Guide
Beginnerstips voor Farming Simulator 25
gisterenHeb je wat extra hulp nodig met Farming Simulator 25? Wij hebben enkele beginnerstips voor je klaarstaan, zodat je zonder fouten een goed begin maakt.
Final Fantasy bestaat al meer dan dertig jaar en deze zomer komt Final Fantasy XVI naar de PlayStation 5. Op de SNES speelde ik mijn eerste Final Fantasy game en sindsdien ben ik altijd een fan geweest. Ik heb daarom ook bijna alle Final Fantasy games gespeeld op de online versies na. Square Enix probeert elk deel een eigen identiteit te geven met een bijzonder verhaal, unieke gameplay mechanics en interessante personages. In mijn Drie van die verwachtingen van Final Fantasy XVI ga ik in op de elementen die ik graag in het nieuwe deel zou willen zien. Natuurlijk zijn niet alle Final Fantasy games even succesvol ontvangen en heeft elke fan zijn eigen favoriete game. Hierdoor hebben sommige games een sterstatus gekregen, terwijl andere niet tot dezelfde hoogte zijn gestegen. Ook ik heb mijn persoonlijke favorieten en welke dat zijn kun je lezen in mijn top 10 van Final Fantasy games.
Op de laatste plaats komt na veel wikken en wegen Final Fantasy X (2001). In dit deel volg je Tidus, een Blitzball-speler, die in Spira opduikt als zijn thuis, Zanarkand, door Sin vernietigd is. Hij wordt een Guardian van summoner Yuna die Sin probeert te vernietigen. De game is veel geprezen en was leuk om te spelen, maar toen ik de game opnieuw oppakte, vond ik het verhaal wel flinterdun. Dit was het eerste deel waar de pre-rendered backdrops worden vervangen door volledige driedimensionale omgevingen. Ook zijn voor het eerst gesproken stemmen toegevoegd. We kennen allemaal de vreemde stem van Seymour Guado die niet heel dreigend overkwam en de tenenkrommende lachscene van Tidus en Yuna, maar gelukkig is de rest beter gedaan. Daarnaast krijg je door de toevoeging van het Sphere Grid meer vrijheid om zelf te bepalen hoe je de personages levelt. Ook wordt de rol van Aeons groter, want na het oproepen voeren ze niet één actie uit, maar nemen ze de plaats van het team in. Het ATB-systeem wordt veranderd in de Conditional Turn-Based Battle (CTB), zodat je de tijd kunt nemen. Je ziet de aanvalsvolgorde en die kun je beïnvloeden met de juiste aanval. De conclusie van het verhaal zorgt voor de positie op de lijst.
Final Fantasy XIII (2010) is een lastige, want de game heeft een interessant verhaal dat goed opgebouwd wordt, maar mist het de vrijheid die we kennen van de eerdere Final Fantasy games. De wereld van Gran Pulse wordt geregeerd door de fal’Cie, mechanische wezens met goddelijke krachten. De fal’Cie maken van sommige mensen dienaren (l’Cie) en geven hen een Focus, een bepaalde taak die ze moeten voltooien. Alleen krijgen de mensen geen directe opdracht, maar cryptische dromen. Als ze op tijd hun taak vervullen veranderen ze in kristal en als ze falen veranderen ze in hersenloze monsters (Cie’th). De zus van Lightning, Serah, vindt een fal’Cie en wordt veranderd in een l’Cie. Vanaf dat moment probeert Lightning haar zus van dit lot te redden. Dit verhaal wordt goed opgebouwd in de eerste tien of elf hoofdstukken, maar je gaat steeds van A naar B zonder iets te kunnen verkennen. Dat was voor een Final Fantasy ongebruikelijk en de fans waren er niet blij mee. Toch waren de gevechten door het Paradigm systeem, dat deed denken aan het job systeem, zeker leuk om te doen en door de vijanden te staggeren kon je enorme schade aanrichten. In het Crystarium (soort Sphere Grid) kun je naar hartenlust deze rollen upgraden. Door het einde voelde de game onvoltooid en dat dachten de ontwikkelaars blijkbaar ook, want het origineel kreeg twee vervolgen, XIII-2 en Lightning Returns. Al zal je die niet in deze lijst terugvinden.
Na het grote succes van het zevende deel was het voor Square Enix lastig dit succes te evenaren, maar toch was Final Fantasy VIII (1999) een groot succes. In Final Fantasy VIII raakt een team van Seeds betrokken in het conflict tussen Galbadia en Dollet. Squall Lionhart probeert samen met zijn team de president van Galbadia tegen te houden die tijdens een persconferentie de annexatie van Dollet gaat aankondigen. De president wordt gesteund door Sorceress Edea die bezeten is door Ultimecia, een tovenares uit de toekomst die de wereld wil vernietigen. Squall probeert met zijn team en de leider van het verzet, Rinoa, haar uit te schakelen. Het bijzondere aan deze game is dat je de personages moet koppelen (Junction) aan een Guardian Force (Summon), zodat vaardigheden kunt leren en magic gebruiken. Hierdoor kun je magic stelen van vijanden (Draw) en deze gebruiken om je stats te verhogen. Nieuw is ook dat je geen wapens of uitrusting hoeft aan te schaffen, omdat je stats hier niet afhankelijk van zijn. Je kunt je wapen upgraden met de Monthly Weapons Magazines en de items die hierin staan beschreven. De Limit Break wordt geactiveerd door een kritieke status en kun je strategisch inzetten. Daarnaast levelen de vijanden met je mee en hebben ze meer skills en betere stats. Dus grinden heeft geen zin waardoor je je speelstijl moet aanpassen. De romance tussen Squall en Rinoa kreeg ook een prominente rol, al heeft dat ook geleid tot een aantal vreemde theorieën. In mijn review van Final Fantasy VIII Remastered kun je over mijn ervaringen lezen.
Na de futuristische avonturen in het zesde, zevende en achtste deel vond Square Enix het weer eens tijd voor een meer traditionelere JRPG met kastelen, black mages en prinsessen waarmee de franchise bekend is geworden. In Final Fantasy IX (2000) volg je Zidane die als lid van Tantalus prinses Garnet (Dagger) moet ontvoeren in opdracht van Cid, de leider van Lindblum. Dagger wilde al ontsnappen om Cid te waarschuwen voor haar moeder, Queen Brahne, die steeds onberekenbaarder wordt. Blijkbaar ontwikkelt ze zielloze Black Mages om Burmecia mee binnen te vallen en uiteindelijk de wereld over te nemen. Zidane gaat op onderzoek uit en Dagger gaat terug naar Alexandria om met haar moeder te praten. Dit verhaal over het kwade koninkrijk en doorgedraaide dictator is een standaard trope en past goed bij deze terugkeer naar old school. Terug zijn weer de vaste rollen waardoor maar twee personages Eidolons kunnen summonen en leer je specifieke vaardigheden van je uitrusting. In de Active Time Events (ATE) kun je scenes zien die op een andere locatie plaatsvinden. Zo zie je bijzondere scenes van je personages en NPC’s, ontvang je unieke items en moet je soms belangrijke beslissingen nemen. Ze worden ook gebruikt voor sommige puzzels in de dungeons. Daarnaast kun je je vermaken met verschillende minigames en Mognet. De terugkeer naar het bekende was een succes voor Square Enix. Voor de fans was het een feest van herkenning en een genot om een old school JRPG in een nieuw jasje te spelen.
Final Fantasy Tactics (1997) is een vreemde eend in de bijt. Dit strategische avontuur speelt zich af in Ivalice. Prinses Ovelia en prins Orinas zijn beide kandidaten voor de troon en dit leidt tot The Lion War waarbij The Black Lion en The White Lion elkaar bevechten. Schijnbaar is de Glabados Church hiervoor verantwoordelijk, omdat zij Ivalice achter de schermen besturen. Ramza Beoulve en zijn beste vriend Delita raken hierbij betrokken. In Ivalice zijn de burgers en gegoede bevolking in conflict en dit leidt tot de dood van Delita’s zus. Hierdoor breken Ramza en Delita met de adel. Ramza wordt een huurling die prinses Ovelia probeert te beschermen en Delita steunt The Black Lion. Ook deze Final Fantasy heeft een interessant verhaal, maar de gameplay is duidelijk anders. Final Fantasy Tactics is opgebouwd zoals meerdere strategiegames. Je moet mensen rekruteren en trainen. De personages beginnen in een standaard Character Class die je later kunt uitbreiden. Dit bepaalt hoe ver je kunt lopen en welke vaardigheden je hebt. Je gaat van verhaalgedeelte naar gevecht en zo ga je van veld naar veld. De gevechten vinden plaats op driedimensionale, isometrische velden die bestaan uit vierkante vakjes. Het is ook één van de weinige Final Fantasy Games waar levelen geen nut heeft, want de vijanden levelen met je mee. Je moet dus echt goed nadenken en strategisch spelen, want je kunt de vijanden niet overrompelen door te grinden. Misschien wordt het tijd voor Square Enix om met deze titel weer iets te gaan doen.
In Final Fantasy XII (2006) draait om een heftige oorlog tussen twee naties. In Ivalice is een oorlog uitgebroken tussen Archadia en Rozarria. Dalmasca ligt er net tussen en wordt na het huwelijk van prinses Ashe van Dalmasca en prins Rasler van Nabradia geannexeerd door Archadia. Door de oorlog sterft prins Rasler en de vader van Ashe wordt vermoord. De markies Ondore kondigt aan dat Basch, een Dalmascaanse kapitein, hiervoor verantwoordelijk is en beweert dat Ashe zelfmoord heeft gepleegd. Gelukkig is dit een leugen en heeft zij heeft een verzetsbeweging opgezet. Ze komt Vaan tegen die graag een Sky Pirate met eigen luchtschip wil worden. Hij gaat met haar en vier anderen het opnemen tegen de Archadian Empire. Naast het verhaal biedt de game nog veel meer. Het is de eerste game waar je de vijanden gewoon kunt zien en kunt kiezen of je tegen hen wilt vechten. De gevechten zijn vermakelijk en door het Gambit systeem kun je de AI van je teamgenoten beïnvloeden waardoor je redelijk veel controle hebt. Met de Quickenings kun je drie Limit Breaks chainen waardoor je eindigt met een extra sterke aanval (Concurrence). Het License Board gebruik je om vaardigheden en uitrusting vrij te spelen en de Hunting Quests zijn erg vermakelijk zeker als ze moeilijk beginnen te worden. Door al deze elementen blijft het een leuke game om opnieuw op te pakken.
In Final Fantasy IV (1991) wordt voor het eerst het Active Time Battle Systeem geïntroduceerd waardoor de gevechten spannend en uitdagend werden. Zo kon je zien wanneer de vijand ging aanvallen en kon je hier op anticiperen. Elk personage had zijn eigen specialiteit die je naast Attack, Defend of Item kon kiezen. Dit is de eerste Final Fantasy die ik ooit heb gespeeld. Tijdens een vakantie in Egmond begon ik aan Cecils avontuur. In zijn functie als The Dark Knight moet hij voor zijn koning kristallen verzamelen. Hierdoor moet hij een dorp van de kaart vegen en als Cecil vragen stelt, wordt hij uit zijn functie gezet. Hij komt erachter dat duistere krachten onder leiding van Golbez de wereld willen overnemen. Om zijn fout goed te maken moet hij zijn verleden afzweren door een paladijn te worden. Tijdens zijn avontuur komt hij verschillende personages tegen die allen een eigen reden hebben om Golbez te willen verslaan. Samen reizen ze de wereld rond om dit te bereiken. Dit epische en indrukwekkende verhaal maakte veel indruk, zeker omdat een aantal speelbare personages kwamen te overlijden. Tijdens mijn baasgevecht tegen de muur die langzaam op je afkomt, werd ik steeds afgestraft. Ik had nog nooit van grinden gehoord dus ondanks het meerdere keren verlengen, moest ik het voorlopig opgeven. Dit was een game die ik hoe dan ook verder wilde spelen en het begin van een lange relatie. Dit was ook de laatste keer dat ik een SNES mee mocht nemen op vakantie.
Final Fantasy XV (2016) is niet het meest populaire deel in de franchise en daar is wel een reden voor. Het verhaal is verspreid over meerdere mediavormen waardoor je een deel van het verhaal mist. Zo was Brotherhood een vijfdelige anime die over de achtergrond van de hoofdpersonages ging. Kingsglaive was een CGI-film waarin je ziet welke afspraken Regis, de vader van Noctis, maakt met Niflheim om een oorlog te voorkomen. In A King’s Tale: Final Fantasy XV kun je met Regis en zijn drie kameraden Ultros verslaan. De avonturen van Gladiolus, Ignis en Prompto als Noctis niet beschikbaar is, zijn als DLC verschenen. Dit geldt ook voor de DLC van Ardyn waarin je meer over zijn beweegredenen te weten komt. Als dit allemaal in de game had gezeten was het een veel completer avontuur geworden. Toch was de reis van Noctis en zijn vrienden een memorabele road trip met een sterk einde. Als je met je drie vrienden naar zijn bruiloft reist, geeft dat het buddy movie gevoel. Dit onder begeleiding van Stand by Me maakte dat nog sterker. Naast een grote wereld met genoeg geheimen om te ontdekken zijn de gevechten zeer vermakelijk. Als fan van het Active Time Battle systeem was ik in eerste instantie niet gecharmeerd van de op actie georiënteerde game. Toch begon ik er al snel plezier in te krijgen en mede daarom eindigt deze game zo hoog. Daarnaast had je ook nog een magic systeem dat ik onderbenut had, totdat ik het nodig had in de moeilijkere dungeons. Ik hoop dat Final Fantasy XVI een vergelijkbare feel heeft.
In Final Fantasy VII (1997) beleef je het welbekende avontuur van Cloud Strife. Hij werkt als huurling voor een terroristische organisatie, Avalanche, die het opneemt tegen Shinra. Zij gebruiken de energie van de planeet als energiebron. Tijdens hun gevecht tegen Shinra wordt de president van het bedrijf vermoord door Sephiroth. Hierdoor achtervolgt Cloud en de rest deze dood gewaande voormalige held van Soldier. Hij wil namelijk de planeet verwonden met een meteoriet en gebruikmaken van de helende krachten van de planeet om een god te worden. Het verhaal biedt genoeg drama door het vroegtijdige afscheid van Aerith, Clouds versnipperde geheugen en de dood van onschuldige burgers. Door de polygonen kreeg je een nieuwe grafische stijl was het 16-bit tijdperk voorbij. De toevoeging van Limit Breaks was nog iets nieuws en de summons hadden allemaal een eigen filmpje. Het was een episch avontuur dat duidelijk alleen op een nieuwe generatie console kon werken. Het valt misschien op dat ik niet voor Final Fantasy Remake heb gekozen. Zoals je in mijn review van Final Fantasy VII Remake hebt kunnen lezen, is het een geweldige versie van het origineel, maar de game zou nooit zoveel lof hebben gekregen als we niet allemaal het origineel hadden gespeeld. Hierdoor herkenden we veel dingen die er nu nog beter uitzagen en bood het meer diepgang en achtergrondinformatie over NPC’s. Door de indeling in hoofdstukken mis ik de vrijheid van het origineel. Daarom ben ik heel benieuwd hoe Final Fantasy VII: Rebirth eruit komt te zien als we Midgar eindelijk gaan verlaten.
Final Fantasy VI (1994) is mijn persoonlijke favoriet. Toen ik hoorde dat dit deel uitkwam, wist ik dat ik deze game wilde hebben. Zeker omdat ik na mijn beruchte vakantie de game niet uit mijn hoofd kon krijgen. Tijdens The War of the Magi werden mensen in espers veranderd om als wapen te dienen. Na de oorlog verdwijnt magie met de espers en de wereld legt de focus op wetenschap en techniek om voortuitgaan te creëren. Duizend jaar later gaat The Gestahl Empire gaat op zoek naar magicite om over de wereld te regeren. Terra is een afstammeling van de espers en probeert het opgraven van haar soortgenoten tegen te gaan. Ze wordt bijgestaan door een groep van dertien individuen die allemaal iets tegen de Empire hebben. Samen met hen beleef je verschillende avonturen (main- en sidequests) door de wereld goed te verkennen en versterk je de onderlinge banden door persoonlijke problemen te overkomen. Als je dan richting eindbaas gaat blijkt Kefka andere plannen te hebben en vernietigt hij de huidige wereld. Vervolgens blijk je maar op de helft van de game te zitten, moet je je team weer terugvinden en de vernietigde aarde opnieuw verkennen om sterk genoeg te worden om het tegen Kefka op te nemen. Als dat uiteindelijk lukt word je beloont met een einde dat meer dan twintig minuten duurt en dat veel indruk op mij heeft gemaakt. Het zesde deel bevat alle goede elementen uit de voorgaande vijf delen zoals ATB, genoeg summons, veel bazen en eindbazen, veel wapens en uitrusting, Kefka en het heeft zelfs een voorloper van de Limit Break, de Desperation Attack. Gelukkig is vorige maand Final Fantasy Pixel remaster uitgekomen en kun je de eerste zes games opnieuw ervaren. Driemaal raden met welke ik ga beginnen.
Dit was mijn top 10 van Final Fantasy games. Ben je het eens met de top 10 of sla ik de plank volkomen mis en moet een heel ander deel op de eerste plaats staan? Laat het ons weten en deel je eigen top 10 van Final Fantasy games in de comments.
Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!
Guide
Heb je wat extra hulp nodig met Farming Simulator 25? Wij hebben enkele beginnerstips voor je klaarstaan, zodat je zonder fouten een goed begin maakt.
Trailer
1,2,3 rollen maar, met Godzilla? Super Monkey Ball Banana Rumble heeft namelijk aangekondigd dat Hatsune Miku en Godzilla naar de game komen als dlc.
Downloadnieuws
Platform fans opgelet! Er is weer een nieuwe Donkey Kong-game te vinden in de Nintendo Switch Online-bibliotheek, namelijk de GameBoy-game Donkey Kong...
Trailer
Met de release van ANTONBLAST in aantocht, heeft ontwikkelaar Summitsphere nog één laatste trailer uitgebracht voor spelers om zich voor te bereiden.