Check hier alle THQ Nordic Showcase content

Elden Ring

  • Ontwikkelaar FromSoftware
  • Eerste releasedatum 25 februari 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre Actie , RPG , Open-World
  • Gameliner score

Review: Elden Ring - FromSoftware's Magnum Opus - Xbox Series

Laat ik je vertellen hoe mijn week eruit heeft gezien. Carnaval, COVID-19 en bijna vijftig uur aan Elden Ring. Ja, mentaal ben ik uitgeput en kapotgeslagen, maar de prijs die ik heb moeten betalen, was het waard. Elden Ring heeft mij nu al momenten doen ervaren die mij voor altijd bijblijven. Ik zie nu al een toekomst waarin games komen en gaan, maar Elden Ring blijft. Dat de actie/RPG van FromSoftware op een algemene score van 97 staat op Metacritic is absoluut geen toeval. Ik had in mijn preview van Elden Ring al een zeer grote claim gemaakt. "FromSoftware defineert deze generatie" zei ik toen. Wat ben ik blij dat ik gelijk had. Laat ik je snel meer vertellen!

I doubt you could even imagine it

Het is ontzettend moeilijk om Elden Ring te omschrijven in een review. De game is namelijk gigantisch. Op het moment van schrijven heb ik meer dan vijftig uur in mijn eerste playthrough zitten en geloof mij, ik ben nog lang niet klaar. De hoeveelheid content is mede te danken aan het design van de open wereld. Elden Ring heeft een werkelijk waar geweldige open wereld. Misschien wel de beste in het genre. Dit heeft meerdere redenen. Naast het feit dat Elden Ring gigantisch is qua oppervlakte, is het ook nog eens zeer knus verpakt. Je kan geen 15 seconden rijden op je trouwe viervoeter genaamd Torrent, zonder dat je iets interessants tegenkomt. Wat je allemaal kan tegenkomen, is erg divers. Je kunt catacomben vinden, grote mijnen, NPC's, optionele boss battles, enzovoorts. Je kunt zelfs compleet nieuwe area's vinden, die je in een normale playthrough niet zou tegenkomen.

Bovenal heeft FromSoftware vertrouwen in haar game. Dit is een heerlijk avontuur om blind in te gaan, want de ontwikkelaar houdt echt je handje niet vast. Sterker nog, je gaat in je eerste playthrough wat dingen missen. Dat boeit FromSoftware niks en terecht. De map dient als een echte map. Je kunt zelf markeren wat jij er interessant uit vindt zien. De mijnentunnel in de hoek? Of dat grote gebouw op een berg? Er zijn geen duizenden statistieken en ander busy work. Je gaat niet veertig torens beklimmen om zo de map te unlocken. Het is exploratie op de beste manier. Elke open wereld die zonder de speler te pushen het gevoel kan opwekken van "oh shit, wat is daar dan?" doet het in mijn ogen uitstekend. De ontdekking die ik gedaan heb in Elden Ring puur en alleen uit mijn eigen nieuwsgierigheid blijven mij voor de rest van mijn leven bij.

De verschillende area's van Elden Ring zien er beeldschoon uit en zeer gevarieerd. We weten natuurlijk dat George R. R. Martin aan Elden Ring gewerkt heeft, maar de invloeden uit andere media gaan verder dan dat. Naast het werk dat de schrijver geleverd heeft, zie je nog andere bekende invalshoeken uit bijvoorbeeld The Lord of the Rings, Harry Potter, alle andere Souls-games. Er komt zelfs inspiratie voort uit een onverwachte hoek. Een omgeving waarbij ik meteen flashbacks kreeg naar de film Midsommar. Het kleurenpalet van Elden Ring is gewoon echt optimaal. Het heeft in de meeste area's een sombere en deprimerende uitstraling, maar wat ziet deze game er toch nog steeds beeldschoon uit. Ondanks dat de kleuren vaak wat afgezwakt zijn, zijn de combinaties en de variatie echt van wereldklasse. Dus vanuit een artistiek standpunt is dit zeker één van de mooiste games die ik gespeeld heb.

Seek Strength. The rest will follow

Dat er Soulsborne-bloed door de aderen van Elden Ring stroomt, dat is wel duidelijk. Dus laten we het even hebben over één van de gigantische olifanten in de kamer. De combat in Elden Ring is Dark Souls aan de pep. Er is erg veel variatie in hoe jij je personage wil ontwerpen. Zo begon ik met een quality melee build, waarbij ik een gigantische bijl gebruikte om trage, maar dodelijke schade aan te richten. Je kan er echter ook voor kiezen om wat vlugger op de been te zijn met sorcery en vijanden te bestoken van een afstand met de vele spreuken. De hoeveelheid unieke wapens, spreuken en meer die je tegenkomt, is onwerkelijk. Er is voor ieder wat wils en nu kun je zelfs vele speciale aanvallen (in de vorm van Ashes of War) verplaatsen op andere wapens, wat zorgt voor nóg meer variatie. Wauw, de PvP-scene in deze game wordt regelrechte chaos en I love it.

Maar goed, de combat heeft natuurlijk een andere belangrijke tegenspeler en dat zijn de vijanden. De combat in Elden Ring voelt echt heel goed aan. Vijanden zijn slim, hebben diverse movesets en zijn niet bang af en toe helemaal los te gaan. Soms heb je wel het gevoel van herhaling, wanneer je dungeons en catacomben binnentreedt en vijanden opnieuw moet verslaan. Het mag de pret echter niet drukken. De grootste en beste gevechten in Elden Ring blijven de grandioze eindbaasgevechten. Elden Ring heeft een paar van de beste boss battles van de gehele Soulsborne-serie. Ja, dat is een buitengewoon knappe prestatie, maar wel de waarheid. De gevechten zorgen ervoor dat je op het randje van je stoel zit, nog maar net één hit kan verduren, maar dan is daar het moment. Die ene opening waar jij gebruik van maakt en de boss battle met een overwinning afsluit. Er zijn weinig betere momenten te vinden in Elden Ring.

Nice work, skeleton!

Er is ook een diepgaand verhaal te vinden in Elden Ring. Zoals je wellicht hebt gezien in de trailers van de game, is het vrij kryptisch. De Golden Order is compleet naar de haaien, een grote oorlog heeft het land verwoest en degene die over zijn gebleven, zijn niet in staat om te gaan heersen als Elden Lord. Die aspiratie heb jij, Tarnished. Claim de Great Runes van de eindbazen en bereid je voor om voor de Elden Ring te staan. Nu is het verhaal zeker interessant genoeg, maar net zoals elke FromSoftware-game is de wereld er omheen nog interessanter. Een hele organisatie aan NPC's kom je tegen in Elden Ring, allemaal met hun eigen ambities en verhalen. Zij vragen de speler om deel te nemen aan hun quest lines, waardoor dit actievolle avontuur een echt RPG-sausje krijgt. Happy endings zijn zeldzaam, maar ik was aangenaam verrast door de vele interacties met de personages die leven in The Lands Between.

Nu wil ik deze review afsluiten door die andere boze olifant in de kamer aan te spreken. Je hebt waarschijnlijk gehoord dat Elden Ring heel moeilijk is, omdat het deel uitmaakt van de beruchte Soulsborne-serie. Ja, de game is moeilijk en als je je neus steekt in zaken waar ze niet horen, dan heb je al snel geen neus meer over. Luister, nog niet weglopen! Elden Ring is moeilijk op zijn tijd, zeker waar. Maar het is ook veel toegankelijker. Zo kun je in vrijwel elke boss battle gebruik maken van summons. Dit zijn geesten van verschillende krijgers, die jou een handje helpen als je het moeilijk hebt. Geen idee waar je heen moet? Elk checkpoint die je ontgrendelt (lost sites of grace) geeft jou een soort kompaswijzer, dan weet je waar het volgende punt van interesse ligt. Tot slot is er een crafting systeem, waarbij je extra hulpmiddelen kan bereiden, zoals vuurbommen, medicijnen, etc. Elden Ring is het beste instapmodel voor de Souls-games en ik raad het je dan ook dubbel en dwars aan om met deze game te beginnen!

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Je ziet het eigenlijk overal wel en het is ook de waarheid. Elden Ring is een meesterwerk. Ik noem het FromSoftware's magnum opus, want al het vorige werk van de ontwikkelaar komt aan de pas. Elden Ring is een prachtige cocktail met meerdere ingrediënten die goed werken. Dark Souls, Bloodborne en Sekiro elementen zijn allemaal terug te vinden in Elden Ring. Is het déjà vu? Nee, want Elden Ring is zichzelf. De open wereld is formidabel in elkaar gezet en is alleen maar te vergelijken met de beste open werelden in het genre. Het kleurenpalet is een genot voor het oog in elke area die je tegenkomt. Geweldige combat, nog betere eindbazen en ook nog eens lore waar je jezelf dagen in kan verliezen. Elden Ring is de gedoodverfde GOTY van 2022. Fromsoftware flikt het wederom. Ga nu snel, Tarnished! Geef niet op en vind die Elden Ring, want een betere game-ervaring ga je voorlopig niet vinden. Oh, Elden Ring.

  • Pluspunten
  • Beste open-wereld
  • Grafische klasse
  • Uitstekende soundtrack
  • Heerlijke combat
  • Belachelijk goede boss battles
  • Diepgaande lore
  • Content galore
  • Meest toegankelijke Souls-game
  • Minpunten
  • Soms wat hergebruik van assets
Gameliner Score
Perfect

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Bram Noteboom

Bram Noteboom Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?