Preview: Fairy Tail 2 preview - Een vurige terugkeer naar het bekende verhaal

-

Als fan van RPG's én van Fairy Tail kon ik natuurlijk niet wachten om in Fairy Tail 2 te duiken. Maar toch knaagde er iets. Zou deze game echt het succes worden waar ik op hoopte? Alle ingrediënten voor een toffe RPG zijn er: een cast vol interessante personages, een kleurrijk verhaal en een wereld die je meteen vastgrijpt. Dat zorgde ervoor dat ik de anime destijds met volle aandacht heb gekeken. Maar de grote vraag blijft: durft deze game iets nieuws te doen, of blijft het veilig op het bekende pad? Ik vertel het je in deze preview.

Een bekende reis met een vurig gevechtssysteem

Het antwoord kwam snel: nope, we gaan geen nieuwe dingen doen of te weten komen. In Fairy Tail 2 volg je namelijk de Alvarez arc, het slotstuk van de anime-serie. Dus ja, als je net als ik de serie al helemaal hebt gezien, weet je precies hoe het verhaal zich ontvouwt en waar het naartoe gaat. Dat haalt wel wat van de spanning weg, eerlijk gezegd. Ik snap dat ze trouw willen blijven aan het originele verhaal, maar een frisse wending hier en daar had de boel net wat spannender gemaakt. Toch weet de game vanaf het begin te boeien, vooral door je direct middenin de actie te gooien. Zodra je start, zit je al meteen in een tutorial-gevecht waarin je het SP-gebaseerde gevechtssysteem onder de knie krijgt. En wie anders dan Natsu mag daar het spits afbijten, met zijn iconische Fire Dragon-aanvallen die meteen vanaf de eerste minuut indruk maken.

Wat meteen opvalt, is dat het combineren van aanvallen lekker vloeiend en dynamisch aanvoelt. Het systeem draait om de SP-meter, die bepaalt welke aanvallen je kunt uitvoeren: een normale aanval, een speciale single-target aanval of een AOE-aanval die meerdere vijanden raakt. Dit geeft gevechten vanaf het begin al een fijne flow en door die combo-aanmoediging krijg je het gevoel dat je echt alles uit je personages kunt halen. De combat voelt meteen vertrouwd voor fans van de serie, maar heeft genoeg diepgang om je bezig te houden. Een goed begin, zou je zeggen!

FT01

Strategische diepgang versus 'hé hallo, hier moet je zijn'

Gelukkig draait het niet alleen om het neerslaan van vijanden. De game heeft wat meer strategische diepgang dan je in eerste instantie zou denken. Door slim in te spelen op de zwakten van je tegenstanders en je skills on-the-fly te kunnen verwisselen, krijgt elk gevecht meer gewicht. Naarmate je verder komt, merk je dat het steeds belangrijker wordt om je aanvalsschema’s aan te passen om het maximale uit je party te halen. Want voor de volledigheid; je vecht altijd naast je AI-gestuurde teammates. Dat je tussendoor je aanvallen kunt swappen zorgt ervoor dat de gevechten fris blijven, en niet verworden tot simpelweg knoppen rammen. Het geeft net dat extra laagje diepgang dat de game nodig heeft.

Toch schiet de game wat tekort als het aankomt op verkenning. Fairy Tail 2 lijkt vastbesloten om je aan het handje te nemen. Begrijp me niet verkeerd, wat sturing is prima—zeker als je, net als ik, niet altijd uren de tijd hebt om rond te zwerven. Maar in deze game voelt het bijna alsof je een onzichtbare GPS hebt die je voortdurend van punt A naar punt B loodst. En dat blijft de hele game zo. De wereld is prachtig en zit vol variatie, maar je krijgt amper de kans om die op eigen houtje te verkennen. Vijanden zijn netjes gegroepeerd en mengen niet echt met elkaar, wat na een tijdje voorspelbaar begint te voelen—een beetje zoals in Pokémon Legends: Arceus, waar sommige Pokémon altijd op dezelfde manier opdoken.

FT02

De magie van Fairy Tail, maar...

Wat deze game wel ontzettend goed doet, is het vangen van die echte Fairy Tail-sfeer. De scriptwriting, de visuele stijl en vooral de muziek brengen je meteen terug naar de wereld van de anime. Elk aspect van de game ademt Fairy Tail en dat zorgt ervoor dat je je vanaf het eerste moment weer thuis voelt. Fans van de serie zullen zonder twijfel genieten van de kleurrijke personages en de meesterlijke soundtrack die de game net dat beetje extra magie meegeven. Het voelt alsof je de anime zelf weer opnieuw beleeft, maar dan met wat extra interactie.

Er is echter één ding dat voor mij persoonlijk wat tegenviel: de afwezigheid van een Engelse dub. Oké, ik weet dat het controversieel is—veel anime-puristen willen niets te maken hebben met Engelse stemmen. Maar Ik ben gewoon bekend geworden met de Engelse versie van Fairy Tail en ben gehecht geraakt aan Todd Haberkorn's vertolking van Natsu. Dus ja, ik miste zijn stemgeluid wel tijdens de preview. Natuurlijk zal dit voor veel spelers geen dealbreaker zijn, maar als je, net als ik, de serie altijd in het Engels hebt gekeken, voelt het net alsof er iets ontbreekt aan de ervaring.

FT03

Voorlopig oordeel van Delano Seliman

Ondanks de voorspelbaarheid van het verhaal en het ontbreken van een Engelse dub, heeft Fairy Tail 2 in deze preview toch mijn nieuwsgierigheid weten te prikkelen. Het gevechtssysteem is strak, de scriptwriting blijft sterk en de visuele stijl doet het bronmateriaal eer aan. Voor fans van de anime is de game zeker een waardige toevoeging, ook al verrast het verhaal niet echt. Ik ben vooral benieuwd hoe de game zich verder gaat ontwikkelen. Eén ding is zeker: ik sta klaar om het avontuur voort te zetten op 11 december 2024, wanneer Fairy Tail 2 uitkomt voor Xbox, PlayStation en Nintendo Switch!

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

Packshot FAIRY TAIL 2

KOEI TECMO GAMES

KOEI TECMO GAMES