Review: Bionic Commando Xbox 360

Geplaatst: 25 mei 2009 15:21

Een kinderhand is snel gevuld. Zo speelde ik als kleine koter mijn games op een Atari 1040STE. En de games die ik speelde waren lang niet altijd volledige games. Meestal kocht ik computerbladen waar dan een gratis diskette met demo's bij zat. Een andere keer kocht ik op een beurs een doos met volledige games en demo's van games. En een hele enkele keer kocht ik een volledige game, of kreeg ik er eentje voor mijn verjaardag. Maar even terug naar de demo's. Het zal ergens rond 1990 zijn geweest dat ik een demo van de eerste Bionic Commando oppikte. En vanaf dat moment was ik hooked.

Demofun

De demo bestond slechts uit een enkel level. Een bosgebied met een aantal hoge bomen en plateaus waar enkele vijanden overheen liepen. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat je heerlijk kon slingeren met behulp van je grijparm. Je richtte op een plateau boven je, schoof je arm à  la Inspector Gadget uit en slingerde zo omhoog, om deze actie vervolgens eindeloos te herhalen. In de verschillende speelvelden werkte je je nu niet enkel een weg van links naar rechts of andersom, maar ook in de hoogte. Het gaf een vrijheid die voor die tijd ongekend was.

Nostalgisch verhaal

Nu, zo'n twintig jaar later, blaast Capcom de slingerende commando nieuw leven in. Dit nieuwe avontuur speelt tien jaar na het origineel en in de tussentijd is er heel wat gebeurd. Nathan Spencer is verraden door zijn eigen regering, ontdaan van zijn bionische arm en zit gevangen in afwachting van zijn executie. Op dat moment ontploft er een bom in Ascension City. De stad wordt verscheurd door een aardbeving en verschillende delen van de stad zijn ontoegankelijk geworden door radioactieve straling. De regering geeft Nathan een kans zijn naam te zuiveren en laat hem vrij om de terroristen achter de aanslag uit de weg te ruimen. Het is in feite een verhaallijn die we al tig keer tegen zijn gekomen, maar ik vind het wel lekker. Niet moeilijk doen, maar gewoon een simpel verhaal om een rechttoe, rechtaan actiegame te rechtvaardigen.

Geen zandbak

Wie de previews en eerste reviews al gelezen heeft zal inmiddels weten dat je in BC niet de vrijheid hebt die je zou willen hebben. Hoewel de stad zich uitstekend zou lenen voor het uitstippelen van je eigen pad, kun je in BC eigenlijk maar 'n kant op. Eventuele mogelijke zijwegen worden afgeschermd door radioactieve straling. Besluit je toch zo'n zijweg te nemen, dan zul je binnen luttelijke seconden bezwijken. Natuurlijk heb je wel de mogelijkheid in de hoogte je eigenlijk pad te kiezen en daardoor is deze game behoorlijk trouw aan het origineel. Je kunt maar 'n kant op en dat doe je al slingerend en lopend. Gamers die voor het eerst kennis maken met Nathan zullen wellicht teleurgesteld zijn. Ik als nostalgiejunk ben juist blij met deze aanpak.

Ouderwets slingeren

Ook het slingeren kent een behoorlijk ouderwetse aanpak. In tegenstelling tot andere games van deze tijd, maakt BC geen gebruik van geavanceerde physics. Het slingeren voelt in het begin wat onwennig en anders dan het gevoelsmatig zou moeten. Na even te hebben gestoeid met de besturing weet je niet beter en gaat het als vanzelf. Ook hier blijft de game trouw aan het origineel. Geen kunstmatig nagebootste zwaartekracht, maar een bijna voorgeprogrammeerde slinger aan je bionische arm. Het voelt allemaal heerlijk nostalgisch. Naast het slingeren heb je ook de mogelijkheden een aantal verschillende aanvallen te gebruiken, die voornamelijk samengaan met het vastgrijpen van een tegenstander om hem vervolgens te bespringen. Een andere mogelijkheid is het vastgrijpen van bepaalde voorwerpen in je omgeving en deze naar je tegenstander te slingeren. Hoewel dit in het begin niet allemaal even intuïtief aanvoelt, zul je na enige gewenning niet anders willen.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

Bionic Commando is een game die eigenlijk in alle opzichten trouw blijft aan het origineel. Vergeet de wereld om je heen, als het aankomt op zwaartekracht en dergelijke, maar besef dat je hier met een game te maken hebt. Net als in het origineel zul je flink moeten oefenen om de besturing onder controle te krijgen, maar eenmaal gewend speelt het heerlijk ouderwets. Daarnaast ziet de game er, op het vieze ongewassen haar van Nathan na, heerlijk uit. Verwacht je een sandboxgame, dan zul je teleurgesteld raken. Ben je op zoek naar een ouderwetse platformer, dan is Bionic Commando jouw ding.

• Trouw aan het origineel
  • Grafisch sterk
  • Lekkere soundtrack