuwe routes ontstaan. Het is een bijzonder vermakelijke mechanic die je tot op zekere hoogte aardig wat vrijheid geeft. Vijanden zijn namelijk te verdunnen zodat ze verdwijnen, of te bevrienden door ze in te vullen met verf. Dat zie je de hele game terug, zelfs bij de bazen. Er leiden meerdere wegen naar jouw doel en je dient continu keuzes te maken. Sloop je bijvoorbeeld een attractie met verfverdunner voor een snelle route of repareer je deze met verf voor een langere route met wellicht meer beloningen. De game bevat meerdere eindes, een flink aantal collectibles en meerdere keuzemomenten. Het loont dus om de game een aantal keer te spelen!

Disney Epic Mickey Rebrushed Review1

Is een nieuw likje verf voldoende?

Disney Epic Mickey: Rebrushed is dus een remake van een game uit 2010 voor de Nintendo Wii. In bijna vijftien jaar tijd is de technologie flink vooruitgegaan en Purple Lamp had dan ook een flinke klus voor de boeg. De Wii-versie leunde namelijk sterk op motion controls en is grafisch natuurlijk ook ietwat achterhaald. Goed nieuws voor PlayStation- en Xbox-spelers, de controls zijn namelijk volledig herzien zodat je de kwast eenvoudig met de rechterstick kunt bedienen. Ook is de game er grafisch flink op vooruitgegaan. Deze is namelijk vanaf de grond af aan opgebouwd zonder zijn originele charme te verliezen. Hoewel Purple Lamp aardig wat nieuwe routes heeft toegevoegd, zijn ze wel extreem trouw aan het origineel gebleven. Dat betekent dat levels, het verhaal, de eindes en de gameplay elementen vrijwel hetzelfde zijn gebleven. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat we nog steeds de 2D cartoons gebruiken om van wereld naar wereld te reizen. Wat betreft gameplay zien we dus ook veel variatie die continu leuk blijft.

Er zijn echter een aantal kanttekeningen te plaatsen. De audio stelt ietwat teleur. Dialogen zijn nog altijd enkel voorzien van wat soundbytes. Jammer, want het zou een moderne game meer sieren door wat meer voicing te gebruiken. Ook het schilderen zelf werkt niet altijd even goed. Dit is een 3D-platformer waarbij de kwast een grote rol speelt. Het komt echter met grote regelmaat voor dat het object in je vizier niet geraakt wordt door de verf. Dit kan door allerlei dingen komen, maar ook wanneer het vizier oplicht, raak je lang niet altijd het doel. Dat kan gaan irriteren op een bepaald moment. Het is niet gamebreaking of iets dergelijks, maar het had zeker beter gekund.

Disney Epic Mickey Rebrushed Review2

Disney Epic Mickey: Rebrushed blijft een vermakelijke platformer. Is deze even sterk zoals een Astro Bot of The Plucky Squire? Op dit moment helaas niet. Begrijp ons niet verkeerd, dit is absoluut geen slechte game! Je ziet echter wel dat het bronmateriaal stamt uit een compleet andere tijd. Het tempo ligt vrij laag, de audio is wat teleurstellend en hoe het verhaal gepresenteerd wordt is ietwat ouderwets. Dat gezegd hebbende; veteranen die het origineel een warm hart toedragen, gaan zonder twijfel genieten van deze game. De originaliteit spat ervan af en wij hebben ons geen moment verveeld. Het is echter jammer dat de controls op momenten tegenwerken.

• Prima
  • Vermakelijk avontuur
  • Erg creatief