Preview: Red Dead Redemption

Pief paf poef! Kun je die tijden van vroeger nog herinneren, waarin het spelen van cowboy en bandiet (of in de moderne vorm politie en boefje) je favoriete bezigheid was? Bij mij zat het nog vaag ergens in mijn hersenpan verstopt, totdat ik het een tijdje geleden weer volop in de voorste hersenkwabben zag verschijnen. De reden hiervoor is natuurlijk Red Dead Redemption, oftewel de GTA van Rockstar in het Wilde Westen.

Wraak
In Red Dead Redemption (RDR) speel je een heuse cowboy, die door het leven gaat onder de naam John Marsden. In hoofdlijnen kun je het verhaal samenvatten als een wraakactie tegen leden van zijn vroegere gang. John stelt alles in het geding om deze leden terug te vinden, om ze eens goed te vertellen wat hij ze te zeggen heeft. Met dit motto begint je avontuur door het Wilde Westen.

Random encounters
En een avontuur wordt het zeker, dat kun je wel aan Rockstar overlaten. Zoals je inmiddels gewend bent van de ontwikkelaar krijg je een enorme open wereld tot je beschikking die ook dit keer bol staat van leven en bedrijvigheid. Overal om je heen gebeurt er wel iets, nooit zul je je echt vervelen tijdens trektochten door woestijnen, sneeuwlandschappen en natuurlijk de vele dropjes die de game rijk is. Onderweg kom je bijvoorbeeld bandieten tegen die je aanvallen, word je geconfronteerd met een zwerver of beland je tussen een roede wolven die in jou een feestmaal zien. Deze zogenaamde 'random encounters' treden niet alleen tijdens verkenningsrondjes op, maar kunnen ook optreden terwijl je een missie speelt.

Vroeger was het beter
De tijd waarin de game zich afspeelt is ook vrij belangrijk voor de omgeving. De wereld van RDR speelt enkele jaren voor de Eerste Wereldoorlog, dus high tech wapens zul je dit keer niet aantreffen. Je zult het daarentegen moeten doen met revolvers, shotguns, snipers, enkele eerste versies van machinegeweren (waar je aan moet draaien om kogels af te vuren) en zelfs grootse kanonnen. Ook het vervoer heeft zich aangepast aan de tijd. Zo kun je, naast de traditionele benenwagen, gebruik maken van stoomtreinen, paarden en paard en wagen, om jezelf van de ene naar de andere plek te vervoeren. De paarden zijn dan weer te 'upgraden' naar betere en snellere versies. En zeg nu zelf: Er gaat toch niets boven een ontspannend ritje op je eigen ros?

Kreupele vijanden
Qua graphics en physics lijkt RDR zijn mannetje ook wel te kunnen staan. Naast de prachtig vormgegeven omgevingen werkt de game met een tof physics systeem, waarmee alle bewegingen van personages op een realistische en geloofwaardige manier in beeld worden gebracht. Zo houdt de game bijvoorbeeld rekening met de plek waar je iemand raakt met je kogels. Schiet je bijvoorbeeld iemand in zijn been, dan zal je vijand kruipend verder moeten. Elke impact is dus geheel uniek.

Dead Eye
Er valt nog veel meer te vertellen over al die toffe features in de singleplayer, maar om af te sluiten is nog één feature belangrijk, namelijk de 'Dead Eye Targeting'. Hiermee kun je in slow motion de vijanden die je neer wilt halen aanwijzen, waarna je karakter zelf actie onderneemt en de door jou gemerkte vijanden op de door jouw gekozen plaats met lood volpompt. Toffer kan het niet!

Multiplayer
Red Dead Redemption komt naast de singleplayer ook nog met een zeer originele multiplayer. Het is, naast standaard multiplayer modi die naar westerse stijl zijn omgezet, mogelijk om door de gehele wereld van de singleplayer campagne te struinen terwijl je online speelt. Op die manier kun je met groepen bijvoorbeeld andere groepen aanvallen of een invasie op een mijn uitvoeren. Of wat te denken van het samen jagen op de verschillende diersoorten die de game rijk is. Niets is te gek, alles is mogelijk, en Red Dead Redemption belooft een toffe, maar vooral ook ontzettend gedetailleerde game te worden.

Red Dead Redemption staat op de planning voor 21 mei en verschijnt voor de PlayStation 3 en Xbox 360.

Packshot Red Dead Redemption

Rockstar Games