Review: Tropico 6 Pc

Wie droomt er nou niet van om het eens een dag voor het zeggen te hebben in het land? Je kunt dan zelf de regels maken of afschaffen. In Tropico 6 kun je deze dromen uit laten komen zonder dat je iemand ermee lastig valt. Als een autocratische heerser van een kleine maar machtige Caribische bananenrepubliek regeer je vanuit een overdreven groot presidentieel paleis als El Presidente. Limbic Entertainment lijkt de beste bedoelingen te hebben met Tropico 6, maar schiet op sommige vlakken helaas net tekort.

Zoveel dingen om te balanceren

Het eerste deel van Tropico verscheen alweer in 2001. Het idee van Tropico 6 is nog altijd hetzelfde. Je begint net als de meeste citybuilders met een klein dorpje op een tropisch eiland en bouwt vervolgens een welvarende staat op. Zo zet je plantages op (zoals tabak, graan, bananen of katoen), je bouwt mijnen (zoals steen, goud of zilver) en pompt olie uit de grond om deze te verkopen aan je omliggende (ei)landen. Met dit geld kun je huizen bouwen voor je inwoners. Maar ook serieuzere aangelegenheden, zoals een kerk, een ziekenhuis, een restaurant of een hogere school behoren tot het bouwplan van El Presidente. Hoe groter je wordt, hoe verder je deze uitbouwt.

Naast het draaiend houden van de economie is het jouw taak om goed voor je inwoners te zorgen voor goede banden met omliggende (ei)landen. Het is van belang om goed na te denken over de toekomst en de richting van het eiland. Daarnaast moet je bezig zijn met je politieke agenda. Je bent continu verschillende facties tevreden aan het houden, zodat je na een paar jaar opnieuw verkozen wordt tot president. Lukt dat niet dan is het helaas game over.

Persoonlijk en humoristisch

Als je de game opstart maak je eerst een personage met de character creator, je kiest hoe je eruit wil zien. Heb je een bril op, een net pak aan of ga je full Fidel met een leger uniform? De creator is alleen heel erg beperkt. Je hebt maar een paar keuzes in outfits, waardoor de creator bijna overbodig is. Ook kun je cosmetische aanpassingen doen aan je paleis, mocht je de kleur van het behang niet meer mooi vinden of liever een fontein in de tuin hebben staan. Het is helemaal aan jou om je droomstulpje te ontwerpen.

De humor van Tropico is weer volop aanwezig en dat is iets wat ik zeker kan waarderen. De gebeurtenissen uit het verleden van de verschillende wereldleiders worden op de hak genomen. Het is niet zo dat je buikpijn krijgt van het lachen, maar de game neemt zichzelf niet echt serieus. Iets wat zeker aan te moedigen is. Een dictator spelen moet natuurlijk niet enkel een serieuze aangelegenheid zijn.

Bouw je muren of bruggen?

In Tropico 6 beschik je over een archipel en deze kun je later in de game aan elkaar verbinden met bruggen. Het komt in eerste instantie over als een eyecatcher als grootste vernieuwing voor de game, maar eerlijk is eerlijk, het stelt eigenlijk niets voor. Bovendien kon je dit al in andere citybuilders. Dat dit pas na achttien jaar kan in Tropico is mij eigenlijk een raadsel.

Omdat je staat uit meerdere eilanden bestaat, is de interne transport belangrijk, zeker als andere eilanden ook bevoorraad moet worden. Een brug is dan wel zo makkelijk. Alleen is het frustrerend dat sommige gebouwen geen voorraad hebben, terwijl de grondstoffen in het gebouw ernaast worden gemaakt en het zijn grondstoffen weer niet kwijt kan. De kunstmatige intelligentie laat het dan ook een beetje afweten. Zelfs een kleuter kon die zakken graan naar de buurman slepen.

Genoeg te doen, alleen erg moeilijk onder de knie te krijgen

De game kent in totaal vier verschillende tijdslijnen en iedere tijdslijn heeft zijn eigen gebouwen (zoals fabrieken). Deze fabrieken zijn meer als aanvulling om je economie een nog grotere boost te geven, waardoor je eigenlijk (wat wel vaak bij andere citybuilders het geval is) niet hele steden hoeft af te breken.

Naast het normale verloop van de game heeft Tropico 6 een uitgebreide sandbox-modus, waarbij je vrij kunt bouwen. Je kunt je ook bezighouden met de verschillende missies die Topico 6 heeft. Elke missie weet je weer even zoet te houden en biedt een scala aan uiteenlopende uitdagingen. De leercurve is alleen behoorlijk hoog, net zo hoog als de hoogste berg op het eiland en die is hoog. Het heeft mij zeker acht uur gekost voordat ik beetje verder kwam in de game. De vage statistieken bieden dan ook helaas geen houvast om de game beter te begrijpen.

Het eindoordeel van Alex Zweers

De informatie die je nodig hebt als er iets fout gaat op het eiland is lastig te vinden. Tropico 6 laat genoeg steken vallen. De leercurve is behoorlijk steil en ondanks dat er wel een tutorial aanwezig is, heeft het mij toch acht uur gekost om te ontdekken hoe het allemaal werkt. Met de vage statistieken uit de game kom je ook niet echt verder. De game is meer voor de ervaren spelers en daardoor wordt het erg lastig om nieuwe gamers aan zich te binden. De character creator is een leuke toevoeging, maar beschikt over te weinig opties. Daar staat gelukkig wel tegenover dat de typische Tropico-humor in dit deel weer van de partij is.

• Tropico-humor
  • Uitdagende missies
  • Meerdere eilanden
  • Hoge leercurve
  • Weinig vernieuwing
  • Bouwsysteem werkt niet altijd mee
  • Vage statistieken
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Tropico 6

Tropico

Kalypso Media