Gameliner logo 20 jaar

Possessor(s) review - Een interessante Metroidvania

-

Possessor(s) is de nieuwe game van Heart Machine en wordt uitgebracht door Devolver Digital. De ontwikkelaar is bekend van Hyper Light Drifter (2016), een 2D action RPG, en Solar Ash (2021), een 3D platformer. Ondanks dat beide games een ander genre vertegenwoordigen zijn ze goed ontvangen en succesvol gebleken. Heart Machine gaat op dezelfde voet verder en heeft voor hun nieuwe game, Possessor(s), weer een nieuw genre uitgekozen. Of deze action adventure game oftewel Metroidvania ook voor een succes gaat zorgen, kun je lezen in de review van Possessor(s).

Agradyne, een bedrijf met teveel macht

Possessor(s) speelt zich af in de stad Sanzu. Deze stad staat onder controle van Agradyne en dit gaat aardig ver. Bijna iedereen werkt voor het bedrijf dat de stad van energie voorziet en heeft op een of andere manier met de monopolist te maken. Helaas gaat er iets mis bij Agradyne wat een interdimensionale, catastrofale gebeurtenis veroorzaakt. Het blijkt dat het bedrijf hun energie verkrijgt door op demonen te experimenteren en ze te gebruiken als dynamo. De demonen zagen hun kans om te ontsnappen en om vervolgens wraak te nemen op de werknemers van Agradyne en de rest van de stad. Hierdoor gaat Sanzu in quarantaine en zitten de mensen opgesloten met de ontsnapte demonen. Je ontmoet Luca, een jonge studente, net voor de levensveranderende gebeurtenis. Ze is een gewone tiener die voor haar vrienden klaarstaat, haar best op school doet en zo goed mogelijk de verwachtingen van haar moeder tegemoet probeert te komen.

Luca is aan het praten met haar goede vriend Kaz op het moment dat de demonen hun intrede doen. Ze proberen zo snel mogelijk naar huis te gaan, maar worden aangevallen. Als je weer bijkomt merk je dat je geen benen meer hebt en zie je in de verte een demon Kaz vermoorden. Je probeert zo ver mogelijk van de moordenaar vandaan te komen en ziet een demon die gewond lijkt te zijn. Met je laatste kracht kruip je naar hem toe en je ontdekt dat de demon, Rhem, er ook slecht aan toe is. Om te overleven moet hij met je samensmelten, zodat hij jouw benen kan herstellen en jullie het samen tegen de demonen kunnen opnemen. Beiden hebben eigenlijk geen keuze en gaan terughoudend deze onwaarschijnlijke samenwerking aan. Na deze traumatische gebeurtenis ben je in staat om Sanzu te verkennen, om te leren wat er zich allemaal op de achtergrond heeft afgespeeld en om de doelen van Luca en Rhem te bereiken. Rhem wil de stad ontvluchten om in vrede te leven in de demonwereld en niet als batterij te dienen. Luca wil kijken of haar familie veilig is en samen met hen de stad verlaten om ergens anders te gaan wonen waar Agradyne minder invloed heeft.

Possessors6

Een buddy cop movie

Luca en Rhem worden door het noodlot gedwongen om samen te werken en hebben zeker in het begin een slechte verstandshouding. Dit doet enigszins denken aan een buddy cop movie waar de twee onwillig zijn om samen te werken, maar door de omstandigheden worden gedwongen. Hierdoor beginnen ze aan elkaar te wennen en ontstaat er in de loop van het verhaal een vriendschap. Toch is er veel werk aan de winkel, want Rhem verliest geen tijd met een vriendelijke benadering. Zo is hij eerlijk als jij je afvraagt hoe het met je familie gaat. Rhem zegt zonder blikken of blozen dat ze waarschijnlijk dood zijn en dat het zonde van je tijd is om je druk te maken over je dode familie. Dit valt natuurlijk niet in goede aarde en helpt het begin van hun verstandhouding niet. Toch heeft Luca ook haar momenten als ze niet verder kan kijken dan haar eigen geijkte ideeën. Zo ziet ze de demonen als beesten in plaats van wezens met vergelijkbare overeenkomsten die bijvoorbeeld ook hun kinderen opvoeden. Dit levert soms geanimeerde gesprekken op.

In de stad kom je af en toe een herinnering van Luca of Rhem tegen en dit geeft inzicht in hun leven voor de ramp. De demon kijkt automatisch met je mee en geeft graag commentaar op jouw herinnering. Zo snapt hij niet waarom Luca in het verleden de schuld voor Kaz’s fout op zich nam. Natuurlijk kan Luca ook zijn herinneringen zien, maar als ze meer wilt weten is hij nogal gesloten. Al druppelt er steeds meer informatie door. Je komt erachter dat Rhem iemand zoekt en minder een eikel is dan je in eerste instantie dacht. Luca ziet dat de demonen vergelijkbare emoties en vriendschappen hebben waardoor ze langzaam haar beeld moet bijschaven. Omdat ze elkaars herinneringen ongewild te zien krijgen, groeit ook het wederzijds begrip. Hierdoor ontstaat er een geoliede samenwerking en misschien wel een vriendschap. De interactie tussen de twee komt geloofwaardig over en boeit genoeg om meer te willen weten. Toch blijven er wel vragen openstaan, want is Rhem wel zo onschuldig en altruïstisch als hij zich voordoet? Blijven de benen van Luca intact als zij slagen in hun queeste en Rhem de benen naar de demonwereld neemt? Wie is de baas van Agradyne en wat is er gebeurd met de leiding van het bedrijf? Welke demonen zijn verantwoordelijk voor de ontsnapping? Om hier achter te komen zal je Sanzu moeten verkennen.

Possessors5

Sanzu, een metropool met vele wegen

Zoals gezegd speelt het avontuur van Luca en Rhem zich af in Sanzu. Deze metropool bestaat uit verschillende velden of gebieden die erg uitgestrekt zijn. Nadat je de korte tutorial in het beginveld hebt gedaan, kun je de stad gaan verkennen. De velden zijn groot en zien er geweldig uit door de anime-achtige stijl. Zo heb je de vrijheid om Sanzu naar hartenlust te verkennen, om items te vinden en om NPC’s te zoeken die je bij je avontuur kunnen helpen. Gelukkig heb je beschikking over een dash en kun je meteen aan de muur blijven plakken en naar beneden glijden. Daarnaast krijg je redelijk snel toegang tot de zweep die je als grappling hook kunt gebruiken waardoor je best veel kilometers kunt maken. Natuurlijk word je op den duur gehinderd door natuurlijke obstakels waardoor je niet verder kunt. Je moet hiervoor nieuwe vaardigheden vrijspelen en dit doe je door bazen te verslaan of de vaardigheden in de velden te vinden. Zo krijg je later toegang tot een wall run, double jump, dive breaker en andere technieken waardoor je uiteindelijk de hele stad kunt verkennen. Ook heb je soms een bepaalde keycard of sleutel nodig om bepaalde deuren te openen. Toch is het soms lastig om de weg te vinden als je niet weet waar je naartoe moet of niet weet waar je de volgende vaardigheid kunt vinden. Iets van een optioneel hintsysteem zou wel handig zijn, want het zoeken naar de weg en upgrades hoort bij een Metroidvania, maar het moet ook niet te lang duren. Gelukkig zijn er wel metrostations die fungeren als quick travel waardoor je niet alles hoeft te lopen.

In de velden kom je soms ook NPC’s tegen die een sidequest (Pursuit) voor je hebben of een winkel bezitten. De opdrachten bestaan uit het verslaan van vijanden of het vinden van een item. Dit zijn geen vervelende sidequests om te doen, want je wordt niet overspoeld met missies en tijdens het verkennen kom je veel van deze dingen vanzelf tegen. Tevens bieden deze quests enig inzicht in de geschiedenis van de NPC in kwestie, de recente ontwikkelingen en eventueel het gevolg van hun wensen. Bij de NPC’s met een winkel kun je Affix Slots aan je wapens toevoegen of speciale wapens, Affixes en verschillende items aanschaffen. Zo kun je Chromatic Carbuncles gebruiken om een Affix Slot aan je wapen toe te voegen, de Sample Painkillers om je healing capaciteit uit te breiden en de Microfilms bevatten informatie over verschillende onderwerpen. Het is niet geheel duidelijk of zij nog een ander doel dienen.

Om deze items en upgrades te kopen heb je Chroma nodig. Dit verdien je door vijanden te verslaan en de kratten stuk te slaan die je in de velden tegenkomt. De gevonden Chroma speelt dus een belangrijke rol in je avontuur, maar als je doodgaat verlies je al de Chroma in je bezit. Er blijft wel een standbeeld van je staan en als je deze vernietigt zonder tussentijds dood te gaan, kun je de verloren Chroma weer terugkrijgen. Mocht dat niet lukken dan ben je dat beetje geld kwijt. Gelukkig bestaat er de mogelijkheid om bij de save points je Chroma te droppen en het weer op te nemen wanneer je het nodig hebt. Het is nog steeds niet leuk om je gevonden Chroma te verliezen, maar om deze manier blijft het beperkt. Dit soulslike element geeft de game een beetje spanning en wat extra uitdaging. Niet dat het nodig is, want het verkennen van de velden biedt al genoeg uitdaging en daar komen de bezeten bewoners van Sanzu ook nog bij.

Possessors3

De demonen laten niet meer met zich sollen

De demonen hebben aardig huisgehouden in Sanzu en hebben levende en niet-levende voorwerpen overgenomen. De meeste wezens worden hierdoor wild (Feral) en dus gevaarlijk. Er zijn ook bezeten mensen die hierdoor nog gevaarlijker dan de gewone vijanden zijn. Dit zorgt wel voor een ruime variatie aan vijanden. Er zijn dus niet alleen bezeten mensen en dieren, maar ook pylonen, luidsprekers en veiligheidscamera’s krijgen een eigen leven waardoor ze je zonder pardon aanvallen. Gelukkig heb je beschikking over wapens met elk een eigen combo zoals onder andere een honkbalknuppel, keukenmes en een samoeraizwaard. Daarnaast heb je toegang tot de speciale wapens zoals een pc-muis, leren handschoen en een bril. Deze speciale wapens geven bijzondere resultaten, want met de muis kun je vliegende vijanden makkelijk uit de lucht slaan, met de handschoen een suplex uitvoeren en met de bril kun je een counterattack activeren. Het is leuk om hier een beetje mee te experimenteren om de beste combinatie van wapens voor je speelstijl te zoeken. Daarnaast kun je de normale en speciale wapens sterker maken met de gevonden Affixes. Je kunt deze in de Affix Slots plaatsen en hiermee kun je bijvoorbeeld je sprintsnelheid verhogen, ervoor zorgen dat de vijanden meer Chroma droppen of dat je meer schade met je wapen aanricht. Dit geeft elk wapen maximaal drie extra bonussen en dat is wel handig in het gevaarlijke Senzu.

De vijanden doen aardig veel schade en kunnen je zeker beschadigen. Deze vlieger gaat zeker op als verschillende vijanden je achter elkaar raken, maar dit geldt ook voor sommige vijanden die met één aanval het tij doen keren. Dit voelt soms weleens oneerlijk, zeker als je net door een deur loopt en meteen door een vijand wordt aangevallen en het loodje legt. Gelukkig kun je met de dash de aanvallen van de vijanden ontwijken en achter ze verschijnen. Later krijg je toegang tot een parry move. Dit is een belangrijke vaardigheid om te masteren, want sommige vijanden zijn zonder deze move moeilijk te verslaan. Door een parry op tijd uit te voeren onderbreek je de aanval van de vijand en verdoof je hen even; dit geeft de ruimte om aan te vallen. Daarnaast kun je hiermee ook de projectielen terug naar de zender weerkaatsen waardoor de vijanden snel worden uitgeschakeld. Ook kun je soms van een vaardigheid gebruikmaken. De zweep is namelijk niet alleen handig bij de grapple points, maar je trekt hiermee de kleine vijanden naar je toe en bij de grote vijanden ga je hun kant op. Door van al deze vaardigheden gebruik te maken en de juiste combinaties te vinden kun je zoveel mogelijk schade aanrichten. Het helpt ook dat je met verdoofde vijanden andere vijanden kunt beschadigen waardoor je soms een kettingreactie veroorzaakt. Hierdoor zijn de meeste vijanden goed te doen en in principe geldt dit ook voor de speciale bazen en eindbazen. Toch zijn deze veel moeilijker, omdat ze veel schade kunnen aanrichten en in het begin onvoorspelbare patronen hebben. Het lijkt daardoor onmogelijk om deze bazen te verslaan, maar als je hun aanvalspatronen eenmaal doorhebt zijn deze bazen op Normal goed te doen. Al is een vloek af en toe niet te vermijden. Ik had trouwens soms meer moeite met het vinden van de weg dan het verslaan van de bazen.

Possessors 1
Possessors 2
Possessors 3
Possessors 4
Possessors 5
Possessors 6
Possessors 7
Possessors 8
Possessors 9
Possessors 10

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Possessor(s) is een aangename Metroidvania met een interessante wereld, boeiende NPC’s en genoeg vijanden om je een tijd mee te vermaken. Het verhaal is onderhoudend, geeft inzicht in de wereld voor en na de ramp en maakt nieuwsgierig naar de directie van Agradyne en de demonen verantwoordelijk voor de ramp. De onvrijwillige samenwerking en moeizame interactie tussen Luca en Rhem geeft dat buddy cop movie gevoel. Ondanks de dystopische toestand waar de wereld zich in bevindt, blijft het door de anime-achtige stijl een genot om te verkennen. De stad zit vol met wezens die bezeten zijn door demonen en uit van alles kunnen bestaan. Soms voelen de gevechten wat oneerlijk, maar meestal kom je met je vaardigheden en wapens een heel eind. Het experimenteren met de speciale wapens en Affixes zorgt voor genoeg mogelijkheden. Bij de eindbazen raak je in het begin enigszins ontmoedigd, maar na het bestuderen van hun patronen wordt het een stuk eenvoudiger. Sanzu is een grote metropool met genoeg wegen en gebieden, items en NPC’s. Het is fijn om weer een nieuwe vaardigheid te vinden waardoor je weer nieuwe gebieden kunt bezoeken. Dat gezegd hebbende is het wel zo dat je soms onnodig lang aan het zoeken bent, omdat je nergens een hint krijgt. Al past dit bij het genre enige indicatie zou deze frustratie wegnemen. Toch is Possessor(s) voor fans van Metroidvania’s en action games zeker de moeite waard.

  • Uitmuntend
  • Een onderhoudend verhaal
  • Metroidvania
  • Leuke interactie tussen Luca en Rhem
  • Interessante NPC’s
  • De anime-achtige animatiestijl
  • Vele, grote gebieden te ontdekken
  • De vaardigheden, wapens en Affixes
  • Soms lastig om te bepalen waar je naartoe moet
  • Soms lastig om te weten of je iets gemist hebt of beter moet zoeken
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Possessor(s)

Ontwikkelaar:

Heart Machine

Uitgever:

Devolver Digital

Release:

11 november 2025

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord