WWE 2K24 review - Een verbetering in ieder opzicht

Aangepast: 6 maart 2024 17:56

De WWE 2K-franchise heeft zich de afgelopen jaren weten te revancheren na een afschuwelijke vertoning met WWE 2K20. Na een jaar afwezigheid en twee games die flink wat schadeherstel moesten verrichten, kunnen we echter wel stellen dat 2K weer helemaal boven Jan is met WWE 2K24. Een speciale editie, want deze game viert het veertigjarige bestaan van WrestleMania, het absolute hoogtepunt van de worstelscene. Geeft WWE 2K24 echter genoeg redenen voor de aanschaf van een nieuwe editie? We zoeken het uit in de WWE 2K24 review!

WWE 2K24 Review

De WWE heeft wat te vieren

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen; Ja, WWE 2K24 is een prima worstelgame. De jaarlijkse franchise van 2K kent een groter roster dan ooit tevoren en beschikt over alle licenties om voor nodig spektakel te zorgen. Alhoewel je wellicht zou denken dat dit een simulatie-game zou zijn, is niets minder waar. WWE 2K24 is namelijk behoorlijk arcade en biedt een eenvoudig te leren worstelgame waar je weken speelplezier uit kunt halen. De game kent een breed scala aan modi, waar hoofdzakelijk de singleplayer spelers het meeste plezier uit gaan halen. Met een roster van meer dan tweehonderd personages ieder voorzien van een unieke moveset, intro, taunt en natuurlijk uiterlijk is er genoeg om mee aan te klorissen. En dat laatste lijkt eigenlijk een beetje het mantra van deze game te zijn. Ieder onderdeel staat namelijk in het teken van het vormen van jouw eigen reis binnen de sensationele wereld van de WWE. Jij krijgt namelijk direct bij het opstarten de sleutel tot de uitgebreide sculpting tools, waarmee je eigen worstelaars creëert, eigen arena’s ontwerpt, introducties in elkaar schroeft en een complete show kunt neerzetten.

Afijn, de meest interessante modus is wat ons betreft de WrestleMania Showcase, waarin we legendarische wedstrijden uit het veertigjarige jubileum van WrestleMania herbeleven. De opzet hiervan is bijzonder tof gedaan. Tijdens het worstelen kan je er namelijk voor kiezen om een wedstrijd vroegtijdig te beëindigen, of kan je het gevecht naspelen door bepaalde milestones uit dat specifieke gevecht na te bootsen. Zo dien je als Hulk Hogan bijvoorbeeld Andre the Giant te liften waarbij vervolgens de visuals naadloos overschakelen van gameplay naar videobeelden. In deze modus speel je nieuwe worstelaars, omgevingen, kledij en kaarten voor MyFaction vrij. Daarnaast is het gewoon tof om weer helemaal in die momenten gezogen te worden. Het nadeel is echter wel dat de gevechten aardig lang kunnen duren, zeker wanneer je alle momenten wil meepakken. Een gevecht met veel milestones kan eindigen in een failure. Logisch, maar dat betekent automatisch dat je alle milestones weer dient te behalen, wat kan zorgen voor de nodige irritatie. Daarbij kan je niet springen door de tijdlijn, waardoor je je door een flink aantal gevechten dient te ploegen mocht je je oog hebben laten vallen op een klassieke Bret “The Hitman” Hart bijvoorbeeld.

WWE 2K24 Review1

Meer dan slechts een roster update

Grote kritiek bij de release van een jaarlijkse sportgame komt veelal in de vorm van “dit had net zo goed een rosterupdate kunnen zijn” of “wanneer de game grafisch vordering maakt, kom ik graag nog eens terug”. Hoewel dit soort kritische opmerkingen zonder meer terecht zijn, is WWE 2K24 absoluut een vooruitgang op diens voorganger WWE 2K23. Naast de eerder beschreven showcase-modus, voert ontwikkelaar Visual Concepts op een flink aantal fronten verbeteringen door. De MyGM-modus is bijvoorbeeld uitgebreider dan ooit tevoren. In deze modus neem je controle over vier verschillende brands die het tegen elkaar op nemen voor fans en natuurlijk een stabiele cashflow. Dat is nog altijd zoals het was, maar dit jaar zijn er nieuwe brands toegevoegd. Werkt een bepaalde superster niet bij het ene brand, dan krijg je iedere maand de mogelijkheid om contracten en geld over te hevelen naar een ander brand. Hierdoor is de modus flexibeler dan ooit. Daarnaast is het nu mogelijk om scouts tegen een fee aan het werk te zetten, zijn er nieuwe GM’s beschikbaar met eigen perks en is de Superstar Experience geïntroduceerd. Voor alle acties die jouw worstelaars ondernemen, krijgen ze punten toebedeeld. Bij iedere vijf levels ontgrendel je een bonus waar de worstelaar vervolgens weer profijt van heeft. Het zijn kleine dingen, maar veel kleine dingen resulteren al snel in een grote stap vooruit. Iets wat exact van toepassing is op de MyGM-modus.

Zowel MyGM als de WrestleMania Showcase zijn modi waar je uren in kunt pompen. 2K is echter 2K niet als er geen singleplayer storymodus in de game zou zitten. In WWE 2K24 is dat niet anders. Er zitten namelijk niet één, maar twee verhaallijnen in de game. MyRise Undisputed volgt een redelijk voorspelbaar verhaal waarin een mannelijke worstelaar de kans van zijn leven krijgt. Roman Reigns (gevoiced en wel) stopt met worstelen en zijn titel ligt voor het oprapen, maar het zou de WWE niet zijn zonder de nodige plot twists. In MyRise Unleashed gaan we echter aan de haal met een vrouwelijke worstelaar die de WWE de rug heeft toegekeerd om vervolgens haar eigen indie league op te richten. Leuk concept, maar de lokroep van het WWE-universum is te aantrekkelijk en al snel is jouw worstelaar onderdeel van de WWE Raw line-up. Beide verhaallijnen bieden meerdere hoofdstukken vol verraad en intrige, daarnaast zijn er ook meerdere vorken in de weg waarin je een beslissing dient te nemen. Dit voegt iets van replaywaarde toe, maar met twee verhaallijnen ben je sowieso wel even zoet.

WWE 2K24 Review2

Nog meer content? Oh yeah, brother!

But wait kids, there’s more! WWE 2K24 bevat nog veel meer content en quality of life-verbeteringen. Zo zijn de gezichtsanimaties grondig onder de loep genomen, zijn er meer worstelmoves dan ooit en is het aantal matchopties sterk uitgebreid. In zowel de verhaallijnen als MyGM, als MyFaction en weet ik veel welke modi nog meer, kan je stuiten op Ambulance-, Casket-, Special Guest- en Gauntlet matches. Ieder matchtype geeft een unieke spin aan de gameplay en natuurlijk waren er al een lading aan matchopties beschikbaar. Ook het wapenarsenaal is verder uitgebreid. Naast tafels, ladders en stoelen is het namelijk nu ook mogelijk om prullenbakken onder de ring weg te pakken of om een flesje water uit de machine te halen. Klinkt stom zo’n flesje water, maar met de nieuwe gooi mechanics kan dat nog best voor wat hilariteit zorgen.

Zoals je kunt lezen, is er genoeg te beleven in WWE 2K24. De game is een significante upgrade van diens voorganger en mocht je de franchise hebben uitgezwaaid in het verleden, dan kan dit zomaar een mooie rentree zijn. Zijn er dan geen minpunten? Natuurlijk wel! Alhoewel de AI met het jaar vooruitgaat, neemt deze op momenten nog steeds gekke beslissingen. Zo blijft deze onnodig lang wachten buiten de ring, taunt deze op de meest idiote momenten en kan een AI-teamgenoot je behoorlijk tegenwerken. Ook de camera wil op momenten blijven hangen achter de scheidsrechter wat het zicht compleet wegneemt. Als laatste nog een kleine kritische noot op de MyRise-modus, waarbij ik aanvankelijk dacht de meer gestroomlijnde ervaring te kunnen waarderen, sloeg redelijk snel een soort verveling toe. Tussen de matches door krijg je namelijk de optie om het verhaal voort te zetten. Je kiest echter continu uit een bepaald persoon om mee te praten. In NBA 2K24 krijg je een complete stad met meerdere locaties ter beschikking, maar in WWE 2K24 zijn het eigenlijk steeds menu’s voorzien van een gezicht. Het is een stuk vlotter, maar of het nou per se leuker is, betwijfel ik.

WWE 2K24 Review3

WWE 2K24 heeft ons oprecht aangenaam weten te verrassen. Waar we veelal de nodige (terechte) kritiek op sportgames uiten, gaat die vlieger in het geval van WWE 2K24 niet op. Deze editie is veel meer dan slechts een roster update. De game bevat een shitload aan unieke worstelaars, een uitgebreide WrestleMania Showcase-modus, een verbeterde MyGM en simpelweg veel meer content dan voorheen. Ook qua gameplay doet WWE 2K24 veel goed. Ja, we zijn weleens op een bug gestuit, maar nooit zijn deze als gamebreaking ervaren. De MyRise-modi zijn vermakelijk, maar missen de nodige charme om je volledig in diens grip te nemen. Hierin doet een NBA 2K24 het wat ons betreft een stuk beter. Ook kan de AI nog wat liefde gebruiken. Alhoewel deze nooit ronduit slecht is, neemt deze wel met regelmaat beslissingen die je simpelweg niet begrijpt. Ook de camera kan op momenten tegenwerken, maar dat gebeurt dermate zelden dat we het tijdens het schrijven haast vergeten waren. Al met al weet WWE 2K24 de verwachting te overstijgen en levert Visual Concepts een bijzonder lekkere worstelgame af. Nu maar hopen dat deze stijgende lijn voortzet!

• Meer dan tweehonderd personages
  • Uitgebreide WrestleMania Showcase
  • Significante MyGM upgrade