Review: Crash Team Rumble - Complete Chaos PlayStation 5

Crash Bandicoot is terug met een spiksplinternieuwe game. Nee, dit keer geen uitdagende platformer. Sterker nog, het is in dit geval ook helemaal geen singleplayer game, maar een competitieve game dat volledig draait om de multiplayer. Natuurlijk kennen we Crash Team Racing, waar multiplayer zeker een belangrijke rol innam, maar multiplayer draagt Crash Team Rumble. In mijn preview van Crash Team Rumble had ik een aantal zorgen overgehouden aan mijn eerste speelsessies met de game. Of dit uitstapje voor de wereldberoemde buideldas een succes is zocht ik voor je uit. Dit is de review van Crash Team Rumble.

Crash Team Rumble review1

Niet veel om het lijf

De basis van Crash Team Rumble is simpel. Twee teams van vier spelers nemen het tegen elkaar op. Het team dat het eerst 2000 Wumpa-fruit heeft verzameld mag zich de winnaar noemen. Eenvoudig toch? De game is een beetje als Crash' kleding. Het heeft niet veel om het lijf. Toch gaat het wel net iets dieper dan alleen maar Wumpa-fruit verzamelen. Je kunt namelijk per keer maar een bepaalde hoeveelheid aan Wumpa-fruit met je meezeulen. Voordat je dat fruit voor je team hebt verzilverd moet je het naar het doel brengen. Dit is een soort platform waarvan er maar één in het level zit. Of twee, als je die van je tegenstander meetelt. Eenmaal op het platform aangekomen met je zakken vol fruit kost het even tijd om deze te legen. Er gaat een balkje lopen en zodra deze op z'n eind is heb je de punten binnen. Zodra je je voeten van het platform licht stop je ook met het deponeren van je fruit. Je bent dus kwetsbaar.

Dit is dan ook het punt waar de schoen wringt als het gaat om de eenvoud. Iedere speler heeft namelijk een drietal aanvallen tot zijn of haar beschikking en daarmee kun je je tegenstanders knock-out slaan. Dat gebeurt overigens niet zomaar. De personages kunnen best tegen een stootje. Toch moet je dus oppassen voor je tegenstanders, zeker wanneer je fruit aan het loodsen bent. Naast het fruit liggen door het level ook relikwieën verspreid. Met deze relikwieën kun je op bepaalde vaste plekken in een level een voordeel halen voor je team. Welk voordeel dit is, verschilt per level. Denk hierbij aan een boost, een bombardement, figuren die je tegenstander het leven zuur maken et cetera. Het kan dus best handig zijn om soms je focus even te verleggen van fruit verzamelen naar relikwieën binnenharken. Bovendien zijn er ook nog speciale platformen welke gem clusters worden genoemd. Het team dat zo'n cluster in handen krijgt verdient een bonus waardoor je Wumpa-fruit een bepaald percentage meer waard wordt.

Maar er is meer

Ondanks zijn eenvoud, komt er dus best nog wel wat tactisch inzicht om de hoek kijken. Wil je winnen, dan doe je er goed aan een gebalanceerd team te hebben. Crash Team Rumble bevat in zijn totaliteit negen bekende personages uit de Crash Bandicoot franchise, maar niet al deze personages hebben dezelfde rol. Het geheel is onderverdeeld in drie categorieën met dus ieder drie personages die daar het meest geschikt voor zijn. De eerste is de scorer. De naam zegt het al, als dit jouw rol is dan is het jouw taak om Wumpa-fruit binnen te halen en veel ook. Daarnaast heb je de booster. Deze ondersteunende rol moet ervoor zorgen dat het fruit dat binnen wordt gehaald extra veel waard is door boosts vrij te spelen voor het team. Als laatste is er de blocker. Dit is een meer verdedigende rol. Of misschien past de term aanvallende verdediger beter. Als blocker moet je simpel gezegd ervoor zorgen dat je tegenstanders geen punten scoren. Je kunt ook een speciale power instellen die je in de game kunt gebruiken. Dit geeft ook bepaalde voordelen tijdens een match zoals extra Wumpa-fruit of een helende koelkast.

Crash Team Rumble bevat een levelsysteem, maar dat is eigenlijk alleen gericht op visuele toevoegingen aan je personage(s). Je haalt er niet een voordeel uit om een hoog level te zijn en dat is alleen maar goed. Toys for Bob heeft ervoor gekozen Crash Team Rumble geen pay-to-win game te maken en dat valt alleen maar te prijzen. Hoewel het voor veel ontwikkelaars verleidelijk is om dit wel te implementeren, moet deze game het vooral hebben van customizations. En je kunt daar best veel van vrijspelen. Ieder personage is hierdoor naar je eigen hand aan te passen zodat deze toch uniek oogt. Je kunt bijvoorbeeld een ander hoedje opzetten, een andere rugtas om de schouders hangen of een andere emote en score effect instellen. Ook kun je je eigen profiel wat aanpassen. Je kunt een eigen balk kiezen, eigen embleem en je eigen achtergrondmuziek. Dit komt dan naar voren als je de beste speler van de game bent geworden. Je start met drie speelbare personages en door bepaalde in-game uitdagingen te voltooien speel je de overige zes vrij.

Crash Team Rumble review3

Niet te diep in de buideldas tasten

De valkuil voor Crash Team Rumble is dat het moet teren op één en hetzelfde trucje. Toegegeven, er is een tutorial waar je de basisbeginselen van het spel kunt leren. Alleen daar ben je met een minuutje of vijf ook wel doorheen. Je kunt je eigen private match aanmaken om bijvoorbeeld met vrienden te spelen en je kunt competitief aan de slag. Eigenlijk draait de volledige game alleen maar om dat laatste. Er is slechts een handjevol levels en deze lijken allemaal best wel op elkaar. Ook zijn er niet bar veel personages, waardoor je daar op een gegeven moment ook wel op uit bent gekeken. Crash Team Rumble is een vermakelijke game, maar voor hoelang? Na een avondje spelen had ik eigenlijk al wel het idee dat ik het allemaal gezien heb. De drang om meer te spelen ontbreekt.

Het is goed te bedenken dat Crash Team Rumble ook geen full priced game is. Voor dertig eurootjes kun jij al met deze competitieve multiplayer game aan de slag. Je hoeft dus niet heel diep in de buidel te tasten. Ook is Crash Team Rumble gericht op de toekomst. Toys for Bob werkt aan seizoenscontent voor de game. Met de release is ook direct de start van het eerste seizoen ingeluid. Tussen nu en 11 september verschijnen er nog twee personages, een nieuwe map, een nieuwe gamemodus en een nieuwe power. Het tweede seizoen zal daarna ergens pas van start gaan. De hoeveelheid content is nu best nog wel magertjes te noemen. Daartegenover staat wel dat de game echt als een zonnetje loopt. Ik heb geen problemen ondervonden tijdens mijn speelsessies. Ook op audiovisueel gebied valt er helemaal niets aan te merken op deze nieuwe Crash-game.

Crash Team Rumble review2

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Met Crash Team Rumble heeft Toys for Bob weer eens bewezen een zeer solide studio te zijn. Qua prestaties en op audiovisueel gebied ziet het er allemaal gelikt uit. Het is mooi om te zien dat Activision en Toys for Bob buiten de gebaande paden durven te lopen en dat heeft geresulteerd in een redelijk vermakelijke competitieve multiplayer-game. Het probleem waar Crash Team Rumble mee kampt is voornamelijk de hoeveelheid content en daarmee hoe lang het leuk blijft om de game te spelen. Daarvoor zal het zwaar moeten leunen op de seizoenscontent.

• Vermakelijk...
  • Draait als een zonnetje
  • Grafisch uitstekend
  • Geen pay-to-win
  • ... maar voor hoe lang?
  • Weinig personages
  • Weinig levels
  • Weinig modi
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Crash Team Rumble

-

Activision Blizzard