Nieuws
Miasma Chronicles is verkrijgbaar in mei
21 maart 2023De strategiegame Miasma Chronicles heeft een releasedatum te pakken. In mei kunnen fans van het genre aan de slag met de bijzonder ogende game.
The Bearded Ladies zijn terug met een nieuwe Tactical RPG. Dit keer spelen geen eenden en varkens in de hoofdrol zoals dat in Mutant Year Zero: Road to Eden wel het geval was, maar kruipen we in de huid van een wees en zijn mechanische broer. De ontwikkelaar heeft overduidelijk een voorkeur voor dit genre, want Miasma Chronicles is aardig in lijn met de eerdere releases. Weet de game echter boven zichzelf uit te stijgen? Je leest het in onze Miasma Chronicles review!
Miasma Chronicles is een typische turn based tactical RPG. Je kent het genre inmiddels wel van bijvoorbeeld een XCOM. Wanneer je in combat verkeert krijg je per personage twee zetten om jezelf zo te positioneren dat jij de vijand kunt aanvallen, maar dat de vijand tijdens diens beurt niet al te veel schade kan aanrichten. Miasma Chronicles is echter geen directe XCOM-kloon, in deze game speelt stealth namelijk een groot onderdeel. Jij speelt als Elvis en zijn mechanische robotbroer Diggs. Elvis is op jonge leeftijd door zijn moeder achtergelaten in het kleine mijnstadje Sedentary. Het enige dat ze achterliet, is een mechanische handschoen waarmee je schijnbaar de Miasma kunt controleren. 140 jaar geleden is de wereld aangevallen door een mysterieus zwart goedje, genaamd Miasma. Dit organisme lijkt hyperintelligent, maar tegelijkertijd ook super agressief. Zo doodt het mensen, maar is het ook in staat om obstakels te creëren waardoor de mens ingesloten is in bepaalde gebieden.
Dat is waar ons verhaal start, want Elvis en Diggs zijn naarstig op zoek naar hun moeder die zich achter een grote muur Miasma bevindt. Die muur is door te breken, maar de handschoen is nog niet sterk genoeg. Om de muur te doorbreken dien je de handschoen op te laden en dat is zo makkelijk nog niet. De wereld is 140 jaar na de collapse namelijk overgenomen door het mysterieuze Miasma. Niet alleen staat de mensheid op het randje van uitsterven, de flora en fauna heeft het gemunt op de resterende overlevenden. De Miasma muteert de omgeving waardoor je het continu opneemt tegen gigantische boomstronken, mensachtige kikkers en dodelijke robots van de machtige First Family. Gelukkig zijn Elvis en Diggs niet alleen, gaandeweg het avontuur sluiten namelijk allerlei vreemde snuiters zich aan bij het gezelschap. Iedereen kent een eigen achtergrond, voordelen, maar ook zeker nadelen.
Wat betreft de gameplay kunnen we onderscheid maken in twee onderdelen. Enerzijds loop je rond en verken je de diverse gebieden. Overal is wel wat te vinden, variërend van extra onderdelen waarmee je wapens kunt upgraden, chipsets, power cores, lore en plastic (wat dient als valuta). Tijdens deze segmenten kan je praten met mensen (indien die er zijn) en is het mogelijk om je te positioneren voor een hinderlaag. Je kunt namelijk op slinkse wijze een hinderlaag creëren om zo eenlingen af te schieten voordat de combat daadwerkelijk van start gaat. Dit is een bijzonder sterk punt, want hierdoor ga je echt verkennen en ben je je uiterst bewust van de omgeving. Wanneer je gespot wordt of de combat zelf initieert, schakel je over naar de turn based strategy fase. Ieder personage beschikt over twee zetten. Gedurende deze zetten is het mogelijk om de vijand aan te vallen, je wapen te herladen, een item te gebruiken, je te verplaatsen, een skill in te zetten of de Miasma in je voordeel te gebruiken. Sommige personages beschikken namelijk over de mogelijkheid om de Miasma voor zich te laten werken. Zo is het mogelijk om een bliksemketen los te laten of om explosieven uit het niets tevoorschijn te toveren. De combat steekt sterk in elkaar, maar kent wel een flink nadelig punt. De moeilijkheid kan behoorlijk spiken waardoor je wellicht al snel de drang ontwikkelt om de difficulty een tandje lager te zetten. Bijt je echter door en ga je slim te werk, dan kan de game uitermate fijn aanvoelen en je dat typische gevoel geven dat je echt iets bereikt hebt.
Op momenten kan Miasma Chronicles prachtig zijn. Ik kan mij goed herinneren dat ik tijdens de Miasma Chronicles gamescom preview nog vroeg in welke engine dit gebouwd was. De Miasma danst door de wind en de effecten zijn mooi uitgevoerd, maar wanneer je de personages tijdens cutscenes ziet voortbewegen, zie je dat totaal niet meer terug. Ook is de world building niet heel erg sterk. Het verhaal begint interessant genoeg, met een sterke opzet, ludieke personages (zoals de burgemeester die letterlijk een sigaar rokende kop op sterk water is) en prima vijanden, maar naarmate je verder komt, bouwt dat weinig uit. Foute oneliners geven een personage niet per definitie meer diepgang en ook de wereld zelf steekt niet sterk in elkaar. Hoe kunnen er bijvoorbeeld nog zoveel mensen zijn terwijl er niet langer grond is om te bewerken? Waarom zijn de alligators niet gemuteerd, maar de kikkers wel? Het is jammer, want hierdoor gaat ook de combat langzaamaan op herhaling, aangezien je niet per se verder vecht voor de ontwikkeling van het verhaal of de personages.
Wanneer we Miasma Chronicles enkel zouden afrekenen op de tactical combat, dan zou de game zeer sterk uit de bus komen. De strijdvelden steken goed in elkaar en de personages zijn prima vorm te geven wat betreft skills en wapens. Ook de segmenten voorafgaand aan de strijd zijn goed te pruimen, de positionering kent een goed high risk-high reward systeem en mocht je een goede hinderlaag opzetten, dan kan je daar nog lang van nagenieten. Het is echter jammer dat de game niet op alle fronten evengoed scoort. De moeilijkheidsgraad kan behoorlijk spiken waardoor je misschien al snel de drang voelt om de moeilijkheid toch een tandje lager te zetten. Het verhaal kakt al snel in elkaar en ook de world building is niet altijd even sterk. Met ongeveer dertig uur aan speeltijd ben je wel even zoet, maar de personages verliezen helaas na een tijdje wat momentum waardoor je je er af en toe een beetje doorheen moet zien te ploeteren. Desalniettemin heb je aan Miasma Chronicles een uitstekende tactical turn based RPG, al zij het met een paar minpunten.
Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
The Bearded Ladies Consulting
Uitgever:
505 Games
Release:
23 mei 2023
Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
De strategiegame Miasma Chronicles heeft een releasedatum te pakken. In mei kunnen fans van het genre aan de slag met de bijzonder ogende game.
Gameplay
De eerste gameplaybeelden van de turn-based tactische RPG. Miasma Chronicles zijn vrijgegeven.
Trailer
Miasma Chronicles bevat een flink aantal nogal aparte typetjes. Wat dacht je bijvoorbeeld van een grofgebekte robotbroer of een hoofd in een glazen pot?
Preview
De makers van Mutant Year Zero komen met een nieuwe knaller! In de Miasma Chronicles hands-on preview lees je waarom deze game een echte hit moet worden!