Preview: Crash Team Rumble - Chaotische teamsport

Geplaatst: 24 april 2023 14:00
-

Met nog een aantal maanden te gaan voordat Crash Bandicoot en zijn vrienden de strijd met elkaar aangaan, heeft Activision besloten om de game alvast in de testfase te gooien. Het is immers altijd handig om te weten of er zo vlak voor release nog het een en ander verbeterd dient te worden. Dus vond er dit weekend een gesloten bèta van Crash Team Rumble plaats en mocht ik daar als één van de gelukkigen mee aan de slag. Sinds jaar en dag is Crash Bandicoot een begrip en de reguliere games zijn ongeëvenaard, maar op het gebied van multiplayer games presteert onze gemuteerde buideldas nogal wisselvallig. Weet Crash Team Rumble dat tij te keren? Ik mocht proefondervindelijk alvast mijn eerste bescheiden mening vormen en die deel ik graag met je.

Crash Team Rumble Preview1

Is het een appel? Nee het is Wumpa fruit!

Onze Crash Bandicoot staat er natuurlijk om bekend dat hij maar al te graag Wumpa fruit verzamelt. Je zou kunnen zeggen dat het een sport van hem is. Sterker nog, met de komst van Crash Team Rumble ís het ook een sport. Het verzamelen van Wumpa-fruit is in deze online competitieve multiplayer game namelijk jouw manier om te scoren. Twee teams van ieder vier spelers nemen het tegen elkaar op in een strijd. Hierbij is het de bedoeling dat één van beide teams het eerst tot een bepaald aantal stukken Wumpa fruit weet te geraken. Deze zijn los te vinden, maar ook in kratjes. Een kratje staat gelijk aan vijf Wumpa fruit. Staat er 3x op het kratje gekalkt dan verzamel je met dat kistje direct vijftien stukken fruit. Het team dat dat het eerst voor elkaar krijgt wint en krijgt eeuwige roem. Tot het volgende potje dan, want dan zijn de kaarten weer opnieuw geschud. Het klinkt allemaal relatief simpel en dat is het in feite ook. Ware het niet dat Crash geen Crash zou zijn als er niet een chaotisch sausje over dit concept gekwakt is.

Ah, dus fruit pakken en scoren. Got it. Nou, niet dus. In iedere map zijn een aantal belangrijke elementen gestopt die het spelverloop behoorlijk kunnen veranderen. Te beginnen met de gems. Dit zijn een soort stenen die altijd in een cluster bij elkaar staan. Jij moet ervoor zorgen dat zo'n cluster wordt veroverd door jouw team. Lukt dat, dan speel je een boost vrij waardoor de score aardig hard kan oplopen. Alleen het andere team wil natuurlijk ook best graag zo'n cluster in handen krijgen. Door dit concept ontstaat als het ware een wedstrijd binnen de wedstrijd. Want uiteraard ligt de focus op scoren, maar scoren met een boost waardoor jouw score met een bepaald percentage wordt verhoogd is wel erg aantrekkelijk. Je personage kan maar een bepaalde hoeveelheid fruit tegelijkertijd meenemen. De hoeveelheid hangt af van het personage waarmee je speelt. Door de bonus scoor je dus eigenlijk meer dan de maximale score en dan kan de totale score hard oplopen.

Crash Team Rumble Preview2

Je bent aangewezen op je team

Ja, je leest het goed. Er zijn dus verschillende personages beschikbaar in Crash Team Rumble. Bovendien zijn er ook verschillende rollen die je kunt aannemen. Crash is bijvoorbeeld een scorer. Zijn hoofddoel is dus om zoveel mogelijk fruit te verzamelen en te scoren. De lieftallige Coco daarentegen is een Booster wiens missie het vooral is om zoveel mogelijk gems te veroveren en ervoor te zorgen dat haar team vaak een zo hoog mogelijke boost krijgt. Dan heb je ook nog de Blocker. In de bèta kon je hierbij alleen kiezen voor Dingodile en zijn taak is het verdedigen van de bank, de plek waar je je fruit kunt verzilveren voor punten. In totaal waren er vijf personages in de bèta tot mijn beschikking, waarvan ik er twee vrij moest spelen. Bij de uiteindelijke release zullen dit er meer zijn. Dit betekent dat er dus een bepaalde dynamiek moet zijn binnen het team. Als je team alleen maar bestaat uit scorers dan kun je nog zoveel fruit verzamelen, maar als je tegenstander er dan met alle boosts vandoor gaat kunnen ze alsnog vrij eenvoudig winnen. En daar komt direct het eerste probleem om de hoek kijken.

De bèta speelde ik namelijk met complete randoms. Er is dus geen communicatie, wat er meteen al in resulteert dat de mensen met wie ik speelde vooral bezig waren met welk personage zij zelf wilden spelen en totaal niet keken naar wat handig is voor het team. Tijdens de wedstrijd kun je pingen om duidelijk te maken dat je team je moet helpen, maar dan moeten ze daar wel op reageren. Om de één of andere reden had ik heel vaak de mazzel dat ik in het slechtste team zat waarbij het meer dan eens gebeurde dat één of twee van mijn teamgenoten helemaal niks deden. Daarmee is je kans op een overwinning direct al vergooid. Als je in je eentje speelt ben je aangewezen op je random medespelers. Dat is nu eenmaal zo bij een game dat echt enkel en alleen gericht is op competitieve multiplayer. In de bèta zaten weliswaar een paar andere gamemodi, maar de tutorial, oefenruimte en private match zijn nou niet bepaald modi waar je uren in zult vertoeven. Voordeel is wel dat Crash Team Rumble crossplay ondersteunt. Hierdoor is de kan misschien groter dat je mensen kent die de game - weliswaar op een ander platform - ook hebben.

Crash Team Rumble Preview3

Aanvalluh!

Je personage heeft in de basis een drietal aanvallen. Dit verschilt een beetje per personage, dus het is ondoenlijk om deze allemaal één voor één hier uit te leggen. Met deze aanvallen kun je kratjes kapot maken, maar ook je tegenstanders. Als je doodgaat verlies je al je verzamelde Wumpa fruit en moet je wachten tot je weer respawnt. Het loont dus soms om je op je tegenstander te richten, maar de balans is dusdanig ingesteld dat je je tegenstander niet zo makkelijk kapot krijgt. Dat is maar goed ook, want dat zou de lol er wel snel afhalen. Ook kun je een speciale Power toekennen aan je personage. Er waren vier beschikbaar in de bèta en die variëren van een helende koelkast tot een Gasmoxian Guard die de boel onder stroom zet. Over de maps - waarvan er in de bèta slechts drie zaten - liggen allemaal Relics verspreid. Deze kun je inleveren bij zogeheten Relic Stations. Voor ieder station moet je een bepaalde hoeveelheid inleveren. Lukt dat, dan activeer je iets unieks waarmee je je team kunt helpen. Denk bijvoorbeeld aan een bal om je sneller te verplaatsen of een meteorietenregen op de bank van je tegenstander.

Crash Team Rumble bevat ook een Battle Pass. Ik kan je direct geruststellen, deze is niet prominent aanwezig en je hoeft hem ook niet te hebben om van de game te kunnen genieten. De Battle Pass faciliteert bovendien geen pay-to-win praktijken, want je kunt er enkel en alleen cosmetische items mee vrijspelen. En dat zijn er nogal wat. Je kunt je profiel helemaal pimpen door je banner, embleem, het frame van je embleem en muziek aan te passen. Nóg meer customization opties vind je terug voor je personage. Denk daarbij aan (wapen)skins, hoeden, schaduwen, emotes en nog meer van dat soort ongein. Het is een leuke toevoeging. Op deze manier kun je je personage meer eigen maken. Je verkrijgt de voorwerpen door ervaringspunten te verdienen. Die krijg je door gewoon te spelen, maar door het voltooien van uitdagingen gaat het binnenharken van deze ervaringspunten nog net ietsje sneller. Toys For Bob heeft dit op een nette manier in de game geïmplementeerd. Althans, zoals ik dat in de bèta heb ervaren. Audiovisueel stak Crash Team Rumble tijdens de bèta al zeer goed in elkaar. De muziek was heerlijk vertrouwd en grafisch gezien zag het er goed uit. Technisch liep het bovendien ook allemaal al als een zonnetje tijdens mij speelsessies.

Crash Team Rumble Preview4

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Het moge duidelijk zijn dat Crash Team Rumble de chaos die we van Bandicoot gewend zijn als vanouds weer tevoorschijn weet te toveren. Het concept is zeer vermakelijk en een unieke manier om competitief bezig te zijn in een game. Toch zijn er wel wat hordes te nemen alvorens Crash Team Rumble kan uitgroeien tot een goede competitieve game. Na het spelen van de gesloten bèta heb ik nog wel een aantal zorgen over gehouden. Zo zorgt het gebrek aan verschillende soorten gamemodi ervoor dat de game heel leuk is om even te spelen, maar het op de lange termijn waarschijnlijk niet vol te houden is. Na een tijdje heb je het dan ook wel weer gezien. Bovendien hangt de gameplay heel erg af van de coherentie binnen het team en dat is lastig als je het moet doen met complete vreemden op het internet. Op het technische en audiovisuele vlak levert Toys For Bob de kwaliteit die we van een Crash-game gewend zijn. Het is fijn om te zien dat dat in de bèta zelfs al goed zit.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Crash Team Rumble

Ontwikkelaar:

Toys for Bob

Uitgever:

Activision Blizzard

Release:

20 juni 2023

PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox Series

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord