Drie van die: Redenen om Blair Witch te spelen

-

Het wil nog niet zo vlotten met de exclusieve titels bij Microsoft en het is nog maar zeer de vraag of Blair Witch daar verandering in gaat brengen. De game komt voor de consoles dan wel exclusief uit voor de Xbox One, maar heeft niet de egards die je van zo'n titel verwacht. Dat neemt niet weg dat Blair Witch zomaar eens een vermakelijke game kan gaan worden. Als liefhebber van het horrorgenre ben ik in ieder geval zeer benieuwd naar het eindresultaat dat Bloober Team op de markt gaat brengen. Ik heb alvast drie redenen opgenoemd waarom Blair Witch de moeite waard is.

Het is Blair Witch

The Blair Witch Project was in 1999 een groot succes. Regisseurs Daniel Myrick en Eduardo Sánchez hebben op unieke wijze een fictief verhaal weten te vertellen. Zij besloten het geheel anders in te steken dan de vele Holywood blockbusters die we normaal gesproken voor de kiezen krijgen. De manier van filmen en het feit dat de dialogen geïmproviseerd zijn, hebben ertoe geleid dat The Blair Witch Project heel echt overkwam. Het bedachte verhaal voelde daardoor aan als bittere realiteit. Dat is heel knap gedaan. Met een klein budget hebben zij een puike film op het witte doek gebracht. Dat dit nu in de vorm van een game verschijnt, stemt mij alleen nog maar vrolijker.

Nieuw verhaal

Vaak zijn games die zijn gebaseerd op films niet zo goed. Het kan best leuk zijn om een bepaalde franchise te gebruiken om een game van te maken, maar niet iedere franchise leent zich hiervoor. Waar het meestal misgaat, is dat er te veel wordt vastgehouden aan het verhaal van de film. Dat probleem is in ieder geval niet aanwezig bij Blair Witch, want deze game kent een compleet nieuw verhaal. Dat wil natuurlijk niet direct zeggen dat dit een goed verhaal is, maar ik ben wel blij dat hiervoor gekozen is. De ontwikkelaar zit hierdoor niet vast aan de grenzen van het bestaande verhaal en kan de eigen creativiteit de vrije loop laten gaan. Dit kan mijns inzien alleen maar een beter resultaat opleveren dan wanneer een film één op één naar een game vertaald wordt.

Bullet de hond

Het verhaal van Blair Witch bestaat niet uit rozengeur en maneschijn, dat moge duidelijk zijn. Het is dan ook wel zo fijn als je dit avontuur niet alleen aan hoeft te gaan. In Blair Witch is dat ook zeker niet het geval, want je hebt een trouwe viervoeter bij je. Jouw steun en toeverlaat in duistere tijden draagt de toepasselijke naam Bullet. Deze metgezel kan jou helpen bij het vinden van aanwijzingen of voorwerpen in het woud. Bullet is niet zomaar onderdeel in de game, je moet ook echt een band met je hond opbouwen. Des te sterker de band, des te behulpzamer deze Duitse Herder voor je is. Geef hem dus met enige regelmaat een aai over de bol. Als je hem dan later commando's geeft, luistert hij ongetwijfeld beter naar je, dan wanneer je de relatie verwaarloost.

Patrick Lamers Mede-eigenaar en Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Blair Witch

Ontwikkelaar:

Bloober Team

Uitgever:

Bloober Team

Release:

30 augustus 2019

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
VR
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord