Preview: Dark Souls III

Aangepast: 20 mei 2018 14:25

Het is zeker geen geheim dat ik maar al te graag een RPG oppak. Toch heb ik de laatste jaren niet meer dan een paar uur in de Souls-games gestopt, omdat ik het gewoonweg niet kan opbrengen om keer op keer te sterven, weer op te staan en daar vervolgens enige vorm van voldoening uit te halen. Toch spreekt de Souls-serie me wel aan, want zowel de setting als de vele eindbazen vind ik erg aantrekkelijk ogen. Met goede moed en samengeknepen billen ging ik zitten voor een zeer uitgebreide presentatie van en een zeer zweterige speelsessie met Dark Souls III. Eén ding is zeker: dit derde deel doet geen enkele moeite om nieuwe spelers te werven. Helaas is dat naast een voordeel voor de liefhebber, ook een groot nadeel voor de nieuwkomer.

Bekende kost

Dark Souls III is de eerste Souls-game die expliciet voor de huidige generatie consoles en pc is ontwikkeld. Natuurlijk konden we eerder dit jaar aan de slag met Dark Souls II: Scholar of the First Sin, maar dat was natuurlijk slechts een next-gen remake. Nu dit derde deel vanaf de basis is opgebouwd met deze krachtigere spelcomputers in het achterhoofd, betekent dat uiteraard dat de game wat moderne toeters en bellen met zich meedraagt. Zo zijn de lichteffecten beter, gedraagt vuur zich nu realistischer en zijn de achtergronden nu volledig 3D en betreft het dus niet langer 2D-tekeningen. Uiteraard blijft het niet bij deze kleine effecten, want de gehele game ziet er een stuk beter uit dan het tweede deel uit de serie. De versie van de game die ik te zien en te spelen kreeg, oogde echter nog niet om over naar huis te schrijven, maar dat kun je van de alpha build natuurlijk ook niet verwachten.

De praatjesgrage medewerker van From Software die een zeer gepassioneerd verhaal over Dark Souls III hield, had het tevens over het gevoel van een enorme wereld dat men over wil brengen op de speler, dat men zich nu nog meer bezighoudt met immersie en dat er meer aandacht wordt besteed aan heroïsche lore. Allemaal leuk en aardig, maar waar je vooral iets van merkt, is van het feit dat men het concept van de serie maar blijft verbeteren. Zo worden veel ideeën uit Bloodborne ook in Dark Souls III gebruikt en voelt het combatsysteem nog beter en completer aan. Hoewel dit derde deel in de Souls-serie dus eigenlijk gewoon bekende kost is, zijn het vooral de beste aspecten uit de eerdere Souls-games en Bloodborne die deze game naar een nog hoger niveau tillen.

Nog steeds lichtelijk uitdagend

Wat kan ik verder nog melden over mijn kortstondige avontuur in de wereld van Dark Souls III? Ja, de game is weer ongekend pittig en voor beginnelingen wordt wederom geen uitzondering gemaakt. Toch baalde ik dat mijn tijd met de game er weer opzat, want ik merkte wel dat ik na iedere dood weer iets verder in het level wist te komen. Bovendien duurde het even voordat ik doorhad wat er allemaal mogelijk is in de game. Alleen qua wapens heb je al enorm veel keus, zo bijvoorbeeld voor eenhandige en tweehandige zwaarden, verschillende soorten schilden, verscheidene bogen, hele toffe scimitars en heel wat brute bijlen kiezen. Ook wist de enorme draak die plots op de kasteelmuren landde me te imponeren. Die draak was daar overigens niet alleen om bruut te ogen, want zijn hete adem kon ook wat vijanden voor me doden, zodat ik vervolgens als een gek naar het volgende gebied kon rennen. Dat soort tactische situaties zal je in Dark Souls III ongetwijfeld vaker tegenkomen, om over de zwaar bepantserde knights en krankzinnige eindbazen maar te zwijgen.

Na een uitgebreide presentatie en speelsessie, heb ik nog altijd maar een minimaal deel van Dark Souls III mogen aanschouwen. Hoewel er nog wat ingrijpende aankondigingen rondom de game gaan volgen, hebben we bijvoorbeeld ook maar weinig van het nieuwe Sword Arts-principe meekregen. Hiermee zou je als speler een eigen speelstijl moeten kunnen creëren. Ook heeft men bij From Software ongetwijfeld wat nieuwigheden verwerkt in de onlinemodus van Dark Souls III, maar werd ook daar bewust niet al te veel over gesproken. De Souls-fan moet dus nog even geduld hebben voordat alle aspecten van de game helemaal duidelijk worden, maar dat kan haast niet lang meer duren.

Voorlopig oordeel

Al met al ben ik er vrij zeker van dat ik me wederom niet aan deze Souls-game ga wagen. Dat komt vooral door het feit dat er maar weinig is veranderd. Op zich niet erg, want fans zullen door heel wat verbeteringen met een nog evenwichtigere, maar uiterst herkenbare game aan de slag kunnen. De veranderingen die momenteel al zichtbaar en merkbaar waren, pakten vooralsnog goed uit en met nog heel wat geheimzinnige nieuwigheden op de planning, lijkt Dark Souls III de ultieme Souls-game te worden. Toch moeten nieuwkomers hier waarschijnlijk nog altijd met een grote boog omheen lopen.

Dark Souls III moet begin 2016 voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One verschijnen.

Packshot Dark Souls III

Dark Souls