Review: Endless Dungeon - Een eindeloos gevecht Xbox Series

-

Steeds vaker wagen game-ontwikkelaars zich aan een gewaagde mix van genres in één enkele game. De grote vraag die altijd boven ons hoofd hangt: hoe zal dit experiment uitpakken? Toen ik Endless Dungeon voor het eerst opstartte, bekroop me even die twijfel dat het een misser zou zijn. Maar naarmate ik dieper in de game dook, groeide mijn enthousiasme over wat er op mijn scherm plaatsvond. Amplitude Studios heeft iets geflikt wat niet elke game-ontwikkelaar zou durven. Ze leveren een krachtige boodschap: alles is mogelijk, zolang je maar de moed hebt om te innoveren.

Futuristisch met een hoofdletter F

Endless Dungeon speelt zich af aan boord van The Station, een kolossaal ruimtestation met meerdere niveaus dat ooit toebehoorde aan een mysterieus volk dat bekendstaat als de Endless. Nu is het station verlaten. Nou ja, op de monsters na die het ruimtestation bewonen. Jouw enige hoop als speler is de kern van het station bereiken, zodat je de reactor kunt activeren. Dit is namelijk je enige kans om het station weer tot leven te wekken en de uitzichtloze situatie weer van wat meer kleur te voorzien. Een simpel verhaal dus, dat verteld wordt in een levendige cartoonstijl.

Op het eerste gezicht presenteert Endless Dungeon zich als een meeslepende, futuristische top down-shooter met een cyberpunk flair. De game beschikt over eenvoudige controls; je schiet en beweegt met een toetsenbord of een gamepad. Het personage dat je onder de knoppen hebt, beïnvloedt je manier van spelen. Sweeper bijvoorbeeld, is een ietwat overmoedige schoonmaker die beschikt over lichte vuurwapens en een vaardigheid waarmee hij vijanden aan de grond kan nagelen. Zed daarentegen is een rebelse soldaat met een sterk vleugje punkrock, die zich richt op het veroorzaken van schade met meer vuurkracht, variërend van geweren tot raketlanceerders. Met andere woorden, Zed is de marksman die je zoekt in deze game.

ED01

Zet je schrap

Endless Dungeon draait in het algemeen om het verplaatsen van een vierpotige robot genaamd de Kristalbot. Je moet de robot beschermen, terwijl hij deuren hackt waardoor jij kunt passeren. De uitdaging ligt in de keuze van de deuren en de zoektocht naar de uitgang, wat eveneens een mysterie is. Elke deur die je opent, kan je dichter bij je doel brengen, krachtige verbeteringen onthullen, valstrikken activeren of je blootstellen aan een monsterbroedplaats. Terwijl je nieuwe kamers betreedt, zal een gevaarmeter gestaag toenemen. Wanneer deze zijn hoogtepunt bereikt, word je geconfronteerd met golven van vijanden vanuit ontdekte monsterbroedplaatsen. Deze wisselwerking tussen nerveuze verkenning en intense actie zit goed in elkaar.

De levels zijn goed ontworpen met een goede balans tussen rustmomenten en intense gevechten. Soms moet je snel handelen, want het openen van een nieuwe deur kan fataal zijn. Dergelijke momenten houden de spanning er goed in. De monsters waartegen je vecht, brengen veel variatie met zich mee met vier verschillende typen monsters, elk met verschillende eenheden, speciale vaardigheden en zwaktes.

ED02

Let's talk guns

Er is een uitgebreide selectie wapens waarmee je strijdt. Elke held begint met een standaard pistool, maar je kunt meer wapens vinden in de verborgen schatkisten. Helaas voelen de meeste wapens erg hetzelfde aan, wat een teleurstelling is gezien de moeite die de ontwikkelaars hebben gestoken in het differentiëren van de personages. Aangezien je het grootste deel van je tijd aan het vechten bent, word je vaak geconfronteerd met deze tekortkoming. Dit kan te wijten zijn aan de focus van de ontwikkelaar op een ander uniek element van de game, namelijk 'tower defense'. Ja, je leest het goed, Endless Dungeon bevat tower defense. De meeste kamers bevatten knooppunten waar je towers kunt plaatsen. Naarmate het aantal vijanden toeneemt, neemt de noodzaak van voldoende verdediging toe. Torens worden eenvoudig geplaatst met een druk op de knop. Het element van tower defense hangt af van het beheer van een eenvoudige maar goed geïmplementeerde economie. Elke keer dat je een deur opent, verdien je Industrie, Wetenschap en Voedselpunten waarmee je verschillende tower defense-structuren kunt bouwen. Hier komt strategie om de hoek kijken, omdat je moet nadenken over waar en welke torens je moet plaatsen op basis van de monsters en de beschikbare ruimte in de kamer. De willekeur in de game kan soms de speelervaring beïnvloeden, waarbij je soms veel upgrades vindt en soms geen enkele. Naarmate je verder in de game komt, worden upgrades steeds belangrijker, dus pech met de willekeur kan frustrerend zijn.

Wanneer je verslagen wordt, keer je terug naar 'The Saloon', het startpunt van de game dat doet denken aan een hotel lobby bar. Hier kun je nieuwe helden aan je team toevoegen, meer te weten komen over het verhaal en permanente upgrades kopen voor je wapens en personages met Cells en Scraps die je hebt verdiend. Deze upgrades maken de volgende run gemakkelijker zonder de balans uit het oog te verliezen. Na een rustpauze in The Saloon kun je jezelf weer aan een nieuwe run wagen om de Crystal Bot dieper naar The Core te begeleiden. De stages worden uitdagender naarmate je dieper komt, met sterkere vijanden, en vaker donkere kamers waarin je geen turrets kunt bouwen, wat de moeilijkheidsgraad verhoogt. Hoewel de meeste runs in een nederlaag eindigen, keer je terug met genoeg middelen om enkele zaken in de Saloon te upgraden, waardoor de volgende run iets makkelijker wordt.

ED03

Het eindoordeel van Delano Seliman

Het vereist aardig wat zelfvertrouwen om verschillende game genres te combineren en dit vervolgens in een sci-fi jasje te stoppen. Maar op de een of andere manier slaagt Endless Dungeon erin om met de verschillende ingrediënten een goede cocktail te mixen. Het kan af en toe frustrerend zijn wanneer de willekeurige elementen volledig tegen je werken, maar sterke, permanente upgrade-opties maken elke run nog steeds de moeite waard en geven het gevoel alsof je iets hebt bereikt. Met een prima cast van helden, een uitgebreid arsenaal van monsters en uitdagende co-op, is Endless Dungeon een gedurfde mix die de moeite waard is om aan je gamebibliotheek toe te voegen.

  • Prima
  • Een mix van vette genres
  • Uniek
  • Durf!
  • Coole muziek
  • Leuke stijl
  • Knallen met turrets
  • Soms teveel willekeur
  • Voelt na enige tijd wat repetitief
  • (te) Simpel verhaal
  • Wapens voelen allemaal hetzelfde

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Endless Dungeon

Ontwikkelaar:

Amplitude Studios

Uitgever:

SEGA

Release:

19 oktober 2023

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
NSW
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord