Review: Prison Architect Pc

Aangepast: 26 maart 2024 20:23

Het is iets meer dan tweeënhalf jaar geleden dat ik Prison Architect aanschafte als Steam Early Access op advies van mijn oud-huisgenoot. Ik bouwde mijn gevangenis en deze heb ik zo goed mogelijk proberen te onderhouden. De gevangenen kregen een televisie, een comfortabel bed en ook nog eens een stoel waar ze op konden gaan zitten in hun cellen. Ze zouden nu toch wel tevreden moeten zijn. Helaas, na een tijdje waren mijn gevangenen niet meer tevreden met het eten en gingen ze zitten rellen en braken ze mijn gevangenis letterlijk af. Het zijn een stel verwende honden bij elkaar!

Prison Architect2

Een betere aanpak

Prison Architect is de meest uitgebreide en gedetailleerde simulatiegame die je ooit zal spelen. De game gaat heel diep, daardoor is het managen van een succesvolle gevangenis ook best wel lastig. Het gebeurde regelmatig dat ik door het geld heen was en dat ik geen geld meer had om de nodige spullen te kopen voor mijn gevangenis. Als redmiddel kun je dan een deel van je gevangenis verkopen of opdrachten uitvoeren om weer wat geld in het laatje te krijgen. Je moet dus niet alleen rekening met je gevangenen houden, die van alles van je willen, maar ook moet je je kasboek goed bijhouden. Het geld is sneller uitgegeven dan het binnenkomt.

Introvision Software, de makers van het spel, hebben een zogenoemde sandboxmodus toegevoegd. Hierdoor heb je oneindig veel geld tot je beschikking en kun je lekker doorbouwen, zonder op je centen te letten. Op een gegeven moment, toen de sandboxmodus ook nog niet bestond, hebben ze in een zogenoemde Alpha-video uitgelegd hoe je door middel van het wijzigen van enkele gegevens in een bepaald bestand (die verstopt was op je pc) oneindig veel geld tot je beschikking had. Met meer geld kon je een vettere gevangenis bouwen, en daarom begon ik regelmatig opnieuw met bouwen om het nog beter te doen. Als ik helemaal klaar en uitgebouwd was, was de lol er ook wel een beetje af. Je kunt je gevangenis dan weer verkopen en met dat geld een nieuwe gevangenis beginnen. Als je dat doet, ben je je gevangenis ook voorgoed kwijt.

Prison Architect2

Hiërarchie

Als je gevangenis een beetje gaat lopen en er geld in het laatje binnenstroomt, dan kun je nieuwe ruimtes vrijspelen. Prison Architect heeft een heleboel opties en veel van deze opties moet je vrijspelen met geld. Dit geld verdien je door gevangenen op te nemen in je gevangenis. Je kunt kiezen ervoor kiezen om minder gevaarlijke gevangenen binnen te laten, waar je maar weinig last van hebt, maar die maar weinig opleveren. Als je meer uitdaging wilt, kun je ook voor de zware criminelen gaan, waar je een behoorlijke kluif aan gaat beleven. Je krijgt er wel veel pegels voor, maar je moet dan ook weer de nodige maatregelen gaan nemen in je gevangenis. Ik ben uiteindelijk voor een combinatie gegaan van beide. Afijn, met dit geld kun je weer nieuwe opties 'vrijkopen' in de zogenoemde bureaucratie. Zonder een opzichter, dit ben je namelijk zelf, kun je sowieso niet zoveel, behalve het bouwen van een gevangenis. Als je een kantoorruimte hebt gebouwd voor jezelf, kun je ook beginnen met het aannemen van andere medewerkers, zoals een administrateur. De administrateur geeft je inzicht in de financiële cijfers van je gevangenis, waardoor je meer personen kunt aannemen. Je staat er niet helemaal alleen voor, hoewel je wel zelf de beslissingen moet maken, want zo eens in de zoveel tijd belt de CEO van Prison Architect Inc. op. Hij belt je alleen niet op om een gezellig praatje te maken, meestal laat hij je weten dat je een waardeloos besluit hebt genomen en dat hij graag ziet dat je je verbetert, anders moet hij gepaste maatregelen nemen. Als je nogmaals de fout in gaat, kan je zelfs worden ontslagen en ook dan ben je je gevangenis kwijt.

De campagnemodus

In het eerste hoofdstuk van de campagnemodus kom je al snel in aanraking met de elektrische stoel in Prison Architect. Mocht je de game in het verleden een keer hebben gespeeld als Early Access, dan weet je precies waarover ik het heb. Je krijgt een verhaal te zien en je moet eigenlijk gewoon precies bouwen wat de makers willen dat je bouwt. Zodoende leer je omgaan met de elementen uit Prison Architect. Aangezien ik al 168 uur in Prison Architect heb zitten, vond ik deze verhalen, die op zich niet verplicht zijn om te spelen, nogal overbodig en moeizaam. In de game zijn namelijk vier nieuwe hoofdstukken toegevoegd aan de campagnemodus, die ik graag voor deze review wilde proberen. Het verhaal is best aardig. Het biedt bovendien een uitstekende lesje Prison Architect, maar voor diegenen die al langer met Prison Architect bezig zijn, is de campagnemodus nogal frustrerend en tijdrovend.

Prison Architect2

Veel te veel

Er zit ontzettend veel content in Prison Architect, misschien wel t' veel. Maar alles is in balans. Je hebt het tot je beschikking, je kunt het gebruiken, maar het is niet verplicht, en dat is zo'n beetje met 90% van de game het geval. Je hebt de mogelijkheid om een elektrische stoel in je gevangenis te plaatsen bijvoorbeeld, maar het is per se nodig. De game is hierdoor voor iedereen vrij toegankelijk, maar wil je meer uitdaging, dan is dat eveneens mogelijk in Prison Architect.

De game heeft heel veel te bieden. Zo kun je alle werkzaamheden inroosteren in je gevangenis en telefoongesprekken die je gevangenen voeren met buiten afluisteren om te voorkomen dat er spullen de gevangenis in worden gesmokkeld. Als je bijvoorbeeld het buitenverblijf te dicht op de buitenkant van de gevangenis positioneert, kunnen er voorwerpen over de muur worden gegooid waar je gevangenen mee zouden kunnen ontsnappen. Je moet zelfs infiltreren, zodat je weet wie er in gevaar zijn. En diegene die infiltreert moet je weer beschermen, want als de gevangenen er lucht van krijgen, is jouw infiltrant mooi de lul.

Prison Architect2

Escapemodus

De basis van de game is al behoorlijk uitgebreid en kan zorgen voor urenlang gameplezier. In de Early Access had ik elke maand nog een reden om de game aan te slingeren. Er waren weer nieuwe updates toegevoegd die ik sowieso wilde uitproberen, maar naarmate we dichter bij de release kwamen, werden de urenlange speelsessies iets minder. Nu de game eindelijk klaar is, biedt het niet meer dan ik al had gespeeld. Wel heeft de ontwikkelaar een nieuwe modus toegevoegd die het noemen waard is. Deze modus gaat door het leven als Escapemodus. In plaats dat je een gevangenis bouwt en onderhoudt, moet je in deze modus zien te ontsnappen. Dit kan uit een gevangenis zijn die je zelf hebt gemaakt, maar ook kun je kiezen uit ruim twaalfduizend zelfgemaakte gevangenissen die beschikbaar zijn in de Steam Workshops. Je kunt in deze modus een gang vormen, wapens jatten en tunnels graven om uiteindelijk buiten de gevangenismuren te komen. Hoe meer je voor elkaar krijgt, hoe meer je aanzien stijgt en hoe meer gevangenen zich bij jou gang zullen aansluiten.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Ben je een echte SimCity-liefhebber of houd je van soortgelijke games, dan is deze game absoluut een musthave. Het gaat alleen net even wat dieper dan de gemiddelde buildgame. De Escape-modus is een leuke toevoeging, maar had voor mij persoonlijk niet gehoeven. De scenario's zijn uitstekend geschikt om kennis te maken met de mogelijkheden in de game, maar het had allemaal wel wat sneller gemogen. Het doet wat het moet doen. De cartoonstijl van de game is tof en ik zie het nog wel gebeuren dat de game in de toekomst nog een heleboel uitbreidingen gaat krijgen waar we weer urenlang plezier aan zullen beleven. Ik doe het niet vaak, maar Prison Architect krijgt van mij gewoon vier sterren.

• Uitgebreide managementgame
  • Enorme hoeveelheid content
  • Escapemodus
  • Leuke stijl
  • Sandboxmodus
  • Campagne beetje traag voor pro's
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Prison Architect

Introversion Software

Pc, Xbox 360, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch