Review: Disney Dreamlight Valley - Een sprookje voor de liefhebber Xbox Series

Disney-fanaten kunnen al een behoorlijke tijd aan de slag met Disney Dreamlight Valley. Het is een game dat makkelijk het kind kan zijn van een huwelijk tussen Disney en Animal Crossing. Juist, het is een farming simulator. Disney Dreamlight Valley ging in september 2022 de Early Access-fase in. Sinds 5 december 2023 is de game officieel uitgebracht. Dit ging samen met een update en met de toevoeging van multiplayer. Daarom ben ik opnieuw in de game gedoken voor deze review van Disney Dreamlight Valley.

Onbezorgd Disney-spektakel

Als je onze preview van Disney Dreamlight Valley hebt gelezen dan weet je dat dit echt een game is waar je je bij kunt ontspannen. De vallei van Disney Dreamlight Valley is overwoekerd door duisternis en nachtdoorns. Dit zorgt ervoor dat het helemaal geen fijne plek is om te vertoeven. Aan jou de schone taak om de vallei weer leefbaar te maken. Dit doe je door quests op te lossen en nachtdoorns - een soort paarse doornenstruik - te verwijderen uit je realm. Je begeeft je niet alleen in dit gebied, want er struinen diverse bekende Disney-personages rond. Het aantal personages wordt naarmate de game langer bestaat steeds verder uitgebreid door middel van updates.

Zoals je gewend bent van menig farming sim moet je je eigen boontjes zien te doppen. Je kunt gewassen verbouwen, vissen, stenen hakken, bloemen en kruiden plukken en nog veel meer. Hiermee verzamel je grondstoffen die je weer nodig hebt om bepaalde gebouwen, constructies of producten te maken. Zo breid je je dorp gaandeweg steeds verder uit en komt en meer tot leven. Door bepaalde quests uit te voeren haal je nieuwe Disney-personages naar je realm en wordt het steeds gezelliger. Er is eigenlijk altijd wel iets te doen, dus je hoeft je nooit te vervelen in de wereld van Disney Dreamlight Valley. Het kan wel zijn dat het soms behoorlijk overweldigend aanvoelt. Er zijn momenten dat je eigenlijk gewoon te veel opties hebt.

Disney Dreamlight Valley review1

Disney Dreamlight Valley wordt steeds groter

Sinds Gameloft Disney Dreamlight Valley in Early Access heeft uitgebracht heeft de ontwikkelaar talloze updates en aanvullende content naar de game gebracht. Denk hierbij aan nieuwe personages, nieuwe kleding, nieuwe opdrukken voor kleding en nieuwe spullen om je vallei mee aan te kleden. Waar het in het begin van de Early Access periode slechts ging om een slecht clubje Disney-figuren, is het inmiddels al uitgebreid tot een behoorlijke dosis. In de tussentijd zijn personages als Buzz Lightyear en Woody uit Toy Story, Mirabel uit Encanto, Beest en Belle uit Belle en het Beest en nog veel meer toegevoegd aan de game. Al deze personages brengen ook weer hun eigen quests met zich mee. Voor de mensen die zich graag met styling bezig houden is er ook genoeg te doen. Een realm bestaat uit diverse gebieden met ieder een eigen thema die je helemaal naar eigen inzicht kunt aankleden.

Met de release van de 1.0 versie van de game is ook een uitbreiding uitgekomen: A Rift in Time. In deze review gaan we hier niet verder op in, maar in het kort brengt de uitbreiding een nieuwe realm met zich mee waar je weer nieuwe gewassen, spullen en personages kunt vinden. Ook is er een update voor basisgame. De komst van de pompoenenkoning Jack Skellington is ingeluid. Een erg leuk personage om erbij te hebben en hij brengt naast nieuwe quests ook nieuwe voorwerpen met zich mee. Hoewel Gameloft bij de release van de Early Access versie plechtig had beloofd dat de game bij release gratis zou zijn, is dit helaas niet het geval. Er is toch besloten om te kiezen voor een betaalde game. Blijkbaar bracht het verdienmodel van de interne valuta te weinig op om de game goed te kunnen blijven ondersteunen. Ook de uitbreiding A Rift in Time is betaalde content en moet je los van de game aanschaffen. Al moet gezegd dat je met Disney Dreamlight Valley alleen al voorlopig wel even zoet bent.

Disney Dreamlight Valley review2

Multiplayer voegt niks toe

Een van de grootste gebreken tijdens de Early Acces-periode was toch wel een multiplayermodus. Deze zat er namelijk nog niet in. Met de 1.0 release komt hier eindelijk verandering in. Toch hoef je hier niet al te blij om te zijn, want het is behoorlijk belabberd uitgewerkt en voegt in de praktijk weinig toe. Multiplayer zorgt ervoor dat jij in iemand anders realm op visite kunt of andersom. Voordat je dit kunt doen moet je wel een bepaalde quests halen waarmee je een soort apparaat in je vallei plaatst. Deze zorgt ervoor dat iemand bij jou langs kan komen of dat jij een andere vallei kunt bezoeken.

Het openstellen van jouw wereld gaat redelijk makkelijk. Je communiceert met het portaal dat je in je realm hebt geplaatst en krijgt een code die je vervolgens moet geven aan degene die bij jou op visite komt. Als je zelf op visite wil kan dat niet vanuit je actieve spel. Je moet dan weer terug naar het hoofdmenu en vanuit daar kun je pas naar een andere realm. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt kun je eigenlijk niet zoveel meer doen. Alle functies die je eerder in de singleplayer wel had zijn allemaal uitgeschakeld. Je kunt bijvoorbeeld geen gewassen meer oogsten, niet meer praten met Disney-personages en geen quests meer doen. Het enige wat je kunt doen is de ander zien en je kunt langs bij Dagoberts winkeltje om te zien of hij in die wereld andere spulletjes voor je heeft. Daar is alles ook gelijk mee gezegd. Het is te hopen dat Gameloft hier nog hard mee aan de slag gaat, want multiplayer is niet wat het zou moeten zijn.

Disney Dreamlight Valley review3

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Disney Dreamlight Valley is na meer dan een jaar in Early Access te zijn nog steeds niet af. Gameloft blijft de game doorontwikkelen met updates en nieuwe content. Zo is de game ook bedoeld. Het is een game die lekker is om even te spelen als je wil ontspannen. Het is niet moeilijk, maar er is genoeg te doen. Er is met Disney Dreamlight Valley een uitstekende farming sim in de markt gezet door Gameloft. Het is wel jammer dat zij zich niet aan hun belofte hebben gehouden om de game gratis te maken voor de spelers. Als je het niet waarmaakt, moet je het ook niet beloven.

• Speelt lekker weg
  • Zorgt voor ontspanning
  • Genoeg te doen
  • Veel personages
  • Feest der herkenning
  • Niet gratis
  • Multiplayer
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Disney Dreamlight Valley

-

Gameloft