Review: Kirby's Dream Buffet – Schattig, maar niet vullend genoeg Nintendo Switch

Wat krijg je als je Kirby combineert met Fall Guys, Mario Kart en Mario Party? Het resultaat is Kirby's Dream Buffet, een partygame waar je het online tegen drie andere spelers opneemt om de grootste Kirby te maken door hem vol te stoppen met aardbeien. Nieuwsgierig naar hoe deze game speelt en of dit concept werkt? Ik ook en daarom heb ik deze game gespeeld en mijn bevindingen voor jullie in deze review gezet. Laten we dus niet langer wachten en deze review starten!

Vreet Kirby helemaal vol

Kirby's Dream Buffet begint op een reusachtige taart die als menu fungeert. Vanuit hier kan je Kirby naar de gamemodi rollen, zijn kostuum aanpassen voor de volgende ronde en de controls leren kennen in de free rolling-modus. Het menu is overzichtelijk en het is meteen duidelijk wat er allemaal mogelijk is in de game. Kirby's Dream Buffet heeft een simpel doel, maak Kirby zo groot mogelijk. Alleen drie andere spelers hebben ook dat doel en proberen al het voedsel voor je neus in te pikken. Daarom moet je de snelste en behendigste zijn van allemaal. Om Kirby te laten groeien doe je mee aan vier minigames. In de eerste minigame race je naar de top van een taarten berg. Bij de finish staan drie taarten van vijftig, twintig en tien punten die de top drie kan opeten. Voor de tweede minigame moet je blokken of vijanden verslaan om aardbeien voor punten op te eten. De derde minigame is nog een laatste race en voor de finale moet je in een battle royale zoveel mogelijk aardbeien opeten en zien te stelen van je tegenstanders. Dan is het tijd voor het uitdelen van de bonuspunten voor het weegmoment die de winnaar bepaald. Degene met de grootste Kirby wint! Dit kun je online doen met spelers van over de hele wereld of tegen twee computers met een vriend of familielid. Het is ook mogelijk om lokaal met drie anderen met een Nintendo Switch en de game te spelen via een gedeeld wifi netwerk.

Het klinkt allemaal misschien heel erg intens, maar het is Kirby. Dus het ziet er allemaal wel ontzettend schattig uit. Tel daarbij op dat je een hele lading aan snoezige voedseloutfits kunt vrijspelen en je valt nog net niet flauw van de zoetig- en schattigheid in deze game. Deze game die volledig in het teken staat van je volplempen met voedsel ziet er ook nog eens mooi en lief uit. De minigames die je voor de kiezen krijgt zijn stuk voor stuk best aardig. Met name de races zijn echt leuk om te doen. Voor ik het wist had ik al een behoorlijk aantal uren in de game zitten. Ik wist zelfs een aantal potjes te winnen, maar na een paar uur spelen kreeg ik ook een beetje een nare bijsmaak van Kirby's Dream Buffet. Gelukkig heeft de game een zeer vrolijke en passende soundtrack die de baalfactor bij een verlies een beetje verminderd. Meestal begin ik bij partygames mij na een paar uur een beetje te irriteren aan de muziek, maar hier heb ik oprecht met plezier naar de soundtrack geluisterd.

Kirbys Dream Buffet review

Geluk hebben is belangrijk

Enfin, zoals gezegd valt er ook het een en ander op de game aan te merken. Het eerste punt is de variatie in de minigames. Na een uur spelen had ik alle minigames al gezien en zag ik geen nieuwe meer voorbijkomen. Hoewel de race minigame prima is omdat die meerdere banen heeft, had ik vooral op meer variatie gehoopt voor de tweede minigames. Daarnaast roept het bonuspuntenaantal aan het einde van de game ook de nodige vragen op. Elke bonusprestatie is namelijk veertig punten waard! Dat is normaal gesproken geen probleem, maar met de battle royale ronde daarvoor liggen de punten vaak dichtbij elkaar en bepalen de bonuspunten eigenlijk wie er wint.

Dit zorgde er bij mij voor dat sommige rondes niet eerlijk aanvoelde. Vooral als iemand die alle minigames fier bovenaan staat toch verliest op basis van alleen de bonuspunten. Ik snap waarom Hal Labortories dit heeft gedaan. Mario Party gebruikt deze formule al jaren met succes en met de nodige gebroken vriendschappen als gevolg. Bij Kirby's Dream Buffet werkt dit alleen niet, omdat er voor de rest geen geluksfactoren in zitten behalve bij de finale en de minigames op vaardigheden zijn gebaseerd.

Kirbys Dream Buffet review1

Verloren potentie

Kirby's Dream Buffet heeft de potentie om een hele leuke partygame te zijn en het is in zijn basis ook vermakelijk. De game ziet er ook heel mooi uit en het thema voedsel straalt door in elk aspect, wat ik echt leuk gedaan vind. Ik ondervond ook geen internetproblemen tijdens het spelen, wat voor Nintendo maatstaven een wereldwonder is en de besturing van Kirby is heel goed gedaan. Je hoeft alleen maar te rollen met de linker joystick, te spring met B en in geval van nood Kirby omhoog te laten zweven met A als hij van de baan afvalt. De duidelijke controls helpen je snel te wennen aan de game en ook het rollen voelt zeer soepel aan, wat het spelen van deze game echt fijn maakt. Het gebrek aan internetproblemen komt misschien ook deels omdat je maar drie tegenstanders hebt wat de druk op de servers ook voor een groot deel vermindert. De game is dus zeker niet helemaal slecht, alleen hoe langer ik speelde, hoe meer ik het gevoel had dat er veel meer in Kirby's Dream Buffet had gezeten om het nog beter en leuker te maken.

Zo had het aantal tegenstanders van mij wel wat hoger mogen zijn om het wat meer uitdaging te geven. De groepen van drie voelden na een paar uur spelen een beetje saai. Als je bijvoorbeeld meer tegenstanders krijgt na het behalen van een bepaalde rang hou je het leuk en maak je het uitdagender voor de spelers. Kirby's Dream Buffet kan naar mijn mening ook wat meer minigames gebruiken om de variatie tijdens het spelen erin te houden. Ik hoop dat de game in de toekomst updates krijgt om nieuwe dingen toe te voegen, want de game heeft zeker de potentie om echt iets leuks te worden. Nu kost de game maar vijftien euro en is het geen volwaardige Kirby-game, maar ook met die prijs vind dit met hoe de game er nu uitziet het niet helemaal waard. Voor mijn gevoel haalt Kirby's Dream Buffet het er niet uit wat erin zit, wat ik echt zonde vind.

Kirbys Dream Buffet review2

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Kirby's Dream Buffet heeft de potentie om een hele leuke partygame te worden met zijn schattige uiterlijk en passend thema dat in elk aspect van de game te zien is. Een minpunt is, dat hoe je meer je speelt, hoe meer je het gevoel krijgt dat er veel meer in had gezeten qua minigames en aantal tegenstanders. De game is zeker niet slecht er had alleen veel meer ingezeten en dat haal je er op dit moment er gewoon niet uit.

Aardig
  • Game ziet er goed uit
  • Thema is passend
  • De schattigheid is te groot met de outfits
  • Fijne besturing
  • Weinig minigames
  • Te weinig tegenstanders
  • Veel van hetzelfde
  • Had meer uit gehaald kunnen worden
  • Geluksfactor werkt niet in deze game

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Kirby's Dream Buffet

Kirby

Nintendo Switch