Preview: Amazon's King of Meat - Niet voor meatjes
In de maanden voorafgaand aan gamescom, is onze Bram veelal bezig geweest met het regelen van afspraken met ontwikkelaars en uitgevers. Hij maakt dan een planning voor iedereen en zorgt ervoor dat we bij allemaal toffe booths langs mogen gaan. Op woensdagmiddag stond er voor mij en Bram een afspraak bij een tot voor kort nog onbekende nieuwe game van Amazon. Tijdens Opening Night Live die dinsdag ervoor, bleek dat die game King of Meat zou zijn. Dit bleek een multiplayer actie party platformer. We mochten samen met twee andere bezoekers even hands-on met een paar levels van de game.
Bekend van tv
In de chaotische en bijzonder vermakelijke wereld van het onlangs aangekondigde King of Meat nemen spelers deel als deelnemers aan een dodelijke spelshow. Mijn collega Bram en ik hadden het geluk om een exclusieve previewversie van de game te mogen spelen en we kwamen naar buiten met een enorme glimlach op onze gezichten. De game werpt spelers in een hectische competitie waarin tot vier deelnemers moeten rennen, springen, vechten en puzzelen om door gevaarlijke levels te komen. Elk level zit vol met dodelijke vallen, bizarre vijanden en gekke puzzels die zowel samenwerking als individuele vaardigheden vereisen.
De kern van King of Meat ligt in de coöperatieve gameplay, die de noodzaak van samenwerking vermengt met de spanning van competitie. Bram en ik leerden al snel dat, hoewel samenwerken essentieel is om de meer uitdagende obstakels van een level te overwinnen, onze competitieve geest niet volledig getemd kon worden. Aan het einde van elke run worden namelijk punten uitgekeerd voor het verzamelen van schatten en het verslaan van vijanden . Dit puntensysteem zorgde ervoor dat we constant streden om de eerste plaats, wat een extra laag spanning toevoegde aan onze samenwerking. Terwijl ik een reeks afstandsaanvallen uitvoerde om een golf van vijanden te verslaan, gebruikte Bram mijn speciale “superboer” aanval om niet alleen vijanden weg te blazen, maar mij ook van het platform te lanceren, waardoor ik kostbare punten misliep. Een actie die zowel tot gelach als wat vriendelijke scheldpartijen leidde.
UGC, om lekker bij de tijd te blijven
De variëteit in levelontwerp is een ander opvallend kenmerk van King of Meat. Geen enkel level voelde hetzelfde aan, en de game bleef ons voortdurend nieuwe uitdagingen en gevaren voorschotelen. We kwamen van alles tegen, van klassieke platformsecties boven groen zuur tot breinbrekende puzzels die vereisten dat we onze acties perfect op elkaar afstemden. Ook de vijanden en vallen waren een divers gezelschap, van skeletten met zwaarden tot wandelende bommen. Het gevechtssysteem, met zijn mix van mêlee, afstandsaanvallen en speciale aanvallen, voelde bevredigend aan, vooral toen we nieuwe wapens en kleding begonnen te ontgrendelen vanuit de centrale hub. Deze hub dient als het ankerpunt van King of Meat, waar spelers items kunnen kopen en zich kunnen voorbereiden op de volgende ronde van waanzin.
Misschien wel het meest opwindende kenmerk van King of Meat is de level creator, waarmee spelers hun eigen uitdagingen kunnen ontwerpen en delen. Hoewel de build die wij speelden alleen een beperkte selectie van door de ontwikkelaars zelf gemaakte levels had, is het potentieel hier enorm. Ik kan me gemakkelijk voorstellen dat dit een grote trekpleister wordt voor spelers die de creativiteit van de game tot het uiterste willen drijven. Met een solide basis van vooraf gemaakte levels en de belofte van eindeloze community-content, lijkt King of Meat een smakelijke, onmisbare ervaring te worden voor iedereen die houdt van chaotische coöpgameplay met een vleugje vriendschappelijke competitie.
Voorlopig oordeel van Claudia Tjia (en Bram Noteboom)
King of Meat biedt een heerlijke mix van chaotische co-op actie en een competitieve twist, verpakt in een eigenzinnig spelshow-thema dat elk moment fris en onvoorspelbaar houdt. De combinatie van gevarieerd levelontwerp, toffe combat mechanics en een level creator zorgt ervoor dat het veel replaywaarde heeft. Of je nu samenwerkt met vrienden om moeilijke uitdagingen te overwinnen, of elkaar saboteert voor een lach, King of Meat lijkt een must-try te worden voor fans van coöperatieve games. Met een groep vrienden en een paar biertjes erbij, staat deze game garant voor heel wat uren speelplezier.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Glowmade
Uitgever:
Amazon Games
Release:
Onbekend
Reviewscore:
-
Platforms: