Preview: Dungeons of Hinterberg - Nog een lange klim te gaan

-

Eerder dit jaar werden we verrast met de aankondiging van Dungeons of Hinterberg. Een actie-avonturen RPG waarin we ons begeven in de Oostenrijkse Alpen. Niet alleen de locatie zorgt voor het opwekken van interesse, ook de stijl waarin de game is gemaakt doet dit. Op gamescom mochten wij bij Xbox achter de schermen aan de slag met deze game van ontwikkelaar Microbirds. In deze preview lees je onze eerste bevindingen.

Dungeons of Hinterberg preview1

Op vakantie naar de Alpen

Dungeons of Hinterberg biedt ons het verhaal van Luisa, die behoorlijk uitgeblust is en toe is aan een welverdiende vakantie. Dit alles om de sleur van het drukke dagelijkse leven even te kunnen ontvluchten. Een geschikte locatie om tot rust te komen kan natuurlijk de Noordpool zijn, maar omdat dat nogal koud is kiest Luisa voor de Oostenrijkse Alpen. Hinterberg om specifiek te zijn. Dit dorpje bestaat echt en komt nu op een andere manier tot leven in Dungeons of Hinterberg. Er is echter iets geks aan de hand in Hinterberg, waardoor iets dat als een rustige vakantie moest doorgaan verandert in een actievolle periode vol stress.

In de korte demo die ik kon spelen, kreeg ik twee delen van de game te zien. Het eerste was iets dat op een soort eerste level leek. Er moest een korte tutorial worden doorgespeeld om in ieder geval de basics van de game onder de knie te krijgen. Dit speelde zich voornamelijk af in een soort dungeon. Deze bestaan meestal uit combat en puzzels. Het tweede gedeelte omvatte een ander element uit Dungeons of Hinterberg, namelijk het dorpje zelf. Dit is de plek om te connecten met de locals en vriendschappen op te bouwen. Zo brengt Dungeons of Hinterberg dus verschillende aspecten met zich mee zodat de gameplay divers blijft. Bij dit laatste heb je ook echt keuzes die je kunt maken in de gesprekken met de mensen. Hoeveel invloed dit precies heeft kon ik uit de demo nog niet halen.

Dungeons of Hinterberg preview2

Er zijn nog bergen te verzetten

De demo die ik kreeg te spelen was een pre-alpha build en er moet dus nog wel wat werk verzet worden door de ontwikkelaar. Dit was ook behoorlijk goed te merken. De stijl en omgevingen stonden al als een huis, maar op het gebied van performance zag je dat het totaal nog niet lekker liep. Op het eerste oog is Dungeons of Hinterberg geen ontzettend grote of zware titel, maar zelfs bij het minste of geringste waren er aardig wat framedrops en de framerate was ook heel laag. Ook het animatiewerk zag er soms wat houterig uit. Met name als je bijvoorbeeld op een trap klom. Dit hoeft allemaal geen probleem te zijn, aangezien er nu nog genoeg tijd is dit allemaal te verhelpen. Het was wel even wennen dat je automatisch springt in de game, terwijl dit in de tutorial niet echt werd uitgelegd (of ik heb het gemist). Maar dit krijg je al snel onder de knie.

De ontwikkelaar vertelde dat Dungeons of Hinterberg eigenlijk naast het dorpje Hinterberg vier verschillende gebieden kent die ieder een soort eindbaas/monster schuilhouden. Om tot deze vijanden te kunnen komen moet je verschillende dungeons doorkruisen. Niet alle dungeons zijn hetzelfde. Er is goed gekeken naar een bepaalde balans in de dungeons. Zo zijn er dungeons die meer gericht zijn op combat en het verslaan van vijanden en anderen juist op het oplossen van puzzels. In mijn speelsessie was het vooral puzzelgericht in een soort grot met mijnkarretjes. De puzzels waren niet al te moeilijk zolang je goed om je heen blijft kijken. Je bent bewapend met je zwaard waarmee je een lichte of zware aanval kunt inzetten. Ook kun je met je magische krachten een soort sloopkogel aan een ketting of een bom tevoorschijn toveren. Deze ga je zeker nodig hebben in de dungeons en dan voornamelijk voor het oplossen van puzzels. Voor de combat moet je het vooral doen met je zwaard, maar wellicht dat het later in de game tegen andere vijanden een ander verhaal wordt.

Dungeons of Hinterberg preview3

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

De eerste trailer zag er al interessant uit, maar ook na het spelen van de demo blijft Dungeons of Hinterberg echt een titel om naar uit te kijken. Temeer omdat deze ook uitkomt op Xbox Game Pass. Ontwikkelaar Microbirds heeft wel nog aardig wat werk te verzetten om een succesvolle release mogelijk te maken. Vooral op het gebied van performance was hetgeen dat ik te spelen kreeg nog behoorlijk ondermaats, maar daar is het natuurlijk ook een pre-alpha build voor. Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat ergens volgend jaar.

Patrick Lamers Mede-eigenaar en Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Dungeons of Hinterberg

Ontwikkelaar:

Microbirds

Uitgever:

Curve Digital

Release:

18 juli 2024

Reviewscore:

Platforms:

PC
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord