Fallout - De review van een waanzinnig seizoen

Aangepast: 23 april 2024 11:13

Dag mede vault dwellers. Mijn naam is Rudy en ik ben voornamelijk moe. Hoe dat komt? Ik heb aan een ruk alle afleveringen van Fallout zitten/ liggen bingen. De gloednieuwe serie van in totaal acht afleveringen is nu te zien op Amazon Prime en wij kunnen alvast verklappen dat deze absoluut de moeite waard is om te checken. Zowel fans van de franchise als nieuwkomers kunnen veel halen uit deze meer dan uitstekende game-adaptie van Bethesda’s welbekende dystopische RPG. Ben je er nog niet helemaal out? Lees dan nu de vrijwel spoilervrije Fallout (serie) review!

Amazon Prime Fallout Serie ReviewAmazon content services LLC

Een spectaculair drieluik

Zoals gezegd wordt dit een vrijwel spoilervrije review. Het gros van de informatie is afkomstig uit aflevering 1 om zo verdere spoilers omtrent het ontvouwen van het verhaal te voorkomen. Die eerste aflevering begint direct met een knaller van jewelste. In de Amazon Prime Fallout-serie volgen we de avonturen in het Wasteland venuit drie perspectieven. Lucy (gespeeld door Ella Purnel), is een onschuldig meisje dat opgegroeid is in Vault 33. Na wat ongelukkige ongevallen is het echter aan Lucy om als eerste buiten de Vault te treden en het Wasteland te verkennen. De casting en het acteerwerk zijn goed uitgevoerd, waardoor Lucy een naïeve blik op een wetteloze wereld kan werpen. Lucy neemt de kijker mee in de introductie van het Wasteland als outsider en vervult daardoor een uitstekende rol als hoofdrolspeelster. Een flink aantal kijkers heeft namelijk aanvankelijk wellicht geen flauw idee van hoe The Wasteland er nou precies uitziet. Een uitstekend persoon om je mee te identificeren dus.

Het is echter niet enkel Lucy die weet te schitteren in deze Fallout-adaptie. Elders in The Wasteland zien we namelijk hoe Maximus (gespeeld door Aaron Moten) zich opklimt bij The Brotherhood of Steel. Het stalen regime is niet voor de zachte eitjes, en dat is iets wat we bij Maximus overduidelijk terugzien. Het personage krijgt te maken met de minst leuke kanten van The Wasteland, ziet iedere emotie binnen het spectrum voorbijkomen en kent een flink aantal onvoorspelbare momenten tijdens zijn werktraject. En dan rest ons nog The Ghoul (gespeeld door Walton Goggins). Een uniek personage dat ons zicht geeft in de wereld voor de bommen vielen en een wereld die zich tweehonderd jaar later aan het herstellen is. Goggins weet de rol met verve te vervullen en weet een onschuldige cast om te toveren tot een groep doorgewinterde Wastelanders.

Fallout Amazon ReviewAmazon content services LLC

Kijkt heerlijk weg

Met slechts acht afleveringen zou je Amazon Prime’s Fallout redelijk karig kunnen noemen. Het tegendeel is echter waar. Iedere aflevering neemt ongeveer een uurtje van je tijd in beslag en duwt het verhaal ook daadwerkelijk vooruit. Wel zo fijn dat er geen vaste looptijd aan afleveringen is gebonden, hierdoor ontstaat een zeer natuurlijke flow en kan het verhaal op zijn eigen tempo uit de doeken worden gedaan zonder additionele onzin erin te moeten forceren. Die afleveringen serveren ons overigens een buffet van genres. Er komt van alles wat langs, waarbij de boventoon gevoerd wordt door een mengelmoes van sci-fi en western. Denk echter niet dat je naar een soort rip-off van The Mandalorian gaat kijken, Fallout Season 1 is namelijk doorspekt met horror-, komische-, satirische- en politieke elementen.

Al die genres komen prachtig tezamen in goedgeschreven scripts en beeldig cinematografisch werk. Regisseur Jonathan Nolan (bekend van Westworld) weet een levendige, vertrouwd aanvoelende en vooral realistische wereld neer te zetten. Voor de fan zijn er talloze punten van herkenning te bespeuren die tot in het kleinste detail zijn uitgewerkt. Props voor degene die een bijdrage hebben geleverd aan de props. Locaties zijn direct herkenbaar zonder geforceerd te worden. Het is een leuke ode voor de fan, zonder storend te werken op nieuwkomers. Daarnaast zie je dat de schrijvers echt fans van de games zijn. Ze weten namelijk donders goed dat de fan heus wel herkent dat een Stim een bepaalde werking heeft of dat Sugar bombs of Radaway geen diepgaande uitleg behoeven.

Amazon Serie ReviewAmazon content services LLC

More than meets the eye

Wij zijn oprecht onder de indruk van de kwaliteit die het team achter Amazon Prime’s Fallout heeft weten neer te zetten. Alles in de wereld lijkt te kloppen. De locaties kennen de juiste dressing, de personages dragen de juiste kleding en het acteerwerk is van hoog niveau. Daarnaast kent de serie een goede wisselwerking tussen serieuze momenten en de nodige satirische, duistere humor. Tevens is het contrastwerk erg goed. Hoewel de afleveringen de nodige duistere momenten kennen, ziet het er esthetisch overweldigend goed uit. Het dorre landschap wordt met regelmaat afgewisseld door sfeervolle locaties vol bombastische kleuren die we kennen uit de jaren ’50 en ’60.

En hoewel de drie verhaallijnen zich grotendeels van elkaar afspelen, is het Wasteland nauw met elkaar verbonden. Iedere aflevering heeft bestaansrecht en zorgt ervoor dat je blijft verlangen naar wat er komen gaat, ongeacht het personage die op dat moment het beeld vult. Een verhaal met drie hoofdrolspelers kan er namelijk toe leiden dat je op een gegeven moment een bepaald personage niet kan luchten of zien (iets wat ik graag het Game of Thrones-concept noem). Fallout heeft daar geen last. En nee, dat komt niet doordat ik fan van de franchise ben dankzij fantastische games zoals Fallout: New Vegas, Fallout 3 en Fallout 4, maar juist omdat de serie gewoon echt goed in elkaar steekt.

Amazon Prime Fallout ReviewAmazon content services LLC

Amazon Prime’s Fallout is (net zoals HBO's The Last of Us) een goed voorbeeld dat illustreert dat game-adapties in serievorm wel degelijk kunnen werken. Purnel, Moten en Goggins leveren waanzinnig acteerwerk in de rol van Lucy, Maximus en The Ghoul. Onder regie van Nolan komt het drietal uitstekend tot diens recht en weten ze inhoud te geven aan een unieke wereld die de omringende cast en productieleden uitstekend hebben weten neer te zetten. Fallout’s unieke setting is een spannende om mee te werken. De ondertoon is redelijk serieus, de mengelmoes van genres is complex en esthetisch is het bijzonder uniek. Een lastige combinatie, maar het team achter Amazon Prime’s Fallout heeft een uitstekend staaltje werk weten neer te zetten. Fallout is zonder twijfel een must watch om dit weekend, nee, scratch that; deze avond, nog te checken. En dat allemaal gewoon vanuit je eigen luie shelter.