Review: The Valiant - Een eenvoudige reis Pc

Als er een periode uit de geschiedenis geromantiseerd is, dan is het wel de Kruistochten. Hollywood en ook de gamewereld houden ervan om dit te tonen. Je kunt het ze niet kwalijk nemen, maar zo prachtig was het allemaal niet. Het waren vooral mislukte tochten naar het Midden-Oosten. KITE Games wilde zich ook wel eens aan deze periode wagen en komt daardoor met de Real-Time Strategy-game The Valiant. Gekleed als Tempelier vertrok ik samen met Theoderich von Akenburg naar het Midden-Oosten om een reliek te beschermen. Of die reis goed is verlopen, lees je in deze review.

The Valiant Strategie

De rust wordt verstoord

Theoderich von Akenburg vocht als jonge ridder naast zijn vriend Ulrich in het Midden-Oosten. Het is het jaar 1204 en ze bevinden zich in Antioch. Dit zou betekenen dat het begin van de game zich afspeelt ten tijde van de vierde kruistocht. Terwijl ze bezig zijn met het vechten in de woestijn, komen ze een opgravingssite tegen. Ze vallen door de ondergrond heen en Ulrich vindt hier een gedeelte van een staf. Het reliek is ontstaan door de oudere broer van Mozes en heeft bovennatuurlijke krachten. Hierdoor is het reliek in drie delen opgesplitst, want de dragers ervan worden overspoeld met de wensen van de Rod. Theoderich besluit hierna om het Heilige Land en de Tempeliers te verlaten en keert terug naar zijn landgoed.

Jaren later wordt zijn rust verstoord door een monnik die het bestaan van het reliek ontdekte tijdens het lezen van geschriften. Doordat Ulrich al een onderdeel heeft, is het aan Theoderich om de andere delen te vinden en te voorkomen dat Ulrich alle macht in handen krijgt. Hierdoor begint de reis in Duitsland, maar trekken we al snel de Alpen over richting het Heilige Land. Een willekeurige monnik volgen is misschien niet het beste idee ooit, maar een andere keus heeft Theoderich niet. Onderweg worden er nieuwe bondgenootschappen gesmeed en worden dorpjes geholpen. Hoewel het gameplay gedeelte is gekoppeld aan onze oud-Tempelier, wordt het verhaal vanuit de ogen van de monnik verteld. Tussen de missies door schrijft hij alle gebeurtenissen met bijbehorende tekeningen op in zijn boek. Het is de perfecte koppeling met de tijd waarin de game zich afspeelt. Met een vleugje fantasie en de toevoeging van legendes is het verhaal van The Valiant zeker niet slecht. Het laat je niet op het puntje van je stoel zitten, maar het koppelt wel de missies aan elkaar. Het inzoomen op de personages net voor een missie had echter niet gehoeven. De kwaliteit en animaties van de ridders zijn namelijk nogal matig.

The Valiant het boek

Niet alles hoeft moeilijk te zijn

Aangezien de singleplayer campagne bestaat uit zestien missies, die tussen de dertig à vijftig minuten duren, heeft The Valiant een aangename lengte. Als je nog wat meer uit de game wilt halen, is er ook nog de multiplayer modus. Hier moet je samen met twee andere spelers een checkpoint verdedigen tegen eindeloze hordes soldaten of je besluit om een 1vs1 of 2vs2 gevecht te houden. De gameplay van The Valiant spreekt voor zich en is daardoor nogal eenvoudig. Aan de hand van het verhaal reis je door Europa en selecteer je op de map de locatie van de volgende missie. Daarna bepaal je welke ridder je meeneemt op reis. In het begin heb je alleen toegang tot Theoderich en Konrad die de leiding heeft over een groep boogschutters. Later komen hier nog andere leiders bij, zodat je per klasse een specifieke leider hebt. Tijdens de missies zijn er wapens en uitrusting te verzamelen die je aan je leiders kunt geven. Daarnaast is er een skill-tree aanwezig. Na elke missie krijgen de ridders en leiders een lading aan ervaring mee en daarmee zorg je ervoor dat ze nog beter vechten. Om de missie succesvol te voltooien moet je na het selecteren van de leiders ook je soldaten uitkiezen. Het verschilt per missie hoeveel troepen je mee mag nemen en je krijgt de keuze uit vijf klassen. Deze speel je gedurende het verhaal vrij, dus in het begin moet je het doen met de zwaardvechters en boogschutters. Later komen daar nog de speervechters, cavalerie en soldaten met een bijl bij.

Eenmaal beland in de missie zelf schotelt The Valiant je duidelijke doelen voor. Zoals bij de oudere RTS-games is de map klein en krijg je te zien waar de vijandelijke kampen zijn. Bij sommige missies is de map gewoon zwart en moet je gewoon lekker gaan wandelen om dat op te lossen. Door het bosrijke gebied verschuilt de vijand zich soms in het gras of het bos, maar als speler kun je hier ook gebruik van maken. Dat is vooral handig als je boogschutters bij je hebt, want die zet je niet even recht tegenover een zwaardvechter. Verder vereist de game weinig denkwerk en dat is helemaal niet erg. The Valiant speelt namelijk lekker weg. Tijdens het vechten moet je er alleen rekening mee houden dat de soldaten de juiste vijanden aanvallen en op tijd hun abilities inzetten. De troepen die gekoppeld zijn aan de leiders hebben ook nog een meter die volloopt. Wanneer je het activeert slaan ze een stuk harder en sneller om zich heen. Het vervelendste is dan ook dat de troepen soms in elkaar vast komen te zitten. Om vervolgens een beetje om elkaar heen te dansen als je ze ergens anders heen stuurt.

Naast het vechten valt er weinig te doen op de mappen zelf. De kampen van de vijanden zijn over te nemen, zodat je troepen weer met een volle gezondheidsbalk verder kunnen. Het verschilt per missie, maar dit is ook de plek waar je nieuwe troepen kunt verkrijgen. Naast dat het geld kost, moet je ook een plek over hebben. De missies bepalen namelijk hoeveel squadrons je begeleidt. Wanneer een squadron sterft, is het direct mogelijk om je geld te besteden en nieuwe troepen binnen te halen. Daarnaast kun je met hout, als dit aanwezig is, een toren bouwen. Hier kun je vervolgens je boogschutters in laten schuilen, zodat ze van bovenaf de vijanden beschieten. Wanneer de toren in brandt vliegt en in elkaar stort, dan zijn je boogschutters wel direct gecremeerd. Als het squadron gekoppeld is aan een leider, kun je ze wel weer nieuw leven in blazen en vervolgens terugsturen naar het kamp, zodat de wonden verzorgd worden. De gameplay is dus erg simpel, maar doordat je telkens bezig bent met de abilities en het positioneren van je troepen is The Valiant niet saai.

The Valiant Strategie 2

Het eindoordeel van Anita van Beugen

The Valiant volgt het verhaal van Theoderich von Akenburg en biedt een eenvoudig tripje naar het Heilige Land. Tijdens de gevechten hoef je weinig strategie in te zetten en daardoor speelt de game lekker weg. Vlak voor een missie wordt er wel wat denkwerk vereist. Je moet namelijk beslissen wie je meeneemt, wat hij draagt en welke vaardigheden je wilt vrijspelen. Tijdens de missies zelf is strategisch terugtrekken soms de juiste zet, dus verwacht niet dat je over de vijanden heen walst. Zo makkelijk is het nu ook weer niet. Het nadeel is wel dat er weinig te doen is op de mappen en de troepen best wel traag zijn. Daarnaast blijven ze af en toe in elkaar vastzitten. The Valiant is niet vernieuwend en lijkt qua gameplay en stijl een ode te zijn aan de oudere Real-Time Strategy-games. En om eerlijk te zijn is dat zo erg nog niet. Het verhaal en de manier waarop het wordt verteld past goed bij de middeleeuwse-setting van de game. Door de lengte van The Valiant is het een game die je gerust even tussendoor kunt oppakken.

• Simpele gameplay
  • Leuke setting
  • Duidelijke missies
  • Verhaal is prima
  • Uitgebreide skill-tree
  • Speelt lekker weg
  • Niet vernieuwend
  • Vechten aan de trage kant
  • Personages grafisch nogal matig
  • Troepen zijn traag
  • Troepen blijven in elkaar vastzitten

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot The Valiant

-

THQ Nordic