Review: Pikmin 4 - Gooit hoge ogen Nintendo Switch

De kleine wezentjes die Pikmin worden genoemd zijn terug in een nieuw avontuur in Pikmin 4. Opnieuw vormt het ontdekken van vreemde planeten de basis. Uiteraard word je ook in dit deel weer geassisteerd door tal van hulpjes. Praten kunnen ze niet, maar luisteren kunnen ze als de beste. Dus eigenlijk het tegenovergestelde van je partner thuis. Zoals in mijn preview van Pikmin 4 te lezen was, keek ik maandenlang reikhalzend uit naar Pikmin 4. De dagen telden langzaam weg, maar nu is het dan eindelijk zover. Pikmin 4 is uit en ik dook er gelijk in. Dit is de review van Pikmin 4.

Pikmin 4 preview1

Daar gaan we weer

Zoals eigenlijk altijd het geval in Pikmin draait het verhaal om astronauten. Het maakt eigenlijk niet echt uit welk deel je speelt, astronauten vertolken de hoofdrol. Telkens belanden zij op planeten en in werelden die ons mensen verdacht bekend voorkomen. Het laat zich dan ook raden dat dit ook in Pikmin 4 de basis is van het verhaal. Toch is er door Nintendo wel een twist aangegeven. Kapitein Olimar - die we kennen uit de eerdere delen - is gestrand op een onbekende locatie. Het reddingsteam gaat op pad om hem te zoeken, maar krijgt onderweg brokken en ondergaat min of meer hetzelfde lot als Olimar. Een penibele situatie, maar toch is alle hoop nog niet verloren. Want daar ben jij, de nieuwste rekruut van het reddingsteam. Zo nieuw zelfs dat meegaan met de belangrijke missie om Olimar terug te vinden jou niet werd toevertrouwd. Het lot van de rest ligt in jouw handen.

Vol goede moed en bedoelingen stap je je raketje in en reis je richting de laatst bekende locatie van het reddingsteam. Eenmaal daar aangekomen loop je al snel Oatchi tegen het lijf. Dit is de hond van de reddingsbrigade en samen met deze trouwe tweevoeter aan je zijde ga je alle andere collega's zoeken. Gelukkig sta je er in het verhaal niet alleen voor. De planeet waar je bent geland wordt namelijk ook bevolkt door Pikmin. Deze wezentjes zijn half botanisch en half dierlijk. Ze komen voor in verschillende vormen, maten en kleuren en zijn uiterst behulpzaam. Wel zo fijn als je voor een grote en zware taak staat om zo'n beetje de hele bemanning van je team te redden. Hier start je avontuur. En hoewel het verhaal niet al te diepgaand is, biedt het voldoende houvast om je er doorheen te spelen.

Pikmin 4 preview

Pikmin zijn sterker dan je denkt

Gelukkig hoeft Pikmin 4 het helemaal niet te hebben van het verhaal. Dat is eigenlijk nooit echt zo geweest. Pikmin draait vooral om verkennen en verzamelen en dat is waar de kracht van deze franchise ligt. Vooral de wijze waarop je alles kunt krijgen zorgt voor wat uitdaging. Want hoe krijg je nou die tros druiven te pakken? Of die badeend? Welke Pikmin moet je daarvoor gebruiken en heb je verschillende soorten nodig? Het vinden van bemanningsleden is nieuw op deze schaal. Vooral ook omdat deze in Pikmin 4 echt een toegevoegde waarde hebben. Sommige bemanningsleden helpen je tijdens je avontuur, bijvoorbeeld door items aan je te verkopen of door Oatchi te trainen en sterker te maken. Dat heb je ook wel nodig. De planeet is namelijk niet alleen bewoond door Pikmin, maar ook door heel veel vijandelijke wezens waarbij Pikmin bovenaan hun menukaart staat. Ze lusten er wel pap van.

Om die vijanden de kop in te drukken moeten de Pikmin het vooral hebben van de aantallen. Sommige vijanden hebben bepaalde zwakke punten waar je je op moet richten, maar bij de meesten is het vooral veel Pikmin op ze af sturen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, omdat je zeker in het begin slechts een beperkt aantal Pikmin tot je beschikking hebt. Je begint met slechts één kleur en dat breid zich langzaam uit. Pikmin leven in een soort ui. Deze ui kun je groter maken, waardoor je meer Pikmin met je mee kunt nemen. Nieuw in dit deel is dat je per level slechts drie soorten Pikmin tegelijkertijd bij je kunt hebben. Doordat in ieder level aangegeven staat welke Pikmin je nodig hebt, ondervind je hier eigenlijk geen hinder van. In al die uren die ik heb gespeeld heb ik nooit tussentijds in een level van Pikmin hoeven veranderen. Dat is ergens jammer, want de urgentie van het kiezen voor soorten is daardoor volledig weg. Het had er net zo goed niet in hoeven zitten.

Pikmin 43

Pracht, praal en Pikmin

Het vorige deel van Pikmin kwam in 2013 uit voor de Nintendo Wii U. Dat is aan Pikmin 4 ook wel terug te zien. Dit vervolg ziet er namelijk in alle opzichten stukken beter uit dan diens voorgangers. Alle levels zien er een stuk levendiger en dynamischer uit, waardoor het echt leuk is om ze te ontdekken. Zo is er bijvoorbeeld een level binnenshuis, waarbij je je onder andere in een keuken bevindt en in een woonkamer. In tegenstelling tot de voorgaande delen heb je hierdoor meer variëteit in de omgevingen. De hoeveelheid levels voelde wel een beetje karig aan, maar dat betekent niet dat er weinig te doen is in de game. In ieder level zitten namelijk schatten verborgen die je moet verzamelen. Ook zijn er tal van medewerkers die je moet redden. Als je dit allemaal doet kun je ieder level een 100% score halen. Ga je puur en alleen voor het verhaal, dan ben je er misschien redelijk snel doorheen, maar dat is eigenlijk niet zoals je Pikmin 4 speelt.

Terug van weggeweest zijn de grotten. Deze zaten al in Pikmin 2, maar waren in Pikmin 3 plots weer verdwenen. Dit tot ergernis bij de fans. Gelukkig heeft Nintendo ze in dit deel weer teruggebracht en ze vormen zelfs een belangrijke rol. Hier vind je namelijk vaak nieuwe Pikminsoorten, veel schatten en vermiste bemanningsleden. Nintendo heeft voor Pikmin 4 echt z'n best gedaan om nieuwe elementen toe te voegen aan de game. Waar de eerste drie delen in veel opzichten vrij identiek zijn aan elkaar, is dat in dit laatste deel echt wel anders. Een goed voorbeeld hiervan zijn de nachtmissies. Je kunt 's nachts op expeditie gaan en voor het verhaal moet je dit ook echt doen. Deze nachtelijke expedities werken iets anders dan wanneer je overdag door levels struint. In de nacht worden de monsters namelijk nog sterker en gevaarlijker en verandert de gameplay in een soort tower defense-achtige setting. Je moet hierbij zien te voorkomen dat vijanden bepaalde huizen kapot maken. Het enige geschut dat je hiervoor hebt zijn de nieuwe Glow Pikmin. Deze groene variant zijn vrij sterk en kun je ook samen laten smelten om ze nog effectiever in te zetten.

Pikmin 4 preview2

Samen uit, alleen thuis

Niet alleen de Glow Pikmin is nieuw, maar ook de Ice Pikmin maakt zijn debuut. Deze heb je echt nodig om wateroppervlakten te kunnen bevriezen, maar je kunt ze natuurlijk ook inzetten om vijanden letterlijk en figuurlijk koud te maken. Naast deze nieuwe hulpjes zijn alle Pikmin uit de voorgaande delen vertegenwoordigd in de game. Waar je in het verhaal Pikmin 3 nog een aantal soorten uit eerdere delen moest missen, heeft Nintendo ze nu allemaal weten in te passen. Dat maakt het extra leuk. Kleine kanttekening is dat je sommige soorten echt in overvloed gebruikt, terwijl anderen er nauwelijks aan te pas komen. Voor mijn gevoel vervullen de Winged Pikmin en White Pikmin bijvoorbeeld maar een klein rol, terwijl je de Gele Pikmin en Ice Pikmin vrijwel altijd bij je hebt. Hier ontbreekt het dus iets aan balans.

Niet alles uit voorgaande games is gebruikt in Pikmin 4. De grootste gemiste kans zit hem vooral in het ontbreken van een goede co-op mogelijkheid. Dit is juist iets dat heel fijn was aan Pikmin 3 Deluxe. Je kon samen het verhaal doorspelen en iedere speler kon zelf kiezen welke kant hij op liep. Je kunt in Pikmin 4 nog steeds in co-opmodus aan de slag, maar de tweede speler kan alleen een cursor besturen en steentjes naar vijanden gooien. Deze speelt dus eigenlijk amper een rol van betekenis. Het enige dat je wel samen kunt doen zijn de Dandori Battles. In deze competitieve modus draait het om het verkrijgen van zoveel mogelijk punten binnen de gestelde tijd. Degene die de meeste punten heeft gespaard als de tijd om is wint. Zo nu en dan zijn bepaalde voorwerpen of vijanden het dubbele of drievoudige waard, dus daar kun je lekker mee scoren. Het is een leuke modus om voor de afwisseling te spelen, al had het ook leuk geweest als de bingokaarten uit Pikmin 3 Deluxe in dit deel hadden gezeten.

Pikmin 4 preview3

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Er zijn best wat kleine kritiekpuntjes te vinden als je Pikmin 4 speelt. Zo ontbreekt het aan een goede co-op mogelijkheid, schort het een klein beetje aan de balans bij het Pikmin-gebruik en voegt het limiet aan soorten Pikmin weinig toe. Dat gezegd hebbende scoort Pikmin 4 op alle belangrijke en grote elementen perfect. De performance is goed, het geluiddesign is uitstekend en de gameplay is als vanouds goed. Nintendo heeft echt z'n best gedaan om de basis en het gevoel te behouden, maar toch veel nieuwe elementen toegevoegd. En dat is knap. Pikmin 4 kan ik daadwerkelijk iedereen aanraden. Dus als je nog twijfelt, moet je deze game gewoon halen.

• Blijft leuk om te spelen
  • Uitstekende performance
  • Nieuwe Pikminsoorten
  • Nachtexpedities
  • Dandori gevechten
  • Goed sound design
  • Co-op modus
  • Balans in Pikmin-gebruik
  • Geen Bingo Battles
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Pikmin 4

Pikmin

Nintendo Switch