Opinion: Hoe remake je de perfecte game?

Geplaatst:

In gameland zijn we altijd al een beetje gek geweest op remakes. Dit jaar alleen al kunnen we menig meesterwerk opnieuw verwachten. Dead Space is net gearriveerd, maar Resident Evil 4, Silent Hill 2 en vele andere volgen nog. Nu is het natuurlijk zo dat de eerste de beste titel niet zomaar een remake ontvangt. Nee, een game moet geliefd zijn en destijds echt de aandacht gepakt hebben. Een aantal worden gezien als meesterwerken - tijdloze klassiekers uit een simpelere tijd. Games die simpelweg al een tien scoorden en die als inspiratie dienden voor titels uit dezelfde genres voor generaties. De hamvraag is daarom ook simpel: hoe remake je een perfecte game?

Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we het van de anderen

Ik denk dat het belangrijk is om mijn eigen visie eerst te delen als ik het heb over de perfecte game. De game die op onze site met vijf sterren bestempeld staat. De titel die zo sterk was voor zijn tijd, dat menig kloon altijd ervan droomde om in dezelfde zin genoemd te worden. Is de perfecte game foutloos? Nee, geen enkele game is perfect – maar toch bestaat er iets als de perfecte game. Je zou het misschien ook het hoogtepunt van het genre kunnen noemen, maar dat bekt minder lekker in een artikel en ik schrijf natuurlijk puur voor de kliks.

Kan de perfecte game verbeterd worden? De ontwikkelaars en ex-leden van Team Silent hebben bijvoorbeeld aangegeven dat ze gaan proberen de combat te verbeteren in de Silent Hill 2 remake. Gaan ze proberen Leon een vlottere draaisnelheid te geven dan een vrachtwagen in de Resident Evil 4 remake? Bij games op leeftijd is het in ieder geval makkelijker om te moderniseren en menig ergerpuntje eruit te halen. Wellicht dat we in de RE4 remake niet constant in het menu hoeven te browsen, omdat we een eitje willen verschalken. De technische beperkingen van destijds kunnen verholpen worden voor een betere ervaring op dat gebied. Er komt echter veel meer bij kijken.

Nieuw? No thanks, bro

Het is makkelijk om te kijken wat er beter kan in een game uit 2004 door middel van moderne standaarden. Maar weet je wat vele malen moeilijker is? De juiste dingen goed doen die ze destijds perfect wisten vast te leggen. De dialoog in Silent Hill 2 en Resident Evil 4 is de meest campy shit die je gaat tegenkomen – and I love it. Dankzij de mix van vroege graphics, wat mindere audiokwaliteit en perfecte directie zijn beide games ontzettend komisch op de juiste momenten. Ik zeg je heel eerlijk: dit is iets wat ik simpelweg niet zie gebeuren in de remakes. Ik denk niet dat bepaalde aspecten mogelijk zijn opnieuw vast te leggen.

Alles moet namelijk fonkelnieuw zijn. De graphics top-notch, de audio subliem, enzovoorts. Het gevaar van remakes is dat ze onmogelijk bepaalde aspecten van de originele games kunnen herpakken. Thema’s navolgen, dat is één ding. Maar hetzelfde straaltje bliksem in het flesje krijgen? Dat is zwarte magie en ronduit onmogelijk. Voor de remakes van Resident Evil 4 en Silent Hill 2 ben ik daarom ook nerveus. Wat kan de ontwikkelaar doen om ervoor te zorgen dat het remakes worden die de moeite waard zijn? Het antwoord is wellicht verrassend, maar het is de enige redelijke manier.

De remake heeft de kans om fouten te herstellen, verbeterpuntjes op te pakken, maar het heeft niet de mogelijkheid om dezelfde perfectie na te bootsen. Te veel factoren gooien roet in het eten. Wat remakes echter wel kunnen doen, is risico nemen. Risico in de vorm van nieuwe content en nieuwe ideeën. Nu vraag je je wellicht af: waarom maken ze geen nieuwe game dan? Terechte opmerking. Ik zou het liefst willen dat ze zich alleen maar zouden bezighouden met nieuwe delen of geheel nieuwe IP’s. En als je dan toch remakes wilt uitbrengen, waarom kies je dan niet voor titels waar genoeg aan te sleutelen valt? Maar ik ben ook bewust van het feit dat remakes van geliefde games gewoon absurd veel geld in het laatje brengen.

Remake us whole, Isaac

Ik begon met het schrijven van dit artikel toen de Dead Space remake nog uit moest komen. Wie zegt dat van uitstel afstel komt? Ik heb nu een heel mooi voorbeeld en twee extra alinea's om even te kijken naar het goede voorbeeld van een remake anno 2023. Dead Space is volgens velen een perfecte sci-fi horrorgame. Ik ben het hiermee deels eens. Zeker een uitstekende titel, maar ik had wat kanttekeningen bij het origineel. Wat die kritiekpuntjes zijn? Lees hier maar even mijn terugblik op de originele Dead Space.

Ik ga ook niet heel diep in op wat er nou kwalitatief is toegevoegd of verbeterd in de remake - het is namelijk een hoop. De Dead Space remake geeft mij in ieder geval wel het idee dat een (bijna) perfecte game wel degelijk een remake kan verdienen. Je moet het uiteraard dan echt heel goed doen, maar op dit de moment staat de Dead Space remake op een zuivere 89 score op OpenCritic. Was de Dead Space remake nodig? Ik heb het gevoel van niet, omdat het origineel nog steeds prima wegspeelt. Het is echter wel zo dat ontwikkelaar Motive heeft laten zien dat ze een meesterwerk eer aan kunnen doen. Ze hebben getoond dat een perfecte game wel degelijk een remake kan verdienen die de ervaring nog beter maakt.

Om antwoord te geven op de vraag 'hoe remake je de perfecte game?': er is simpelweg niet een duidelijk antwoord. Wederom een game op de markt brengen die revolutionaire impact heeft op de industrie is niet reëel. Deze games kunnen echter wel voordeel halen uit het feit dat gameland zich in een razendsnel tempo ontwikkelt. Kleine kwaaltjes kunnen worden verholpen en een remake kan ervoor zorgen dat er nieuwe dingen kunnen worden geprobeerd. Het blijft echter een groot risico om met een game aan de gang te gaan die volgens veel fans al perfect was.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Resident Evil 4 Remake

Series

Resident Evil

Uitgever

Capcom

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, VR, PlayStation 5, Xbox Series

Releasedatum

24 maart 2023

Ontwikkelaar

Capcom

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord