Review: Vanquish PlayStation 3

Een third person shooter met de gameplay van Gears of War gemengd met de snelheid van Bayonetta. Zo kan je Vanquish het beste omschrijven. Zijn deze twee aspecten eigenlijk wel met elkaar te mengen? Als ik ja kon zeggen, had ik het gedaan. Nu staat mijn mond open van verbazing.

Japan legt het even uit

Het is geen verrassing dat de meeste third person shooters uit Amerika komen. Denk maar een Gears of War, Uncharted en Grand Theft Auto. Het is een gevaarlijke zet geweest van Platinum Games om een third person shooter te maken, maar ze zijn daarin meer dan geslaagd. Ik moet zelfs toegeven dat ik Vanquish toffer vind dan het schoolvoorbeeld Gears of War. Dit komt door de unieke mix van snelheid en gameplay. Vanquish gaat ongekend snel en dat maakt de game ook ongekend tof. Wil Epic Games even buigen voor Platinum?

Geen clich's, keiharde actie

Op het eerste gezicht kan je westerse games en oosterse games niet met elkaar vergelijken. Vanquish doet echter goed zijn best om zo westers mogelijk te lijken en slaagt daar ook geweldig in. De personages zijn interessant met een eigen stijl. Ook de dialogen tussen hen zijn sterk te noemen. Geen reden dus om de taal van de game te veranderen in het Japans.
Zodra je voor het eerst begint met Vanquish word je overweldigd door een indrukwekkende intro. We zien hoe San Francisco kapot wordt gemaakt door een microwave cannon dat uit de atmosfeer wordt geschoten. Hierin laat de ontwikkelaar niets tot de verbeelding en laat je in vol detail de gruwelijkheden zien. Het bleek dat de aanval afkomstig was van de Russen die een Amerikaans ruimteschip hebben ingenomen. De Amerikaanse Marines, samen met DARPA-experiment Sam Gideon, gaan de boel opruimen. Jij speelt als Sam Gideon, een man in een heel speciaal, pak die ook zijn eigen missies heeft.

When an immovable object meets an unstoppable force

De kracht van Vanquish ligt niet bij de wapens of vijanden, maar puur bij de flow. Het gevoel van snelheid dat je iedereen in de pan hakt terwijl je de meest stijlvolle bewegingen maakt. Hetzelfde gevoel als wat Mirror's Edge zou geven als je niet elke keer dood zou gaan bij een onmogelijke sprong. Zo kan over de grond heen sliden om snel van plek naar plek te komen. Er zit ook bullet time in, waarmee je handig met je vijanden kan afrekenen. Tot slot valt de kracht van een màªlee niet te onderschatten. Als je al deze drie factoren met elkaar weet te gebruiken, dan heb je flow te pakken. Het duurt misschien even totdat je het door hebt, maar daarna wil je niet anders meer. Toch weet Platinum de balans te behouden tussen jou als onverslaanbaar superwapen en je tegenstanders. Je kunt niet de hele tijd al je moves doen omdat je pak oververhit raakt. Zodra je pak oververhit raakt ben je ook extra schadelijk. Zo voelt het nooit alsof je onverslaanbaar bent.

Naadloos

Terwijl je speelt zal je regelmatig cutsenes voor je kiezen krijgen. De cutscenes maken gebruik van dezelfde engine als de gameplay, waardoor je naadloos overspringt van cutscene naar gameplay. De cutscenes geven ook goed de kans om echt te genieten van de graphics. Door de snelheid heb je daar namelijk niet echt de tijd voor tijdens het spelen.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Vanquish is typisch zo'n game waarvan je niet genoeg informatie krijgt tijdens het spelen van de demo. Je moet de volledige game echt zelf in je handen hebben om het te begrijpen. Zodra je het begrijpt, zit er een heerlijke flow in Vanquish, waardoor je niet los wil laten. De dialogen tussen de boeiende personages zijn goed bedacht en hoewel het verhaal misschien een beetje uitgemolken is, wil je het koste wat kost tot een goed einde brengen. Vanquish is verplichte kost voor welke consolebezitter dan ook.

• Flow
  • Dialogen
  • Personages