Nieuws
Manage buitenaards ziekenhuis in Galacticare
9 maart 2023Heb jij nou de ambitie om een buitenaards ziekenhuis te managen? Die wens kan in vervulling gaan in de game van de nieuwe uitgever CULT Games: Galacticare.
Vraag jij je weleens af hoe het met de gezondheid van buitenaardse wezens gaat? Mij zal het een zorg zijn. Letterlijk dan, want in Galacticare moet je dus zorgen voor aliens. Ontwikkelaar Brightrock Games heeft voor deze game goed gekeken naar games als Two Point Hospital, maar doet daar een eigen galactisch sausje overheen. In Galacticare manage je een ziekenhuis in de ruimte. Of dit voldoende gaat zijn om de grote concurrenten af te troeven is de vraag, maar het antwoord mocht ik proefondervindelijk krijgen door aanwezig te zijn bij een live demo van de game tijdens gamescom.
Na een warm onthaal neem ik rustig plaats op de bank naast twee van de ontwikkelaars. Middels een speciale build krijg ik diverse elementen uit de game te zien. Zo wordt er bijvoorbeeld een nieuw level vanaf het begin gestart. Vrij snel begint het bouwen en opstarten van een nieuw ziekenhuis in een niet nader bekendgemaakt melkwegstelsel. Te starten met een behandelkamer die wordt gemarkeerd door een vending machine, bankjes en een balie waar patiënten zich kunnen melden. Al snel groeit het uit tot een waar ziekenhuis. Als je op het eerste gezicht het ruimte thema wegdenkt, dan is de gelijkenis met Two Point Hospital meer dan aanwezig. Als ze mij op dat moment hadden verteld dat ik naar een nieuwe uitbreiding van die game zat te kijken, dan had ik dat zonder twijfel geloofd. Toch zijn er ook elementen toegevoegd aan de game die ervoor zorgen dat we te maken hebben met een nieuwe unieke game.
Eén van die elementen is natuurlijk wel het thema zelf. Alles speelt zich af in de ruimte en dat is vanzelfsprekend goed te zien. Niet in de laatste plaats door alle patiënten. En niet alleen de ziekenhuisbezoekers. Hierin zit namelijk een behoorlijke verscheidenheid, maar ook het personeel kan bestaan uit deze verschillende soorten aliens. Er zijn zeven verschillende rassen, waarvan de mens er één is. Hoewel je als ziekenhuis natuurlijk iedereen gelijk hoort te behandelen, heeft ieder ras zo wel zijn voorkeuren. Waar een bepaald ras bijvoorbeeld het liefst bepaalde planten in het ziekenhuis heeft om zich op zijn gemak te voelen, wil een ander juist weer specifieke vending machines om een beetje happy rond te kunnen dolen over de klinische afdelingen. Het spreekwoord luidt niet voor niets: zoveel aliens, zoveel wensen. Overigens zijn er geen items die negatieve effecten hebben op je bezoekers. Het is dus of neutraal of positief.
Galacticare heeft op launch zo'n elf levels te bieden. Dat klinkt misschien niet als heel veel, maar ieder level duurt zo'n anderhalf tot twee uur om te voltooien. Als je een level eenmaal een keer hebt voltooid, dan kun je op een later moment altijd weer verder met dat level. Je speelt het als het ware vrij, evenals de aliens en voorwerpen. Die kun je dan vervolgens weer in andere levels gebruiken. In ieder van de levels moet je bepaalde missies volbrengen. Deze staan altijd duidelijk aangegeven in je beeldscherm en kunnen een beetje variëren qua moeilijkheid. Ergens in de game moet je een grote alien helpen beter te maken die je vervolgens zo dankbaar is dat hij daarna telkens terugkomt en spullen aan je verkoopt die jij weer kunt gebruiken om je ziekenhuis te verbeteren.
De gezondheid van de patiënten wordt aangegeven door een soort silhouetten. De kleur van het silhouet geeft aan hoe gezond je patiënt is. Groen is uiteraard gezond, maar hoe dichter bij rood, des te dichter bij de dood. Dat is dus iets om goed in de gaten te houden, tenzij je het niet erg vindt als er een aantal aliens het loodje leggen. Als je wat meer wilt weten over de aliens of over bepaalde ziektes, dan is er ook een encyclopedie ingebouwd die je kunt raadplegen om je kennis wat te vergroten. Ieder level brengt overigens een uniek en groter doel met zich mee. Zo moest je in één van de levels die ik te zien kreeg een planeet helen en in een ander level een soort gigantische groentetuin kweken met samples van patiënten. Deze overkoepelende missies bieden een leuke uitdaging en zorgen ervoor dat de omgeving dus verandert tijdens het spelen. Die uitdaging valt wellicht ook te halen uit de rampzalige events die kunnen voorkomen. In het eerder benoemde groentelevel werd het ziekenhuis bijvoorbeeld getroffen door een meteorietenregen met joekels van tomaten.
Hoewel er in de build die ik te zien kreeg best nog wel wat bugs zaten, baart me dat eigenlijk nog niet zoveel zorgen. Die bugs kunnen worden veroorzaakt door de specifieke build of gewoon door het feit dat de game nog een tijdje nodig heeft voordat de release zich ergens volgend jaar aandient. Qua content zit het wel snor met Galacticare. Er is bij release voldoende te doen en er wordt na release ook nog heel veel toegevoegd in de vorm van seizoensgebonden content. Als je houdt van management games, dan raad ik je aan deze op je lijstje te zetten.
Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Brightrock Games
Uitgever:
CULT Games
Release:
23 mei 2024
Reviewscore:
-
Platforms: