Preview: XDefiant - Goed, maar mist lef

We kunnen wel stellen dat het shooter genre een redelijk verzadigd genre is. Het is dan ook best gewaagd van Ubisoft om zich daar met XDefiant tussen te willen nestelen. Zeker als je bedenkt dat zij nog niet zo heel lang geleden op de proppen zijn gekomen met Hyper Scape. Die game was dan wel gericht op het Battle Royale sub-genre, maar ook dat was al erg verzadigd. Het gevolg is dat - hoewel de game helemaal niet zo slecht in elkaar stak - Hyper Scape geen lang leven beschoren was. Met XDefiant wil Ubisoft het op gaan nemen tegen gevestigde franchises als Call of Duty en Battlefield. Er gaan zelfs geluiden op dat dit de Call of Duty-killer wordt waar we allemaal op wachten. Het valt nog te bezien. Daarom ben ik geruime tijd in de gesloten bèta gedoken van XDefiant voor onze preview.

XDefiant Preview1

Wat maakt XDefiant uniek?

Ik speel eigenlijk vanaf kinds af aan al shooters en heb menig First-Person Shooter voorbij zien komen. Momenteel lijkt het zelfs wel een beetje alsof we met zijn allen FPS-moe aan het worden zijn. Ieder jaar verschijnt er weer een nieuwe Call of Duty die zich amper weet te onderscheiden van diens voorganger. Zij teren eigenlijk vooral nog op hun naam en hun mainstream toegankelijkheid. De massa speelde het vorig jaar toch ook? Dan zal het nu ook wel leuk zijn. Het resultaat zijn dertien in een dozijn shooters waarbij vernieuwing een verboden woord lijkt te zijn. En toch. Toch durft Ubisoft dit speelveld te betreden en de concurrentie aan te willen gaan met de gevestigde orde. XDefiant is onderweg. Het geheime wapen? De Ubisoft-franchises. Voor XDefiant zijn namelijk geen nieuwe personages ontwikkeld, maar wordt gebruikgemaakt van het rijke euvre aan franchises dat Ubisoft reeds in het bezit heeft. Dat kan goed werken, want veel mensen zijn al bekend met games als Far Cry, Splinter Cell, Watch Dogs, The Division en Ghost Recon. Gooi ze bij elkaar en je hebt meteen een redelijke basis om de interesse van gamers te wekken.

Dat brouwsel is dus precies wat Ubsioft met XDefiant heeft gedaan. De ingrediënten van al die verschillende games zijn in een grote pot gedonderd en na talloze uren roeren kwam er een FPS drankje uit genaamd XDefiant. Op het etiket van de fles staat een belofte van Ubisoft geplakt dat deze sterke drank na release ook nog aanvullende ingrediënten toegediend krijgt om de smaak spannend en verrassend te houden. Wat dit precies inhoudt is nog niet helemaal duidelijk. Gaan we dan alleen nieuwe maps zien? Of zinspeelt die belofte op het toevoegen van andere franchises? Tijdens het spelen van de preview kon ik niet aan de indruk ontkomen dat de facties die er momenteel in de game aanwezig zijn onvoldoende basis bieden om echt een unieke spelbeleving te bieden. Ze hebben allemaal hun unieke eigenschappen, zo heb je healers, facties die tijdelijk ontzichtbaar kunnen worden en ga zo maar door. Er moet nog wat worden getweaked aan de balans, maar daar is een bèta voor. Gameplaytechnisch voegt het vrijwel niets toe dat het bekende franchises zijn en hadden alle facties waar je uit kunt kiezen net zo goed vervangen kunnen worden door nieuw verzonnen facties. De reden waarom al deze franchises tezamen komen om elkaar overhoop te schieten is ook niet duidelijk. Ze zijn er gewoon.

XDefiant Preview2

XDefiant is zo slecht nog niet

In alle openheid en eerlijkheid is XDefiant helemaal niet slecht. Sterker nog, het is in essentie echt een goede shooter. Ubisoft heeft goed de concurrentie gekeken hoe het wel en niet moet. Na de gesloten bèta gespeeld te hebben denk ik dat de gelijkenis met Call of Duty inderdaad helemaal niet gek is. XDefiant is een fast-paced shooter dat het veelal moet hebben van de close combat. De verschillende wapens voelen realistisch en vertrouwd aan. Het schieten en de bijbehorende recoil doen niet onder voor soortgelijke shooters. In de oefenruimte die in de gesloten bèta beschikbaar is kun je met de verschillende wapens aan de gang om te oefenen. Evenals bij dit soort shooters van andere ontwikkelaars speelt progressie een belangrijke rol in de game. Zo heb je vanaf het begin eerst alleen nog de keuze uit voorbedachte loadouts en later als je wat hoger van level bent kunt je deze naar eigen wens samenstellen en speel je nieuwe wapens vrij.

De gesloten bèta brengt een veertiental maps met zich mee. Dit zijn Attica Heights, Arena, DUMBO, Echelon HQ, Emporium, Liberty, Mayday, Meltdown, Midway, Nudleplex, Pueblito, Showtime, Times Square en Zoo. Stuk voor stuk voelen deze maps prettig aan. Ze bieden de gelegenheid voor verschillende speelstijlen en hebben zowel closed ranged als long ranged stukken waar je je tegenstander tegen het lijf kunt lopen. Bovendien zijn ze best divers en kleurrijk. Het oog wil immers ook wat. En dat krijgt het. XDefiant ziet er namelijk uitstekend uit. De beschikbare gamemodi zijn echter redelijk standaard, zoals je die in veel andere shooters ook terugvindt. Wellicht dat er in de uiteindelijke game meer modi te vinden zijn. Dat is wel te hopen. Zone Control, Escort, Occupy en Domination zijn nou niet de modi die ervoor gaan zorgen dat je een unieke game-ervaring voorgeschoteld krijgt en dat is toch ergens wat XDefiant moet gaan bieden. Waarom zou je anders als Call of Duty-speler over stappen naar XDefiant als het praktisch op hetzelfde neerkomt?

XDefiant Preview3

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Ik heb mij tijdens de gesloten bèta urenlang prima vermaakt met Ubisofts XDefiant, dat kan ik zeker niet ontkennen. De gunplay stak goed in elkaar, de maps speelden lekker weg, de gamemodi zijn veilig gekozen maar leuk en de verschillende facties met hun unieke eigenschappen bieden lekkere variatie. Hier en daar zijn er wat verbeterpunten aan te merken. Zo moeten er meer gamemodi komen en moet er nog een beetje gewerkt worden aan de balans tussen de verschillende facties. Maar dat is niet onoverkomelijk. Toch maak ik mij na het spelen van de gesloten bèta wel zorgen. In principe doet Ubisoft met XDefiant wat het moet doen, maar het is allemaal erg veilig. Hierdoor springt een XDefiant niet uit boven de concurrentie, want het heeft nergens écht iets unieks te bieden. Ik hoop dat Ubisoft hier nog iets voor gaat bedenken, anders ben ik bang dat XDefiant eenzelfde lot tegemoet gaat als Hyper Scape.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot XDefiant

Tom Clancy's Ghost Recon

-