Review: Gungrave G.O.R.E. - Veel van hetzelfde PlayStation 5

Geplaatst: 24 november 2022 12:00

Gungrave G.O.R.E. is een third person action shooter die ontwikkeld is door de Koreaanse ontwikkelaar IGGYMOB. Na heel wat jaren van stilte rondom de game is dit het derde deel in de serie. Het vervolgt het verhaal dat in Gungrave (2000) en Gungrave Overdose (2004) is begonnen. De games werden destijds redelijk goed ontvangen en geprezen om hun distinctieve uiterlijk en de prachtige art style. Toch was er ook kritiek werd vanwege de korte duur en het gemis aan replay value. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de games nog nooit heb gespeeld en altijd hoop op een goed verhaal, prachtige graphics en verslavende of uitdagende gameplay. Of het derde deel in de serie dit ook kan waarmaken, kun je lezen in mijn review van Gungrave G.O.R.E.

Het verhaal gaat verder

Als je niet bekend bent met het verhaal uit de voorgaande delen, kun je in het startscherm voor History kiezen. Hier wordt een video getoond waarin de gebeurtenissen uit beide delen kort worden samengevat. Het is een te lange geschiedenis om dat hier te doen, maar het is wel fijn om iets meer over het verleden van Grave en Mika te weten te komen. Wat wel belangrijk om te weten is, is dat in het verleden SEED's werden ontwikkeld die werden gebruikt om mensen superkrachten te geven. Helaas veranderden ze ook in monsters die nergens voor terugdeinzen. Mika, de partner van Grave, heeft een organisatie, El-Alcangel, opgericht om op de SEED’s jagen en deze te vernietigen. In de eerdere delen hebben Grave en Mika dat gevaar uitgeroeid, maar nu blijkt dat de Raven Clan de SEED’s in Scumland verhandelen. Grave en Mika trommelen hun teamgenoten op, Nou ja, Mika doet waarschijnlijk het meeste werk, want Grave is een stille protagonist en zegt de gehele game amper wat. Hij heeft maar één functie en dat is het uitschakelen van de vijanden met veel geweld. Hierdoor mis je een beetje een connectie met hem en vertellen zijn teamgenoten eigenlijk het verhaal. Grave reageert alleen maar met stiltes en acties.

Het verhaal brengt je van a naar b en is niet heel boeiend, maar een reden om je meer vijanden voor te schotelen. Dat is op zich niet erg, maar je moet dus geen bijzonder interessant verhaal verwachten. Gungrave G.O.R.E. wordt wel in een bepaalde stijl gepresenteerd, en ziet er aardig gedetailleerd en scherp uit. De personages en de wereld hebben dezelfde stijl waar ze bekend om staan, maar dat was voor mij niet genoeg. Niet alleen de stijl, maar ook de inhoud is belangrijk om verder te blijven spelen en het gaat hier duidelijk om de stijl. Op zich niet erg maar dan moeten de gevechten wel spectaculair en afwisselend zijn, maar daar later meer over. Tijdens mijn speelsessie ben ik geen problemen tegenkomen met de performance van de game. Dat was een fijne ontdekking, want in een game waar veel vijanden op je schieten, is dat wel belangrijk.

Gungrave GORE2

Skills genoeg, maar is het genoeg?

Het is niet moeilijk voor te stellen dat een game met de naam Gungrave G.O.R.E. zich niet afspeelt in een grote groene weide met lieve diertjes, maar dat de stedelijke gebieden die Grave bezoekt in een slagveld veranderen. Ook begint elk level met de frase “Kick their ass”, zodat je niet vergeet wat het uiteindelijke doel is. Om dit te bereiken heb je beschikking tot je twee vertrouwde pistolen, een doodskist die je op je rug draagt, een dodge-move en verschillende skills. De doodskist kun je gebruiken om projectielen te deflecteren en voor melee-aanvallen. De melee-aanval is slecht te timen en niet heel erg effectief waardoor ik er bijna geen gebruik van heb gemaakt. Helaas vind je nooit andere wapens. Ik hou van de pistolen, maar een shotgun, SMG of een machinegeweer zou het afknallen van de vijanden wat gevarieerder maken. Gelukkig heb je wel de beschikking over een aantal skills. Je kunt met een opgeladen schot (Death Spear) simpele vijanden in één keer uitschakelen of het schild van vijanden vernietigen. Het is niet sterk genoeg om meer dan één schild tegelijk uit te schakelen, zelfs als ze naast elkaar staan. Wat ook jammer is, is dat de vijanden met het schild eerst het schild moeten verliezen, voordat je hen kunt uitschakelen. En zo zijn er meer vijanden die je op een specifieke manier moet doden en waarbij andere aanvallen niks uitrichten.

Met de Death Hook kun je sommige vijanden vastgrijpen (Grab) en vervolgens als schild gebruiken. Ook kun je hiermee op een vijand afschieten (Chase) om schade aan te richten. Dit geeft je in beide gevallen wat bewegingsruimte. Met de Storm Barrage kun je kogels naar alle kanten schieten en dat is zeker handig als je omsingeld bent. De voorwaarde is wel dat de Beat Counter vijftig punten of meer moet hebben. Dit is de combometer die elke rake klap of kogel telt. Je moet wel dingen blijven raken, want anders verlies je je score. Gelukkig kun je tussen de gevechten door ook schieten op voorwerpen uit de omgeving, zodat je deze niet verliest. Grave kan vijanden en projectielen ontwijken met de dodge-move. Tijdens de duik kun je ook nog schieten, maar dat zet niet veel zoden aan de dijk. Het probleem is wel dat wanneer hij wegduikt, het lijkt alsof zijn been aan een touw vastzit, want het gaat enorm langzaam. Ook als hij begint te rennen, zie je weinig verschil met lopen. Dit is een vreemde keuze voor een third person shooter vol met vijanden en kogels waar je dus snel moet kunnen reageren.

Als je genoeg schade aanricht, kun je de vijanden verdoven waardoor je ze kunt finishen met een Raging Immortal Punisher (R.I.P.). Als je dicht bij hen in de buurt bent, grijp je ze vast en bezorg je hen een gruwelijk einde. Wanneer ze in de verte staan, kun je ze met Grab R.I.P. en Chase R.I.P. afslachten. Dit is leuk om te doen, maar het zou beter werken als Grave wat sneller zou zijn. Door het doden van vijanden wordt de Demolition Gauge gevuld en verdien je Demolition Points die je kunt gebruiken voor Demolition Shots en de Fury modus. Demolition Shots zijn de ultieme skills die aardig wat schade aanrichten en wat energie herstellen. In de Fury modus richt je tijdelijk meer schade aan. Voor de stijlvolle kills zoals executions, Demolition Shots en met skills die je verkrijgt via het Lab verdien je Art Points die je eindscore beïnvloeden. Tijdens deze gevechten schieten de vijanden met alles wat ze hebben. Het is onmogelijk om dit allemaal te ontwijken, maar het is ook niet nodig. Je hebt namelijk een elektromagnetisch schild dat aardig wat kan hebben en zichzelf herstelt als je even niet geraakt wordt (zoals in Borderlands) en als je een vijand gebruikt als schild. Als het schild wordt vernietigd moet je oppassen, want dan verlies je health en uiteindelijk je leven. Het is dus belangrijk om je schild in de gaten te houden, want de verloren health kun je niet tijdens het verkennen van het level aanvullen.

Gungrave GORE3

Weinig variatie en soms onnodig moeilijk

Je hebt je vertrouwde pistolen, grafkist en aardig wat skills tot je beschikking, maar de vijanden hebben ook hun eigen arsenaal en komen in een aantal variaties. Je hebt de gewone vijanden met messen, stokken, machinegeweren of rakettenwerpers. Soldaten met schilden die hun collega’s dekken. Dwergen die handgranaten met vuur of gif naar je gooien en extra grote vijanden die met hun granatenwerper vergelijkbare kogels op je schieten. Veel van de vijanden krijgen een sterkere variant. Zo schiet de man met de rakketenwerper eerst een raket, vervolgens schiet zijn sterkere broer er vier en daarna schiet de oudste broer een soort super raket af die nog moeilijker te ontwijken is. De variatie is miniem en als je een derde van de game gespeeld heb, heb je bijna alle vijanden al gezien. Door alle vijanden kan het best chaotisch zijn en het is geweldig als je iedereen stijlvol om zeep helpt. Een probleem is wel dat Grave een beetje lomp is en niet heel snel beweegt. Als hij wordt ingesloten door vijanden, is het bijna onmogelijk om hier aan te ontsnappen. En niet alleen de vijanden zorgen soms voor een vroegtijdige dood, maar de omgevingen werken ook niet altijd mee.

Door sommige velden loop je zo heen, maar in andere velden zitten soms difficulty spikes die het soms onnodig moeilijk maken. Zo moet je via het dak van een trein snel voor de tunnel weer de trein in. Natuurlijk kom je onderweg allemaal vijanden tegen, maar je hebt geen tijd om ze allemaal uit te schakelen vanwege de tunnel. Maar je kunt ook niet langs ze rennen, want sommige van hen hebben een shotgun en hiermee schieten ze je van het dak af, en dan mag je de hele rit weer opnieuw beginnen. Gelukkig word je wel geholpen door de borden die de vijanden van de trein afslaan, maar voor je lompe personage is het ook lastig om deze borden te ontwijken en na drie hits ben je dood. Als je er dan bijna bent, verschijnen er uit het dak mijnen die je ook van het dak duwen. Je kunt ze niet op je dooie gemak uitschakelen, want dan eindig je tegen een betonnen barrière. Hierdoor word je geforceerd om op goed geluk door de mijnen te duiken om het te halen. Op een andere locatie word je op een klein bewegend platform gezet, terwijl je bestookt wordt door allerlei vijanden waardoor je schild heel snel verdwijnt. Het is net te doen door gebruik te maken van je skills, totdat een raket je van het platform knalt waardoor je weer opnieuw moet beginnen. Beide situaties hebben mij teveel pogingen gekost en het was op den duur geen leuke ervaring meer. Je komt meer van dit soort situaties tegen en dat haalt de vaart uit de game. Dit maakt de game soms frustrerend en onnodig moeilijk.

Gungrave GORE4

Is er meer te doen?

De gevechten kunnen dus heel erg vermakelijk zijn en je het gevoel geven dat je onverslaanbaar bent, maar soms kan het ook frustrerend zijn. Het probleem is wel dat er naast het volgen van het verhaal en het vechten niet veel meer te doen is. Je kunt soms wel wat andere gangen verkennen, maar het is nutteloos, want er is nooit wat te vinden. Je wilt ook je Beat Count behouden dus het is ook niet handig, maar het wordt daarom wel heel eenzijdig. Aan het einde van elk level word je beoordeeld (D tot S) op vijf verschillende punten: je resterende health, het aantal kills, je hoogste Beat Count, de verstreken tijd en je Art Score. Al deze factoren bepalen de hoeveelheid punten die je krijgt om in te zetten voor je upgrades.

Het systeem is erg streng en zelfs in het eerste veld is meer dan tweeduizend Art Points niet genoeg voor een S, maar krijg je hiervoor een B. Als je de hoogste score wilt behalen, zal je dus Grave en zijn skills moeten upgraden, maar aangezien je weinig punten per veld verdient, gaat dit een tijd duren. Dit is allemaal leuk voor de fans die hier niet genoeg van kunnen krijgen, maar voor de casual gamer klinkt het als werk. De verkregen punten kun je zoals gezegd gebruiken voor upgrades. Dit doe je in het Lab en hier kun je health, schild en kracht upgraden. Daarnaast kun je nieuwe melee-combo’s, skills en Demolition Shots kopen en upgraden. Gungrave G.O.R.E. wordt dus steeds toegankelijker naarmate je meer speelt, maar je moet wel echt van shooters houden, want het is eigenlijk het enige dat je doet.

Gungrave GORE 1Gungrave GORE 1Gungrave GORE 1Gungrave GORE 1Gungrave GORE 1Gungrave GORE 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Gungrave G.O.R.E. is een game waar het niet echt om het verhaal gaat, maar het vernietigen van vijanden op de eerste plaats zet. Voor de fans van de serie is het lekker knallen, maar het biedt verder weinig meer. Het is een game die je niet uren achter elkaar speelt, maar gebruikt om even je agressie kwijt te raken of even iets simpels wilt spelen met veel geweld. Soms biedt de game heerlijke momenten waar je je de koning van de vernietiging voelt, maar op sommige momenten wordt het je onnodig moeilijk gemaakt door de route die je moet nemen en de slome protagonist. Als je van simpele shooters houdt die pas tot hun recht komen als je er uren in hebt gestoken en de velden meerdere malen opnieuw moet gaan spelen om dit te bereiken dan zit je bij Gungrave G.O.R.E goed. Helaas wil ik meer.

• Veel gunplay
  • Genoeg skills
  • Het ziet er goeed uit
  • Mooie art stijl
  • Voor fans veel replay value
  • Grave is lomp en langzaam
  • Weinig variatie in gameplay
  • Weinig variatie tussen vijanden
  • Niks te vinden buiten vijanden
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Gungrave G.O.R.E.

-

Prime Matter