Dungeons of Hinterberg review - Oostenrijkse schoonheid met een vleugje eentonigheid

-

Wat krijg je als je een Oostenrijks dorpje het toneel maakt van een avonturen RPG? Dan krijg je Dungeons of Hinterberg van Microbird Games. Daar is namelijk plotseling magie ontstaan samen met verschillende dungeons gevuld met monsters uit de Oostenrijkse volksverhalen. Of dit een winnende combinatie blijkt te zijn of Hinterberg het beter op de après-ski kan houden, ga ik voor je uitzoeken in deze review.

Ontsnappen aan het alledaagse leven

Het verhaal speelt zich, zoals de titel al doet denken, af in het Oostenrijkse dorp Hinterberg. Daar maken we kennis met Luisa Dorfer, een trainee bij een advocatenkantoor, die naar Hinterberg op vakantie is gegaan. Ze kwam hier al als jong meisje met haar ouders, maar sinds die tijd heeft er als het ware een magische evolutie in het dorp plaatsgevonden. Uit het niets zijn er opeens magische wezens en dungeons rondom het dorp verschenen en Hinterberg heeft avonturiers nodig om dit monster onder de duim te houden. Wanneer Luisa een burn-out krijgt besluit ze terug te keren naar de vakantieplek uit haar jeugd om de mysteries rondom de magie van Hinterberg te ontrafelen.

Het verhaal is prima. Het is niet een literair meesterwerk, maar het doet zijn werk goed. Luisa is een interessant hoofdpersonage en er lijken wat connecties te zijn tussen Luisa en de magie van Hinterberg, want zodra ze voet in de eerste dungeon zet begint die zich raar te gedragen. Dit geeft genoeg redenen om de game verder te spelen. Het is ook geweldig dat alle monsters gebaseerd zijn op wezens uit Oostenrijkse sprookjes en volksverhalen. Dit draagt bij aan een authentieke sfeer en laat zien hoeveel aandacht de ontwikkelaar heeft besteed aan de authenticiteit van de game. De dungeons zijn gevuld met puzzels en monsters voor Luisa om te verslaan. Ook zijn de dungeons allemaal uniek en gevuld met puzzels die passen bij de moeilijkheidsgraad van de dungeon. Het enige jammere is dat sommige vrij kort zijn en na het uitspelen het meteen avond wordt. Je kunt dan niks meer verkennen tot de volgende ochtend. Het geeft je een beperkt gevoel en de dagen voelen daardoor af en toe iets te kort aan.

Dungeons of Hinterberg Review1

Eentonige combat

Op technisch front zit Dungeons of Hinterberg goed in elkaar. Tijdens mijn speelsessies had ik geen last van glitches of bugs, wat natuurlijk altijd voor een fijnere ervaring zorgt. De art style is prima en geeft je het gevoel dat je in een stripboek zit. Het sounddesign voegt ook toe aan de sfeer van de game. Zo hoor je bijvoorbeeld echte mijnschaft geluiden in de mijn en een soundtrack die past bij de dungeons in kwestie. De controls zijn simpel en makkelijk onder de knie te krijgen. Ik heb zelf voornamelijk met een controller gespeeld. Je loopt rond met de linker joys-stick, bestuurt de camera met rechts, voert interacties uit met A en doet een aanval met X en Y. Als je op RL drukt, kun je een speciale aanval uitvoeren die mana kost.

De makkelijke controls zorgen wel dat de combat wat gelimiteerd is (wat niet erg is natuurlijk), maar echte RPG-veteranen zullen de combat misschien als simpel ervaren. Er zijn drie moeilijkheidsgraden beschikbaar, maar de moeilijkste is ook niet al te straffend in vergelijking met de moeilijkheidsgraden in Baldurs Gate 3 of The Last of Us. De focus ligt op een relaxende ervaring met de actie die je in de dungeons kunt vinden en de omgeving daarvan. In de omgeving van elke dungeon kun je verschillende spreuken vrijspelen die je alleen in die specifieke omgeving en dungeons kunt gebruiken. De puzzels worden op de spreuken aangepast en het is geweldig om te spelen met hoe je deze kan gebruiken in combat.

Dungeons of Hinterberg review2

Neem vakantie zoals jij wilt

Hoewel de game Dungeons of Hinterberg heet, stelt de game het je niet verplicht om ze aan een stuk door uit te spelen. De dag is namelijk ingedeeld in drie dagdelen ochtend, middag en avond. In de ochtend bepaal je welke activiteit je gaat ondernemen en kun je spullen inslaan voor je tocht. Als activiteit kan je in de middag de dungeons verkennen, mediteren of koffie drinken aan het meer om tot rust te komen. Elke activiteit verandert je reputatie, kennis of vriendschappen in het dorp. Het is aan de speler om te bepalen hoe Luisa haar vakantie spendeert. Er zit geen tijdslimiet aan hoelang je in Hinterberg wilt blijven. Stiekem denk ik dat Luisa het juist superfijn vindt om zo lang mogelijk in het dorp te blijven, want die arme meid heeft een burn-out zo groot als de alpen zelf.

In de avond kun je tijd met andere avonturiers spenderen en zo je vriendschappen verbeteren. Deze vriendschappen brengen voordelen met zich mee zoals meer mana, hp, geld en nog veel meer. Op basis van de build die je wilt, moet je de benodigde vriendschappen onderhouden. Het jammere is dat de dialogen een beetje eentonig en standaard zijn. Hierdoor voer ik eigenlijk alleen de gesprekken voor de bonussen die het mee zich brengt, niet om de NPC’s beter te leren kennen omdat ze interessant zijn. Normaal heb ik dat wel met games zoals Stardew Valley en het is jammer dat Dungeons of Hinterberg dat niet heeft. Als het sociale aspect iets beter was uitgewerkt, had de game net iets meer van die magie gehad die Hinterberg zegt te hebben in de game.

Dungeons of Hinterberg1

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Dungeons of Hinterberg is een relaxende avonturen RPG, voor de gamers die het niet erg vinden om de tijd te nemen voor een avontuur en geen complexe combat nodig hebben. De game ziet er geweldig uit en heeft een passende soundtrack die aan de sfeer toevoegt. Het enige jammere is dat de dungeons soms best kort zijn en je daarna verplicht wordt om meteen daarna de dag af te ronden. De NPC’s waarmee je ’s avonds optrekt hebben niet de meest diepgaande dialogen, maar de bonussen die je krijgt zijn gelukkig mooi meegenomen.

  • Prima
  • Authentieke monsters zijn een leuke toevoeging
  • Luisa is een interessant personage
  • De bonussen van NPC's zijn goed bedacht
  • Goede soundtrack + sounddesign
  • Je mag de tijd nemen voor je avontuur
  • Unieke spreuken per omgeving
  • Sommige Dungeons zijn best kort
  • Eentonige combat
  • NPC's zijn niet echt interessant

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Dungeons of Hinterberg

Ontwikkelaar:

Microbirds

Uitgever:

Curve Digital

Release:

18 juli 2024

Reviewscore:

Platforms:

PC
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord