Preview: Unicorn Overlord - Geeft me hoop

-

Unicorn Overlord klinkt misschien als een titel van een meme-game waarbij je met een bloeddorstige eenhoorn moet spelen, maar niets is minder waar. Het is namelijk de titel van de aankomende tactische JRPG van Atlus, eentje die veel diepgang belooft. Nu ben ik, als groot fan van JRPG's en van tactische games, best geïntrigeerd door deze titel. Ik besloot daarom de demo op te starten om te zien of het wat kan worden.

Weer die typische Japanse dingen

Om te beginnen, moet ik zeggen dat de demo van Unicorn Overlord best aan de duchtige kant is. Je kunt namelijk het hele eerste hoofdstuk uitspelen, of in totaal zeven uur spelen. Dat is voor een demo behoorlijk wat en het geeft me dan ook het gevoel dat de uiteindelijke game van een prima formaat zal zijn. Of het ook uren lang leuk zal blijven, moet nog blijken. Het verhaal is namelijk een typisch JRPG-verhaal over een koninkrijk dat valt door toedoen van een big bad guy die zich tegen iedereen gekeerd heeft. De heldhaftige koningin stuurt haar zoon met één van haar dienaren weg, voordat ze een nobele dood sterft. Jaren later, wanneer de prins ouder, wijzer en sterker is geworden, gaat hij op een queeste om zijn troon te claimen en het land te verlossen van de tiran. An sich niets bijzonders, maar een aantal leuke plot twists en een goede karakterontwikkeling van de hoofdpersonages kan hier nog veel goedmaken.

Over hoofdpersonages gesproken, ook op dit gebied niets nieuws of baanbrekends. Je hebt je standaard verloren prins die opgroeit tot de held van het hele verhaal, zijn oudere beschermer die hem tot het bittere eind met raad en daad bijstaat, de goofy jeugdvriend die net iets te roekeloos is, de vrouwelijke hoofdpersoon die magie gebruikt en nog een aantal andere typische JRPG-figuren. De designs van de verschillende personages zijn best leuk gedaan, maar ook hier weer typisch Japans. Wel goede voice acting in zowel het Japans als in het Engels, dus dat is een pluspunt. In de demo ben ik al behoorlijk wat personages tegengekomen. Ik vraag me af hoe groot de rol van iedereen in het grote verhaal straks zal zijn en hoeveel aandacht er aan elk personage wordt besteed.

Unicorn Overlord preview

Houdt de vaart er flink in

Wat betreft de gameplay is Unicorn Overlord wel weer een stuk verfrissender. Gameplay bestaat enerzijds uit het rondlopen in de wereld om dingen gedaan te krijgen. Zo kun je, net zoals in andere JRPG's, met verschillende NPC's praten, op zoek naar verborgen schatten en sidequests doen. Ook zijn er stadjes die je moet bevrijden van de bad guys en kun je die heropbouwen door verschillende grondstoffen naar de stad te brengen. Wanneer een stad verbeterd wordt, speel je nieuwe dingen vrij die je er kunt doen. Zo kun je bijvoorbeeld een functie vrijspelen waarmee je je partygrootte kunt uitbreiden of naar een ander contintent kunt gaan.

De combat is van Unicorn Overlord misschien wel het leukste gedeelte. Wanneer je in gevecht bent, kun je je verschillende units over het strijdveld laten bewegen. Deze units hebben elk een andere snelheid, afhankelijk van welke Class een unit is. Zo zijn units te paard bijvoorbeeld sneller dan de infanterie. Alles gebeurt in real-time, maar je kunt tussendoor wel pauzeren om je eigen of vijandelijke units te bekijken, van uitrusting te wisselen of je tactiek bij te stellen. Ook kun je de tijd vooruit spoelen, wat voor ongeduldige mensen als ik echt een godsgeschenk is. Wanneer je units een vijandige unit hebben bereikt, start een gevecht. Gevechten worden automatisch doorlopen, waarbij elk personage gebruik kan maken van actieve vaardigheden en passieve vaardigheden. Een actieve vaardigheid kan bijvoorbeeld het doen van een aanval zijn en een passieve vaardigheid is bijvoorbeeld een heal doen wanneer een personage schade heeft opgelopen. De volgorde van aanvallen wordt bepaald door het initiatief van de verschillende personages. Wanneer alle personages door hun actieve en passieve aanvalspunten heen zijn, eindigt het gevecht. Je wint wanneer je alle vijandige units weet te verslaan. Als er overlevende units zijn, eindigt het gevecht en moet je een nieuw gevecht starten om de overige units op te ruimen. Je hebt dan wel een voordeel, omdat de vijandige units aan het herstellen zijn.

Unicorn Overlord preview1

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Zoals het er nu naar uitziet, belooft Unicorn Overlord een toffe game te worden, in ieder geval qua gameplay. De tactiek zit in dit geval in het samenstellen van teams die een goede synergie met elkaar hebben en het tactisch positioneren van je troepen, zodat de troepen met wapens die sterk zijn tegen de vijand ook als eerste bij die vijand komen. Het feit dat je alle gevechten vooruit kunt spoelen, is een enorm fijne mechaniek, daar sommige gevechten zo gemakkelijk zijn dat je ze niet hoeft af te kijken. Dit scheelt enorm veel tijd en dat is, zeker als je een volwassen leven hebt met allerlei verantwoordelijkheden, toch wel fijn. Ik hoop dat het verhaal en de personages echt goed uitgewerkt zijn. Als dat het geval is, steek ik met plezier honderd uur in deze game.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Unicorn Overlord

Ontwikkelaar:

Vanillaware

Uitgever:

Atlus

Release:

8 maart 2024

Reviewscore:

Platforms:

PS4
NSW
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord