F1 24 review - Ligt strak op de racelijn

-

Nog een paar seconden en de lampen gaan uit. Electronic Arts heeft de grid weer netjes in positie en het is Codemasters die weer de digitale kampioenschapspunten mag uitdelen. F1 24 komt op de markt met de belofte dat dit echt een game is met veel meer additionele inhoud dan slechts een rosterupdate van F1 23. Of dat het geval is, check je in deze review van F1 24!

F1 24 review

F1 24 – Ligt strak op de racelijn

Uitleggen wat F1 24 is, lijkt ons ietwat overbodig. Simpel gezegd, het is de F1 racegame afkomstig van Codemasters en uitgegeven door Electronic Arts. In de game kruipen we in de monocoque om zo mee te dingen naar het wereldkampioenschap. Toch gaat F1 24 verder dan slechts een race sim. De game beschikt namelijk over bakken met content zonder al te veel af te wijken van de droog gereden racelijn. De game is opgesplitst in zo’n vier modi; bestaande uit de carrière, multiplayer, F1 World en online. Iedere modus is goed uitgewerkt en beschikt over voldoende content om je urenlang zoet te houden.

Natuurlijk bevat F1 24 ook een volledige roster update inclusief alle teamswijzigen en livery’s. De game ziet er on track waanzinnig uit en er lijkt veel meer aandacht te zijn besteed aan de eigenschappen van ieder team. De diverse motoren klinken zoals je zou verwachten en de bestuurders lijken vrij goed op hun reallife naamgenoten (totdat Bottas eindelijk die mat en snor loost), maar daarover later meer. Het is vooral de performance van de individuele teams die onder handen is genomen. Zo voel je het verschil tussen laten we zeggen een Aston Martin en RB wel degelijk. Op de baan merk je dus ook direct het verschil tussen de onderlinge teams. Het middenveld is nu echt middenveld en de hekkensluiters presteren precies zoals je zou mogen verwachten. Even naar voren rijden in een Williams is op een redelijke moeilijkheidsgraad praktisch onmogelijk en om als 18e te kwalificeren in een Red Bull is vrijwel ondenkbaar. Uiteraard kunnen ervaren spelers op een lage moeilijkheidsgraad prima naar voren karren, maar er zijn allerlei opties om de game meer uitdaging te doen bieden. Denk hierbij aan assistentie bij het remmen en sturen, of door het tonen van de ideale racelijn. Je kunt het zo moeilijk (of makkelijk) maken als je wil, wat de game bijzonder instapvriendelijk maakt.

De circuits kunnen we genoeg over zeggen, maar ook hier is hetzelfde van toepassing. Toegegeven, porpoising zien we weinig terugkomen, maar realistisch zijn de banen zeker wel. Toch is het iets van sfeer dat we missen, zeker wanneer we het afzetten tegen een daadwerkelijke uitzending. Zonde, want games zoals Madden 24 en WWE 2K24 laten zien dat wat echt beeldmateriaal wonderen doet voor de presentatie.

F1 24 review1

Pret voor één, twee, twintig en duizenden

Racen is redelijk rechttoe rechtaan, maar F1 24 huist meer onder de motorkap dan je op het eerste oog zou verwachten. De carrièremodus is precies zoals het klinkt. Maak een personage aan, kies een van de supersterren of blaas nieuw leven in de carrière van legendes zoals Senna of Schumacher en ding mee naar het wereldkampioenschap. Uiteraard is er meer diepgang, want de modus schotelt je geheime meetings met andere teams, een erkenningssysteem en de nodige R&D-momenten voor. Deze vernieuwde versie is in ieder geval een flinke stap in de goede richting wanneer we deze afzetten tegen het tenenkrommende Brakepoint uit F1 23, dat inmiddels dan ook verleden tijd is.

De carrière is echter niet gedoemd om solo gespeeld te worden. Deze is namelijk ook nog eens in couch coop-modus beschikbaar waardoor je head-to-head kunt gaan met je medebankzitter! Dat is dan ook direct een leuke verrassing, F1 24 scoort goed op het gebied van zowel solo- als multiplayer. Zoek je meer uitdaging, dan kan je deelnemen aan de tijdelijke Challenge careers, die scores aanduiden op een online rankingsoverzicht. Deze challenge staat momenteel in het teken van niemand minder dan Max Verstappen. Rijd de snelste tijden op zijn favoriete banen en verdien additionele stikkers, kledingstukken en eeuwige roem!

De andere prominente modus is nog altijd F1 World, waarin we met een basic F1-wagen starten, maar deze uitbouwen tot een dominant racemonster. Dat doe je door aan solo- en multiplayer events mee te doen die een bepaald doel aan de speler stellen. Behaal je het doel, dan verdien je random onderdelen om de wagen mee te verbeteren, currency om onderdelen te upgraden, contracten voor werknemers zoals engineers en teambazen en verzamel stikkers voor je digitale plakboek. Dit digitale paniniboekje huist informatie omtrent coureurs, circuits en teams. Voltooi je een afbeelding, dan verdien je weer XP en valuta voor het upgraden van je wagen. Het is een mooie synergie die zorgt voor een algeheel omvattende modus die je blijft spelen voor de fun.

F1 24 review2

Uncanny Valley

We hebben dus kunnen concluderen dat de actie on track waanzinnig tot zijn recht komt. De zelfgemaakte screenshots in deze review spreken daar boekdelen voor. In de paddock is echter het tegenovergestelde het geval. De personages evenaren diens bronmateriaal, maar ze hebben allemaal iets engs. Of het dat enge lachje is of wellicht het gebrek aan detail, ze komen allemaal in het bakje uncanny valley terecht. Zonde, want het gebruik van daadwerkelijk beeldmateriaal had juist een mooie bijdrage kunnen leveren aan het realisme tijdens het presenteren van de grid bijvoorbeeld.

Sowieso kan F1 24 simpelweg meer presentatie gebruiken. Het is tof dat er echte voicelines van de boardradio worden gebruikt, maar het kan net een stapje verder. Het vieren van de winst, het omringende team (en dus diens leden), het gebruik van promotiemateriaal, het kan gewoon allemaal net wat beter. Zeker nu de sport populairder dan ooit is, we steeds meer bekende koppen op de pitmuur zien en mechanics er ook toe doen. We kunnen zeggen over NBA 2K24 met zijn microtransacties wat we willen, maar de presentatie is vrijwel vlekkeloos. Dat is iets wat Codemasters nog onder de knie moet krijgen, want het sentiment speelt een grote rol.

F1 24 review3

F1 24 is een fantastische game voor de echte Formule 1-liefhebber. De gemaakte belofte dat dit meer dan slechts een rosterupdate is, is nagekomen. Door de focus op individuele teams te gooien, krijg je veel meer interesse om eens te wisselen van team om juist de uitdaging op te zoeken of om gewoon eens een ander scheurijzer uit te proberen. De game klinkt en oogt op de baan waanzinnig, maar ontbeert het een beetje aan de presentatie. De voicelines die rechtstreeks van de boardradio komen doen veel goeds, maar er valt veel meer te doen met het daadwerkelijke materiaal. De game mist gewoon wat sfeer en kan veel baat hebben door iets meer op het bestaande materiaal van de F1-licentie te leunen. Codemasters is echter een expert wanneer het aankomt op de actie op de baan en dat is in F1 24 zonder twijfel te merken.

• Meer focus op individuele teams
  • Waanzinnig op de baan
  • Content zat