Review: Mario Strikers: Battle League Football - Geen topscore Nintendo Switch

Mario is daadwerkelijk van alle markten thuis. Wat kan deze man nou niet? Geef hem een racket en hij laat je alle hoeken van de tennisbaan zien. Geef hem een golfclub en hij vult de holes nog sneller dan Douwe Bob. Maar ook met kicksen kan deze Italiaanse loodgieter prima uit de voeten. Sterker nog, Mario Strikers: Battle League Football is inmiddels al het derde deel in deze franchise. Dat het leuk is om te spelen hebben we dus al kunnen ervaren met de eerdere twee delen. Nu is het vooral de vraag of deze nieuwe game verfrissend en vernieuwend genoeg is om een derde deel te verantwoorden. Ik trok de stoute voetbalschoenen aan en zocht het voor je uit.

Mario Strikers Battle League Football review

Practice makes perfect

Ik weet nog dat ik in 2005 aardig verknocht was aan Super Mario Strikers. Alleen al het idee om met de bekende figuren uit de Mario-franchise een voetbalwedstrijd te spelen was destijds erg gaaf. Tel daarbij op dat er nagenoeg geen regels waren. Het vervolg Mario Strikers Charged Football heb ik niet of nauwelijks gespeeld, omdat ik als één van de weinigen in Nederland geen Wii in huis had. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet razend enthousiast was toen Mario Strikers: Battle League Football werd aangekondigd. Eindelijk weer aan de slag met de variant op het voetbal zoals we dat kennen. Het tweede deel stamt immers alweer uit 2007, dus het werd wel weer eens tijd voor een nieuw deel in de serie.

Het is overigens niet zo dat je de eerdere delen gespeeld moet hebben om Mario Strikers: Battle League Football te kunnen spelen. Als je nog niet bekend bent met de voetbalgames van Nintendo, dan staat er een enorm uitgebreide tutorial op je te wachten waarin alle kneepjes van de game aan je uitgelegd worden. Van het passen tot het schieten en van lobballetjes tot tackles. Ook als je wel al de eerdere delen hebt gespeeld is het aan te raden je eerst eens goed te verdiepen in de tutorial. De basis heb je natuurlijk ook zonder de tutorial snel onder de knie, maar steekpasses en hyper strikes zijn dan weer een ander verhaal. Die laatste wil je ook wel onder de knie krijgen aangezien een hyper strike doelpunt dubbel telt.

Mario Strikers Battle League Football review2

Cupfighters

Nu je helemaal op de hoogte bent van welke knop wat doet tijdens een voetbalwedstrijd is het tijd om in de game te duiken. Al snel valt op dat er eigenlijk niet al te veel keus is. Het begint allemaal bij het kiezen of je offline of online wil spelen. Ik begon - zoals ik dat eigenlijk met iedere game doe - met de offline modus. Je kunt hierbij meteen in een Quick Battle duiken, wat zoveel betekent als een simpele oefenwedstrijd of Cup Battles. Die laatste is op zichzelf wel redelijk interessant. Het is een soort toernooi, waarbij je twee levens hebt. Verlies je een wedstrijd? Dan verlies je een hartje en krijg je nog een kans. Verlies je nog een keer, dan is het toernooi voor jou voorbij. Tenzij je in-game currency er tegenaan gooit, want dan mag je een rematch spelen.

Je hebt de keuze uit zes verschillende cups. Of nou ja vijf, aangezien je de zesde pas vrijspeelt nadat je de andere vijf hebt gewonnen. Kijk niet raar op als je je wedstrijden met speels gemak lijkt te winnen, want hoewel je de moeilijkheid van je tegenstander niet kunt aanpassen, zit er wel degelijk moeilijkheidsgradaties in de game. Na het winnen van alle cups speel je namelijk een hogere moeilijkheidsgraad vrij en begint het riedeltje weer van voor af aan. Het concept is leuk al moet ik zeggen dat het na een aantal cups en wedstrijden wel een tikkeltje eentonig kan aanvoelen. Het kan ook meespelen dat ik veel van deze cups solo heb gespeeld. Het samenspel in dit soort games geeft het vaak wel net dat beetje extra. Dus het is zeker aan te raden een vriend of vriendin op te trommelen om Mario Strikers: Battle League Football te spelen.

Mario Strikers Battle League Football review1

There's no I in team

Dan is er natuurlijk nog de online modus; Strikers Club. Nu zijn Nintendo en online niet bepaald een gelukkige combinatie, dus was ik benieuwd of dit echt een succes zou zijn. Ik kan verklappen dat het voor een Nintendo-game aardig goed werkte. Ik heb hier en daar wat last gehad van lag, maar dat was slechts sporadisch. De meeste potjes speelde lekker soepel weg. Strikers Club geeft je de mogelijkheid een eigen club te creëeren of die van anderen te joinen. Dit gaat vrij simpel door het invoeren van een code Een club mag maar liefst twintig leden hebben zodat de kans groter is dat je samen met iemand online kan spelen. Je kunt je personage kiezen en aanpassen. Er zijn seizoenen waarbij je kunt proberen om te promoveren met je club. Ten tijde van mijn speelsessies was er echter nog geen seizoen begonnen, dus kon ik dit niet echt aan de tand voelen.

Buiten het seizoen speel je eigenlijk gewoon online oefenwedstrijden. Ook leuk, maar het haalt wel de urgentie en spanning weg. Bovendien kun je dan niks met de Season Achievements en Division Rankings, aangezien er dan dus geen seizoen bezig is. En daar komt één van de grote gebreke van Mario Strikers: Battle League Football om de hoek kijken; het gebrek aan content. Natuurlijk is het leuk om een potje voetbal te spelen, maar zowel offline als online heb je maar een zeer beperkte keuze uit wat je kunt doen. Dit maakt dat je relatief snel uitgekeken raakt op de game. Dat is zonde, wat de gameplay is verder gewoon ontzettend leuk. Het is jammer dat Next Level Games er weinig moeite in heeft gestoken om wat meer content aan te bieden. Waar zijn bijvoorbeeld de Striker Challenges uit Mario Strikers Charged Football? Dat had in ieder geval al wat meer afwisseling geboden.

Mario Strikers Battle League Football review 1Mario Strikers Battle League Football review 1Mario Strikers Battle League Football review 1

Gear up

De grote gimmick van Mario Strikers: Battle League Football is natuurlijk de introductie van gear. Je kunt ieder personage voorzien van gear. Dit is aanpasbaar voor het hoofd, de armen, het lijf en de benen. Ieder stukje gear is van invloed op de statistieken van je personage. Wil je graag de kracht van je voetballer verhogen, dan lever je in op snelheid. Gear kan worden gekocht met de in-game currency die je verkrijgt door het winnen van toernooien en het spelen van wedstrijden. Je kunt dus in principe volledig zelf instellen waar de plus- en minpunten van je personage komen te liggen. Als verdediger wil je bijvoorbeeld liever veel kracht hebben en goed kunnen passen, terwijl je als aanvaller meer baat hebt bij snelheid en schieten.

Overigens zijn niet alleen de gamemodi behoorlijk karig, maar ook het aantal personages dat je kan kiezen. Waar je bij Mario Kart 8 Deluxe nog de keuze hebt uit talloze personages die een kart besturen, is er slechts een handjevol beschikbaar om een voetbalwedstrijd te spelen. Tien personages, dat is je keus. Bovendien zijn het ook de meest standaard personages uit het Mario-universum. Natuurlijk heeft Nintendo al door laten schemeren dat er meer personages bij gaan komen, maar daar hebben we nu nog niet zoveel aan. Door de gebrekkige keuze heb je ook snel teams van dezelfde personages tegen elkaar. Gezien ieder personage een eigen hyper strike move heeft, zit daar ook nog eens minder afwisseling in dan wenselijk is, aangezien je deze niet kunt skippen.

Mario Strikers Battle League Football review3

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Mario Strikers: Battle League Football is een ontzettend leuke game om te spelen, maar Next Level Games weet niet op alle fronten goed te scoren. De game schiet vooral te kort in het aanbieden van content. Er is weinig keus en weinig diversiteit, waardoor repetitiviteit snel om de hoek komt kijken. Online heb ik nog niet volledig kunnen verkennen, omdat er nog geen seizoen is gestart, maar ook daar lijkt het aanbod aan content op het eerste gezicht wat karig. Tel daarbij op dat je ook niet al te veel keuze hebt uit personages en het probleem van Mario Strikers: Battle League Football is compleet. Het is te hopen dat er snel aanvullende content verschijnt.

• Zeer vermakelijk
  • Spelen met vrienden
  • Online werkt goed
  • Gear past je personage aan
  • Weinig content
  • Gebrek aan personages
  • Online alleen interessant tijdens seizoen
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Mario Strikers Battle League

-

Nintendo Switch