Preview: Exoprimal - Ervaart een Dino (identiteits)Crisis

Geplaatst: 22 maart 2023 12:00

Capcom is uitgegroeid tot één van mijn favoriete ontwikkelaars en uitgevers. Het is niet heel lastig om je in te beelden waarom. De Monster Hunter-games zijn van grote klasse en de Resident Evil-franchise beleeft een absoluut hoogtepunt. Ja, de relatie tussen Capcom en mij is uitstekend. Er was echter één incidentje. Ik vroeg beleefd: Capcom, mogen we alsjeblieft weer een Dino Crisis-game? Capcom gaf mij vervolgens een roundhousekick en zei: doe normaal, man! Ik heb iets veel beters, kijk maar: vol trots staat Exoprimal te schitteren in de spotlight. Na een paar uur de game gespeeld te hebben tijdens de bèta, weet ik in ieder geval één ding: ik weet niet hoe ik mij moet voelen tegenover Exoprimal. Laten we eens een kijkje nemen naar de dinoslachtende multiplayergame in deze preview!

Capcom Campy

Om te zeggen dat Exoprimal absurd is, is een understatement. Mocht je de memo gemist hebben, zo staat het ervoor: het regent geen gehaktballen, maar dinosaurussen. Jij wordt onderdeel van een elite groep die de mensheid beschermt tegen dit pokkenweer. De PETA-activisten zijn opgegeten, dus je hoeft je geen zorgen te maken over dierenmishandeling. De dinosaurussen zijn ook niet meer normaal te noemen - door het tijdreizen worden ze verschrikkelijk agressief en een gevaar voor alles wat ze tegenkomen op hun pad. Trek snel je exosuit aan, want het wordt een prehistorische knokpartij.

Het voelt als een typische Capcom-game als we het hebben over de setting en de manier hoe de dialoog wordt gepresenteerd. Het intro geeft je wat reclamespotjes van de high tech bedrijven die onderdeel zijn van het verhaal en totaal niet corrupt of de reden achter de chaos zijn. Nee joh, daar doet Capcom niet aan. Je maakt je personage en gaat de trainingen voltooien. Het eerste wat opviel aan het maken van je personage is dat het nogal karig aanvoelde. Aan de ene kant waren er gewoon ontzettend weinig opties en beleef je weinig vrijheid wanneer je je personage aanmaakt. Aan de andere kant je zit constant in een exosuit, dus eigenlijk boeit het natuurlijk helemaal niks hoe je eruit ziet. Dit riep meteen een vraag bij mij op. Weet Capcom wel wat ze willen doen met deze game? Of bevindt de game zich nog steeds in de testfase?

Exoprimal Preview Xbox Series

Variatie, maar niet verfijnd

Tijdens mijn speelsessie viel mij direct iets op, namelijk hoeveel variatie er te vinden was in de beschikbare exosuits. Er zijn drie rollen in te vullen: assault, tank en support. Ze doen wat je ervan verwacht. De assault-class is voornamelijk bezig met het uitdelen van schade, de tank-class is een defensieve muur en de support-class ondersteunt het team door middel van genezing en andere middelen. De designs van deze exosuits zijn gevarieerd en zorgen ervoor dat je al snel bezig bent met het uitproberen van de vele stijlen aan gameplay. Daarnaast kun je een rig uitkiezen, die jouw personage verrijkt. Kies je voor een genezingsveld? Of heb je liever nog een 'fuck you' laser op je schouder hangen? De keuze is aan jou. Wanneer je de juiste item op het slagveld oppikt, dan kun je zelfs een dinosaurus besturen en totale chaos aanrichten. Kijk, dat is top. Er zijn ontzettend veel opties in Exoprimal en dat zorgt ervoor dat je het idee hebt dat er veel te doen is.

Maar dat is niet genoeg op dit moment. Ondanks het feit dat er ontzettend veel variatie te vinden is in Exoprimal, speelt het simpelweg niet geweldig. Ja, welke woorden kun je daar nog over kwijt? De gunplay miste vaak impact en het voelde nogal zweverig aan. Ik vond dit verrassend, want ik had het idee dat in Capcoms andere titels damage feedback juist uitstekend was geïmplementeerd. De mix van PvE- en PvP-gameplay lijkt nog niet in balans te zijn. Dit is misschien iets waar menig speler simpelweg aan moet wennen, maar de potjes die ik gespeeld had, waren een zooitje. Een typische multiplayergame, waarin je eigenlijk het haasje bent wanneer je een team hebt die als een collectieve kip zonder kop aan het rondrennen is. Je neemt het natuurlijk op tegen een ander team, maar die confronteer je pas op het einde. Je ziet ze wel als zogenaamde spoken rondrennen, maar pas tegen de climax kom je ze echt direct tegen. Het voelt alsof er nog niet helemaal honderd procent ingezet wordt op de ideeën die Exoprimal heeft.

Exoprimal Preview Xbox Series1

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Misschien is het niet helemaal eerlijk om hele grote dingen van Exoprimal te verwachten. Capcom heeft de laatste jaren alleen maar bangers uitgebracht en om dezelfde kwaliteit te verwachten bij een nieuwe IP, is misschien teveel gevraagd. Exoprimal weet chaotisch vermaak voor te schotelen, maar de zwaktepunten zijn ook snel zichtbaar. We gaan zien hoeveel Capcom eraan weet te sleutelen, voordat de actiegame op de markt verschijnt in juli. We willen natuurlijk niet dat Exoprimal meteen uitsterft op lancering.

Bron: Capcom
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Exoprimal

-

Capcom