Preview: Disney Dreamlight Valley - Magie in een nieuw jasje

De aankondiging van Disney Dreamlight Valley eerder dit jaar maakte heel wat los onder zowel fans van Disney als liefhebbers van levenssims. De game deed denken aan een wholesome mengelmoes tussen Animal Crossing, De Sims en natuurlijk het Disney- en Pixar-universum. Op de beursvloer in Keulen heb ik mijn denkbeeldige prinsessenjurk aangetrokken en ongeveer een uur lang alle uithoeken van de idyllische Dreamlight Valley verkend. Mijn bevindingen? Die lees je natuurlijk in deze Disney Dreamlight Valley preview!

Preview Disney Dreamlight Valley

Tot leven gekomen Disney/Pixar-film

Ho eens even, zei ik daar nu net dat Dreamlight Valley idyllisch is? Dat klopt half. In mijn speelsessie was de vallei inderdaad een lust voor het oog, compleet met trekpleistertjes als de winkel van Dagobert Duck en de culinaire hoogstandjes in het restaurant van Ratatouille-bekendheid Remy. Maar wanneer je als speler de game voor het eerst opstart, is de vallei overgroeid met doornstruiken en zijn alle inwoners gevlucht achter de gesloten deuren van het Dream Castle als gevolg van de desastreuze Forgetting. Het is aan de speler om de magie terug te brengen naar Dreamlight Valley en de verhalen die deze wereld herbergt te ontdekken. Door de doornstruiken op magische wijze met behulp van de tovenaar Merlin weg te halen, kun je een steeds groter deel van de vallei verkennen.

Wanneer je het Dream Castle uit de verraderlijke greep van de Forgetting redt, neemt Disney Dreamlight Valley je mee naar allerlei verschillende Disney-werelden. Zo'n Disney-wereld heet een Realm. In mijn speelsessie kwam ik terecht in de wereld van Frozen 2, waar Disney-prinses Elsa op mij stond te wachten. Een Realm wordt gekenmerkt door de vele uitdagingen en puzzels die je er aan kunt gaan. Wie weet vind je zelfs wat nieuwe vrienden om terug te brengen naar de vallei. Wat mij direct opviel in de wereld van Frozen, was dat de wereld er uitzag alsof het rechtstreeks uit de film was gestapt. De grafische stijl heeft enorm veel weg van de Disney/Pixar-films die je op het witte doek hebt gezien. De Gameloft-medewerker die mijn speelsessie begeleidde was erg blij om dat te horen. 'Dat was ook precies de bedoeling', zo reageerde hij.

Disney Dreamlight Valley opinion

Beste vrienden met Goofy

Wanneer je niet bezig bent met het verkennen van de verschillende Disney en Pixar Realms waar Dreamlight Valley je in onderdompelt, vermaak je je wel in de vallei. Hier staat jouw eigen huis, dat natuurlijk volledig in te richten is met meubilair en allerlei andere leuke decoraties. Ook de huizen en winkeltjes van andere Disney en Pixar-figuren zijn hier te vinden. Met deze figuren kun je vriendschappelijke relaties opbouwen. Door regelmatig met een personage te praten, hem of haar cadeautjes te geven of problemen voor ze op te lossen, verbetert jullie relatie. Hoe beter de relatie, hoe meer beloningen en verhaallijnen je ontvangt. Natuurlijk is ook jouw eigen personage aan te passen. Het maakt niet uit welk geslacht je personage is - alle kleding en toebehoren kunnen gebruikt worden. Dat gaf mij natuurlijk een heel mooi excuus om een knappe jongedame met een duchtige snor en de iconische Mickey Mouse-oortjes te maken.

De gameplay van Disney Dreamlight Valley is in de basis zeer vergelijkbaar met andere levenssimulatiegames, zoals De Sims en Animal Crossing. In de vallei kun je namelijk onder andere tuinieren, vissen, koken en natuurlijk je favoriete Disney- en Pixar-personages de oren van het hoofd praten. Dat biedt een leuke afwisseling terwijl je wacht op de nieuwe Realms die in de toekomst toegevoegd gaan worden. Disney Dreamlight Valley wordt namelijk een live-service-game. De game wordt om de paar weken/maanden ondersteund met nieuwe contentupdates die onder andere gloednieuwe Realms (lees: portalen naar Disney- en Pixar-werelden) gaan toevoegen. Ook in de vallei zelf is dan meer te doen. Alhoewel je tijdens de launchperiode al de hele vallei kunt opknappen, is er namelijk op dat moment nog niet overal wat te doen. Tevens is het goed om te vermelden dat ik in mijn speelsessie meerdere bugs tegenkwam - van zwevend servies tot crashes en freezes. Het is te hopen dat deze problemen zich tijdens de betaalde Early Access-periode zo min mogelijk voordoen.

Hands on Disney Dreamlight Valley

Voorlopig oordeel van Nils Hoogervorst

Disney Dreamlight Valley is een game met een hoop potentie. In mijn speelsessie keek ik als Disney-fan mijn ogen uit in deze prachtige filmachtige wereld. Met honderden verschillende soorten kleding en decoraties valt er genoeg te personaliseren. Ook de andere bezigheden in de vallei klinken waarschijnlijk als muziek in de oren van de gemiddelde Animal Crossing- of De Sims-fan. Toch zijn er een aantal dingen die mij zorgen baren. De releasedatum van Disney Dreamlight Valley (althans, de betaalde Early Access-periode) nadert, maar toch waren er nog veel bugs in de game te vinden. Ook vraag ik me af of de game niet met te weinig content verschijnt. De belofte van meer contentupdates is aanwezig, maar ik ben bang dat de interesse in de game al weggesijpeld is wanneer Dreamlight Valley over substantiële content beschikt. We gaan het allemaal meemaken wanneer de Early Access-periode van Disney Dreamlight Valley van start gaat op 6 september.

Packshot Disney Dreamlight Valley

-

Gameloft