Review: Evil Dead: The Game - Geen koning, wel groovy Xbox Series

Geplaatst: 18 mei 2022 10:00

De Evil Dead-franchise heeft een speciaal plekje in mijn hart. Als je de vorige Rondvraag hebt gelezen, dan weet je dat ik mijn tijd flink geïnvesteerd heb in deze serie. Ik heb mijn eigen advies opgevolgd in Drie van die tips om je klaar te stomen voor Evil Dead: The Game. De films zijn (wederom) bekeken, de tv-serie is (wederom) bekeken en ik heb mezelf goed voorbereid op het bloedbad dat mij te wachten staat in Evil Dead: The Game. Ik had tijd zat, aangezien Evil Dead: The Game uitgesteld is op meerdere momenten. Maar nu is de game hier en het voelt als thuiskomen. Samen met de boomstick butcher ging ik aan het maaien geslagen. Ik vond passie in Evil Dead: The Game, maar kan passie alleen ervoor zorgen dat Evil Dead-fans eindelijk een game hebben waar ze jaren plezier van hebben? Gooi wat olie in je kettingzaag en kijk met mij mee.

Gemaakt door fans voor fans

Evil Dead: The Game is een asymmetrische horrorgame die je het beste kunt vergelijken met games, zoals Friday the 13th: The Game en Dead by Daylight. Vier survivor-personages nemen het op tegen de beruchte Kandarian Demon. Het is aan de overlevers om drie kaartfragmenten te vinden, zodat ze de locatie van de Kandarian Dagger en verloren pagina's van de Necronomicon Ex-Mortis kunnen achterhalen. Zodra deze twee items in beslag zijn genomen, begint de laatste showdown. Gebruik de Kandarian Dagger om de Dark Ones terug naar de hel te sturen samen met al het gespuis dat rondloopt. De Kandarian Demon gaat er echter alles aan doen om de survivors af te slachten, voordat dit scenario zich kan ontwikkelen. Meteen doet Evil Dead: The Game iets wat ik zeer aangenaam vind. Ik ben namelijk niet compleet nutteloos als survivor. Dat is natuurlijk niet vreemd, want ik speel namelijk als Ash fucking Williams gewapend met zijn iconische kettingzaag en boomstick. Het voelt goed om in de schoenen te staan van een prooi die terugvecht.

De cast aan survivor-personages is ook goed gevuld. Je hebt maar liefst vier verschillende Ash Williams-varianten tot je beschikking, maar ook de fanfavorieten uit de films en series keren terug. Van Henry the Red uit Army of Darkness tot Kelly Maxwell uit de Ash vs Evil Dead tv-serie, de line-up is zeer divers. De personages staan er niet alleen voor de sier. Er zijn vier soorten rollen die worden ingevuld. Leaders maken hun medespelers sterker, Warriors zijn melee-beesten, Hunters doen het goed met geweren en tot slot heb je de rol Support die het team gezond houdt. Het is ook mooi om te zien dat alle acteurs en actrices zijn teruggekeerd om hun personages opnieuw in te spreken. Zelfs personages uit de eerste film zijn weer zo authentiek als het maar zijn kan. Deze game is gemaakt door mensen die het echt begrijpen. Die snappen wat fans zo tof vinden aan de Evil Dead-franchise. Deze game zit echt vol met fanservice. Dit varieert van de meest iconische quotes tot Ash's bezeten hand die zich schuilhoudt in een willekeurige schatkist.

Deze fanservice komt ook tot zijn recht in de singleplayer content. Je speelt een aantal missies die net wat anders in elkaar steken dan de main game. Ik heb genoten van de hoeveelheid respect die ontwikkelaar Boss Team Games heeft voor de franchise. Je hebt vijf missies, maar daarnaast kun je ook het normale spelletje spelen tegen en met AI's. Ik moet toevoegen dat ik blij ben dat er wat singleplayer-content is, maar op sommige vlakken voelde het wel als een bijzaak. Iets wat nog last minute is toegevoegd aan de game. Dit komt voornamelijk doordat je minder XP-punten verdient wanneer je AI-potjes speelt en de missies last hebben van balanceringsissues. De game is natuurlijk gemaakt met de vier spelers in het achterhoofd, dus toen je een paar missies solo moest spelen, voelde de game wat oneerlijk aan tegenover de sterkere vijanden. Afijn, de singleplayer content kan een patch gebruiken, maar het druipt wel over van de passie voor de Evil Dead-franchise.

Evil Dead The Game review Xbox Series

Baby, you got real ugly

Aangezien we de survivors hebben behandeld, moeten we het ook even hebben over de Kandarian Demon. Met de iconische laaghangende camera-POV race je door de bossen heen en maak je die goedzakken hun levens helemaal zuur. De Kandarian Demon speelt net wat anders weg dan je doorsnee killer. Je speelt als het ware als een Dungeon Master. Je verzamelt energie op het slagveld, wat je vervolgens kan inzetten voor meerdere doeleinden. Zo kun je valstrikken neerzetten, minions spawnen of zelfs bosses, zoals Henrietta besturen. Mijn favoriete bezigheid blijft toch echter het overnemen van andere spelers. Wanneer een survivors angstmeter volloopt, worden ze kwetsbaar. Op een gegeven moment kun je als demon zijnde deze survivors overnemen. Als dat niet Evil Dead is, dan weet ik het ook niet meer. Je kunt spelers de stuipen op het lijf jagen, ze overnemen en ze onderdeel laten uitmaken van jouw meesterplan.

Er is wel iets waar Evil Dead: The Game last van heeft in de algemene gameplay-loop. Voor beide kanten zijn dit problemen. Ten eerste is de audio in deze game niet al te best afgesteld. Ja, je mag beginnen om de muziek op vijftig procent te zetten en de SFX op zeventig procent. Anders versta je echt geen reet van wat de personages zeggen en spring je een gat in je dak wanneer je ten prooi valt aan de game's vele jumpscares. Ik vind het vooral jammer dat de audio niet goed is afgesteld, omdat ik graag op mijn gehoor vertrouw om vijanden te spotten. Dit gaat op dit moment lastig. Daarnaast heeft Evil Dead soms een wat goedkoop uiterlijk. Dit komt voornamelijk door het personagedesign, waarbij de gezichten niet bewegen of andere emoties laten zien. Het is het nét niet.

Er is ook een gezonde hoeveelheid jank aanwezig in Evil Dead: The Game. Ga alsjeblieft nooit met de auto door de bossen rijden. Space Truckin' kun je het noemen, want je hebt het idee dat je auto gaat opstijgen naar de maan, kort voordat de motor het begeeft. Laatste puntje dat ik wil benoemen is de UI. Het staat echt bol met informatie. Zeker wanneer je ook nog de tips van de game en ondertiteling van het dialoog aanzet. Dit is flink wennen. De game speelt goed weg en is oprecht leuk. Je moet je alleen wel bewust zijn van de kwaaltjes die Evil Dead: The Game heeft. Audio, graphics, UI en jank. Allemaal geen dealbrekers, maar wel belangrijk om rekening mee te houden.

Evil Dead The Game review Xbox Series3

Shop smart, shop s-mart

Grappig genoeg gaat Evil Dead: The Game ook vrij diepgaand op het gebied van haar personages. Zowel de survivors als de Kandarian Demon hebben diverse skill trees. Hoe je ook progressie boekt in Evil Dead: The Game is tevredenstellend. Je prestaties per game tellen echt. Wanneer je veel damage doet of juist teamgenoten geneest, dan ga je daar extra XP-punten voor krijgen. Het voelt goed om te weten dat wanneer je een puike prestatie levert, dat je daar ook voor wordt beloond. Je kunt je algemene level, uhm, levelen, maar ook kan je punten investeren in specifieke personages. Zo kun je echt jezelf specialiseren. Het is natuurlijk wel zo dat het zorgt voor een oneerlijk voordeel voor degene die de game al veel speelt. Gelukkig kun je al snel punten investeren in je personages en loop je nooit te lang achter. Naast de permanente upgrades heb je ook upgrades voor de specifieke game die je op dat moment speelt. Wanneer je kisten vindt met het onschuldige drankje Pink Fuck, waar absoluut geen ketamine in zit, dan kun je ter plekke je stats omhoog gooien. Dit is voor de survivors ook een zeer aan te raden strategie.

Voelt groovy, of niet? Dat we gewoon een game krijgen die gebaseerd is op een film-franchise en de game in kwestie niet zuigt. Dit gebeurt zeg maar niet elke dag. Ik kan dus ook met vertrouwen zeggen dat Evil Dead: The Game gegarandeerd staat voor uren gameplezier. Maar toch voel ik mij onzeker over deze game's toekomst. Multiplayergames, zoals deze zijn superafhankelijk van hun spelers om ervoor te zorgen dat je achteraf kan zeggen dat deze game een succes was. Het is nu de kunst om deze spelers te behouden. Gratis DLC is al onderweg en als je het graag wilt weten, dan laat ik je nu alvast weten dat we niet lang hoeven te wachten, voordat we op avontuur kunnen naar Castle Kandar. Dit is een game die zoveel potentie heeft als het gaat om nieuwe content. Boss Team Games, maak de droom werkelijkheid! Ik zie namelijk graag dat deze game de nieuwe koning wordt van de asymmetrische horrorgames. Dead by Daylight, bring it on!

Evil Dead The Game review Xbox Series 1Evil Dead The Game review Xbox Series 1

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Evil Dead: The Game loopt over van passie voor de franchise. Fans gaan genieten van de personages, locaties en alle kleine details die ze erin gepropt hebben. De asymmetrische horrorgame weet zich ook neer te zetten als een vermakelijke multiplayergame. Survivors zijn actief bezig met de game en vechten terug tegen de Kandarian Demon, die op zijn beurt weer leuk wegspeelt als Dungeon Master. Dankzij de interessante personages met hun eigen specifieke rollen en de bevredigende progressiesystemen speelt de game lekker weg wanneer je aan het grinden bent. Er zijn echter wat kanttekeningen waardoor ik de game geen koning kan noemen. Zo is de audio mixing vaak redelijk beroerd, moeten je ogen echt even wennen aan de hoeveelheid troep op je scherm en kan de game er visueel soms wat goedkoop uitzien. Dit zijn echter geen dealbrekers, want aan het einde van de dag is Evil Dead: The Game een multiplayer-ervaring, waarbij plezier voorop staat. En weet je wat? Dat vind ik ontzettend groovy.

• Gevuld met fan-service
  • Originele cast keert terug
  • Vermakelijke combat
  • Diverse personages met unieke rollen
  • Interessante progressiesystemen
  • Cross-play PvP en co-op
  • Dungeon master Demon
  • Soundtrack is sfeervol en catchy
  • Audio mixing
  • UI erg druk
  • Oogt wat goedkoop
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Evil Dead: The Game

-

Saber Interactive