Opinion: Uitstelgedrag van ontwikkelaars - Uitstellen of bijstellen?

Geplaatst: 25 januari 2020 11:00

We zijn het jaar 2020 zo te zien goed begonnen. Marvel's Avengers uitgesteld, Final Fantasy VII Remake uitgesteld, Cyberpunk 2077 uitgesteld, Dying Light 2 uitgesteld, welke game is de volgende? Het jaar is nog maar net begonnen en we moeten nu al extra lang wachten op vier grote titels. Nu hoeft dat natuurlijk niet zo'n ramp te zijn, maar begint dit niet langzamerhand een trend te worden? Steeds meer ontwikkelaars kiezen ervoor om de release van hun games uit te stellen om "de game nog wat op te poetsen" of "wat laatste bugs uit de game te halen". Is het echter goed om de release van een game uit te stellen, of moet iedereen gewoon zijn verwachtingen bijstellen?

Uitstel; een nieuwe trend?

De keuze van een studio om een game wel of niet uit te stellen is geen gemakkelijke. Enerzijds wil je graag meer tijd om je game goed af te werken en niet te veel druk op je ontwikkelaars te zetten, maar anderzijds wil je je fans ook niet teleurstellen met een langere wachttijd. Toegeven dat je meer tijd nodig hebt en misschien een aantal dingetjes niet ruim genoeg hebt ingeschat, komt nou ook weer niet al te betrouwbaar over. Toch lijkt het uitstellen van games een overweging te zijn die tegenwoordig bij veel studio's voorbijkomt en waar ook steeds vaker voor wordt gekozen.

Maar waarom worden games tegenwoordig zo vaak uitgesteld? Zo'n tien jaar geleden had je dit probleem niet. Toen deden studio's er dan ook gerust enkele jaren over om een nieuwe game uit te brengen. Die game die toen uitkwam, stond echter wel als een huis. Tegenwoordig lijkt alles maar steeds sneller te moeten. Elk jaar weer een nieuwe titel uit de serie, elke maand een nieuwe game uitbrengen. De enorme tijdsdruk om een game op tijd en daarnaast ook nog eens zonder mankementen af te leveren, lijkt het opschuiven van de releasedatum vaak wel te rechtvaardigen. Maar waarom is dat nu ineens zo vaak nodig? Is het niet ook de verantwoordelijkheid van de studio om de ontwikkeltijd juist in te schatten?

Te hoge verwachtingen?

Als je Nintendo-legende Shigeru Miyamoto moet geloven, dan is het uitstellen van een game altijd de juiste optie wanneer je twijfelt of je de game kunt opleveren in de staat waarin hij op dat moment verkeert. Eén van zijn meest befaamde uitspraken is dan ook "A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad." Waarom kiezen sommige studio's er dan toch voor om een incomplete game vol met bugs uit te brengen? Had een game als Anthem, die in onze review niet al te veel lof kreeg, misschien niet beter uitgesteld kunnen worden? Of had andersom een game als Cyberpunk 2077, die volgens de ontwikkelaar al af en speelbaar is, gewoon op tijd uitgebracht kunnen worden met een grote day one patch er tegenaan gepleurd?

Ergens zou je denken dat wij als consumenten liever zo snel mogelijk in onze behoeften worden voorzien. Wanneer een game maar half af is, dan geven we graag geld uit aan DLC en Expansion Passes. Wanneer een game nog vol met bugs zit, dan downloaden we gretig elke patch die binnenkomt en spelen we vrolijk door alsof er niets aan de hand is. Zelfs wanneer een game nog niet eens uit is, gooien we maar wat graag onze centen naar de ontwikkelaars om speciale pre-order bonussen te krijgen waar je toch geen zak aan hebt. Toch kiezen sommige grote studio's er nu liever voor om ons nog liever wat langer te laten wachten. Dat is iets dat ik overigens zelf een enorm goede ontwikkeling vind. Ja, ik baal er ook van dat ik een half jaar langer moet wachten op een game waar ik al een jaar naar uitkijk, maar het uitstellen van een grote game omwille van de kwaliteit en de uiteindelijke gameplay-ervaring laat ook zien dat de ontwikkelaar het niet alleen om de centen te doen is. Een ontwikkelaar laat hiermee zien dat hun product belangrijk voor ze is en dat het ze vooral om de ervaring van de fans gaat. En dat is toch uiteindelijk wat we allemaal willen?

Meer tijd voor iedereen

Afijn, er zal altijd een groep zijn die iets te klagen heeft en blijkbaar liever een game aan elkaar plakt met patches als pleisters op een gapende wond. Ik denk echter dat we blij moeten zijn dat studio's een game überhaupt nog durven uit te stellen. Als je eens even kijkt naar hoeveel haat sommige ontwikkelaars wel niet over zich heen hebben gekregen (ik kijk naar jullie, Game Freak), dan lijkt het alsof tegenwoordig niemand meer iets goed kan doen. Dat een ontwikkelaar dan nog durft te zeggen dat ze er nog niet helemaal klaar voor zijn om hun meesterwerkje aan het grote publiek te laten zien, doet mij geloven dat ze er echt werk van willen maken en dat de game dan ook wel echt een pareltje mag zijn. Dat we dan iets langer moeten wachten, totdat we de game eindelijk mogen spelen, is jammer. Het geeft jou in ieder geval ook extra tijd om die torenhoge backlog van games die je in de afgelopen jaren niet hebt uitgespeeld weer bij te werken, want je weet zelf ook wel dat die veel en veel te groot is.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord