Review: The Bureau: XCOM Declassified PlayStation 3

The Bureau: XCOM Declassified is een game waar al enige jaren aan gewerkt wordt. Uitgever 2K Games besloot deze game even te parkeren om zo XCOM: Enemy Unknown voorrang te geven, maar nu is dan toch het moment daar om deze XCOM aan de tand te mogen voelen.

Deze game speelt zich eerder af dan XCOM: Enemy Unknown. Het jaar is 1962 en jij hebt de controle over William Carter, geheim agent van de FBI. XCOM als organisatie bestaat nog niet. Wat er wel bestaat, is de organisatie 'The Bureau' die onder leiding staat van Myron Falke.

XCOM, maar ook weer niet

Ergens lag het wel in de lijn der verwachting dat Enemy Unknown eerder uitgebracht werd. Deze game komt meer overeen met het origineel uit 1994. Met 'The Bureau' slaat 2K Games een andere weg in. Ja, het is een echte XCOM-game, maar nu speel je niet als commandant die de regie over zijn squad heeft. Je staat nu als leider van een dergelijk squad op het veld. Dus naast de leiding voeren, vecht je nu ook gewoon mee.

Shooter in het kwadraat

De turn-based actie die we kennen uit het origineel en Enemy Unknown is totaal niet aanwezig in deze game. The Bureau heeft alles wat een huidige shooter ook heeft. Hectiek en alom actie en geweld (meer dan in Enemy Unknown). Dat het geen turn-based game is, wil dus niet zeggen dat je niet evenveel tijd als in Enemy Unknown hebt. Als je in een gevecht terecht komt heb je de mogelijkheid om de tijd te vertragen en kan je in een speciaal menu opdrachten aan je team geven. Iedere 'agent' die je op het veld hebt staan heeft een aantal skills die ze kunnen uitvoeren. In het begin zijn dit er maar een paar, maar naarmate het spel zal gaan vorderen nemen deze skills ook toe.

Wat overeenkomt met Enemy Unknown is dat je iedere agent twee opdrachten kunt geven. Je kunt een agent navigeren over het veld en ziet met een blauwe cirkel tot hoe ver je kan gaan. Ook wordt de mate van dekking aangegeven. De agents zelf kunnen zeker hun mannetje staan, maar hebben wel wat minder opties dan in Enemy Unknown. Nu is dit wel een bewuste keuze, want het echte verschil kan je maken met Carter.

Guns blazing!

Je kan 'guns blazing' over het veld navigeren en alles met Carter oplossen. Het spel is natuurlijk veel leuker als je ook de agents op de juiste plekken weet neer te zetten en hierdoor gebruik van ze kan maken. Nu zullen de agents al snel de aliens kunnen verslaan want de AI van de aliens laat iets te wensen over. Een echte vorm van tactiek hanteren ze niet om jou te verslaan.

Asses to asses, dust to dust

Gelijk aan Enemy Unknown is in dit spel doodgaan ook echt dood gaan. Hoewel, je hebt dertig seconden om de agent te redden, als dat niet lukt is het toch echt het einde voor een agent. Dit betekent dat je weer vanaf level 1 moet beginnen met een nieuwe agent (en de bijbehorende skills).
Wat wel anders is dan met Enemy Unknown is het gebruik van autosaves. Door deze autosaves is het natuurlijk makkelijker om een missie te halen. De spanning is hierdoor iets minder. Want je kunt dus gewoon een missie opnieuw spelen als de afloop ongunstig was.

Grote verschillen met Enemy Unknown

Waar je in Enemy Unknown missies koos die waren verspreid over de hele wereld, kies je nu enkel missies in de Verenigde Staten. De missies kies je wederom vanuit een basis, maar deze basis heeft een andere opzet dan die in Enemy Unknown. Je hoeft niet continu bezig te zijn met je basis uit te breiden. Je kiest je agents en missies en kan meteen bezig gaan met de game.

De Council is niet meer aanwezig, onderzoek wordt nog wel gedaan maar je kan deze niet beïnvloeden. Nu is dit niet echt heel erg, het is ergens wel lekker dat er al automatisch onderzoek wordt gedaan naar de alien-technologie.

Meer verhaal

Waar je in Enemy Unknown meer in het turn-based element zit, neemt The Bureau je mee in een ijzersterk verhaal. Zoals eerder aangegeven heb jij als gamer de controle over William Carter, een werknemer van de FBI. XCOM als organisatie bestaat nog niet. Wel bestaat er een geheime organisatie die opereert onder de naam 'The Bureau', deze organisatie zal uitgroeien naar de XCOM zoals we die uit andere games kennen. Waar XCOM voornamelijk bezig was met schadebeperking probeert The Bureau het bestaan van aliens te verbergen voor de burgers van de Verenigde Staten. The Bureau is een organisatie die er alles aan doet om de aliens te verslaan maar ook alle sporen uit te wissen.

Het eindoordeel van Bob Andringa

The Bureau: XCOM Declassified is voor gamers die wel van XCOM houden maar minder de tactiek willen en juist meer actie en verhaal. Ja, de game heeft minder opties dan Enemy Unknown, maar dat is helemaal niet erg. Deze game is daardoor juist toegankelijker voor iedereen. De sfeer is het spel is echt uitstekend en je waant je ook echt in het Verenigde Staten van 1962. Grafisch hadden de levels misschien wel wat gedetailleerder gemogen maar de cutscenes zijn echt geweldig. Het besturen en opdrachten geven aan agents en Carter voelt heel erg fijn aan en zorgt er ook voor dat je toch echt moet nadenken om een level goed te halen. Het gebruik van savegames is natuurlijk wel een optie die een vorm van spanning weghaalt. Dood is namelijk niet helemaal dood. Je kan immers een savegame laden en alles was weer zoals het was. Al met al is dit een geweldige actie-game die ik een echte XCOM-fan, of gewoon een liefhebber van actie-games, kan aanraden!

• Het verhaal
  • De combinatie van shooter en tactische elementen
  • Minder na hoeven te denken over de ontwikkeling van je basis