Review: Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge - Zoete wraak Pc

Geheel onverwacht was daar afgelopen week opeens een reviewcode voor Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge. Als een kind zo blij begon ik direct met spelen. Ik wacht immers al maanden op deze game. Niet alleen omdat ik met een gigantische nostalgiekijker op mijn neus zit, maar ook omdat ik bijzonder enthousiast werd van de TMNT: Shredder’s Revenge demo die ik niet eens bijzonder lang geleden mocht spelen. Shredder’s Revenge is precies hetgeen dat ik verwacht had en stelt dan ook absoluut niet teleur. Meer weten? Lees dan snel verder in deze review van Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge!

Dining on turtle soup

Om even kort te schetsen wat deze game nou precies is, Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge is een typische jaren ’90 side scrolling beat ‘em up. De game zou absoluut niet misstaan op een arcadekast die gretig al je zuurverdiende guldens (ok, boomer) opslurpt. Je loopt bijzonder eenvoudig van links naar rechts en dient alle tegenstanders op het scherm te verslaan alvorens je verder kunt lopen. In totaal zijn er zestien levels die ieder worden afgesloten met een eindbaas. Het gros van de bijzonder levendige levels krioelt van Footclan-soldaten (die in allerhande vormen en maten komen) en sluiten traditiegetrouw af met een eindbaas die we kennen van de cartoons en comics. Zo zien we favorieten zoals Krang, Bebop en Rocksteady regelmatig de revue passeren.

Hoewel de titel Teenage Mutant Ninja Turtles luidt, wil dat niet zeggen dat je met enkel de turtles aan de slag kunt. Het roster is namelijk aangevuld met April O'Neil, Splinter en Casey Jones. Casey Jones was de grote verrassing die tegelijkertijd met de releasedatum werd aangekondigd. Direct beschikbaar is de beste man niet, Casey Jones dient namelijk vrijgespeeld te worden door de game eenmaal uit te spelen. Iedereen heeft zijn eigen stats die zich onderverdelen in Power, Speed en Range. Daarbij hebben ze een eigen speelstijl en een leveltree. Alhoewel het levelen slechts een klein onderdeel is – waarbij level 10 de max is -, is het een leuke toevoeging waardoor je ook eens afwisselt van personage. Zo krijg je met meer levels bijvoorbeeld meer hitpoints, nieuwe specials en extra Turtle Power balkjes. Daarnaast is het extra fijn dat het roster zo is aangevuld, de game is namelijk volledig co-op speelbaar. En ook op dat gebied heeft de ontwikkelaar nog wat leuks voor ons achter de hand. Shredder’s Revenge is niet met slechts vier spelers door te spelen, maar met acht spelers tegelijkertijd!

Teenage Mutant Ninja Turtles Shredders Revenge Review

Kunstwerk uit de Renaissance

Je kunt zeggen over 16 bit-games wat je wil, maar als het goed gedaan wordt, zijn het prachtige plaatjes om naar te kijken. Zo ook met TMNT: Shredder’s Revenge. De game springt van het scherm met zijn mooie kleurenpalet en unieke grafische vormgeving. Er is altijd wat te zien op de achtergrond, waarbij je veel kleine details eigenlijk pas ziet tijdens een tweede speelsessie. De game is doorspekt met humor die iedere fan wel kan waarderen. Wat betreft afwisseling is deze er in wat in mindere mate dan in Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time. De klassieker moet even genoemd worden, want daar is overduidelijk meer dan slechts een beetje inspiratie uit gehaald. Turtles in Time slingerde je van hot naar her door vele tijdperken. Shredder’s Revenge heeft dat aanzienlijk minder aangezien de game zich hoofdzakelijk in New York afspeelt. Op zich niet erg, maar bijzonder groot is de variatie nou ook weer niet. Hierdoor heb je veel minder dat gevoel van “ik vraag me af waar het volgende level zich afspeelt”. Wel is de muziek bijzonder lekker en gevarieerd. Ieder level heeft een vet nummer op de achtergrond spelen die ontzettend goed passen bij hetgeen dat je speelt.

Dat Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge niet bijzonder lang zou zijn, had ik eigenlijk wel verwacht. Een arcade beat ‘em up kan immers niet te lang zijn aangezien je een arcaderun in rap tempo wil doorspelen. Je hebt alle levels dan ook wel in een minuut of negentig wel gezien. Dat wil echter niet zeggen dat je dan ook direct klaar bent met de game. Er worden immers high scores bijgehouden, collectibles verzameld, achievements verdiend en eindes vrijgespeeld. Daarnaast is er ook nog een arcade modus die meer uitdaging moet bieden. Zo zijn de vijanden wat lastiger te verslaan, heb je een gelimiteerd aantal levens en geen extra credits. Daarnaast elimineert deze modus het de levelselectie en save optie. Een run dient dus in één zitting te worden uitgespeeld Alhoewel ik niet had verwacht dat de game erg lang zou zijn, had ik toch graag iets meer uit de levels willen halen. Klein is in veel gevallen fijn, maar nog geen anderhalf uur voor een volledige playthrough is vandaag de dag wel heel erg weinig. Het is echter wel een fantastische rit waarbij lokale co-op bijzonder goed tot zijn recht komt.

Teenage Mutant Ninja Turtles Shredders Revenge Review 1Teenage Mutant Ninja Turtles Shredders Revenge Review 1Teenage Mutant Ninja Turtles Shredders Revenge Review 1Teenage Mutant Ninja Turtles Shredders Revenge Review 1

Ik heb er even op moeten wachten, maar Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge stelt absoluut niet teleur. De game ziet er waanzinnig goed uit en wordt ondersteunt door een nog betere soundtrack. De 8-player co-op is een erg leuke aanvulling en het uitgebreide roster speelt hier goed op in. Gedurende mijn bijna tien uur durende ervaring ben ik zo goed als geen bugs of rare uitspattingen tegengekomen. Wel viel op dat de content na tien uur speeltijd echt zijn limiet bereikt. De story modus is immers ongeveer anderhalf uur lang. De echte fun komt voornamelijk uit de kleine details en het co-op element. Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge floreert namelijk in co-op sessies in zowel de lokale, als de online omgeving.

• 8-player co-op
  • Prettig kleurenpalet
  • Fantastische soundtrack