Preview: Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy - Fris jasje

We leven momenteel in een tijdperk waarin het makkelijker is om zelf voor de rechtbank te verschijnen dan om de moderne Ace Attorney-games op een niet-omslachtige manier te spelen. Mocht je per se een rechter willen zien, dan is het verkopen van rattengif een meer doeltreffend middel dan het zoeken naar een manier om Phoenix Wright: Ace Attorney – Dual Destinies met reguliere knoppenbesturing te spelen. Gelukkig komt daar volgend jaar verandering in met de release van de Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy. Ik mocht als groot fan van de franchise de opkomende collectie alvast aan de tand voelen en heb mijn voorlopige conclusies voor je klaarliggen. De zitting is hierbij geopend!

Apollo Justice Ace Attorney Trilogy preview

Zaakinleiding

De intro hierboven is misschien een tikkeltje overdreven. Ik raad natuurlijk niemand aan om daadwerkelijk nog rattengif te verkopen na het verbod eerder dit jaar, maar wat hierboven beschreven staat, schetst wel een pijnlijke realiteit. Sinds de sluiting van de Nintendo 3DS eShop in maart van 2023 zijn mobiele apparaten de enige manier om de laatste twee mainline Ace Attorney-games en de remaster van Apollo Justice: Ace Attorney te spelen. Capcom had gelukkig een Plan B klaarliggen en brengt volgend jaar de Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy uit - een HD-collectie van de vierde, vijfde en zesde Ace Attorney-games uit de hoofdserie. Daarin volgen we het verhaal van Apollo Justice, een nieuweling in de advocatenwereld die net als zijn mentor Phoenix Wright over het vermogen beschikt om menig rechtszaak op zijn kop te zetten.

Apollo's verhaal is verspreid over deze drie delen. Hij is alleen niet de enige die in de schijnwerpers staat. Deze tweede trilogie richt zich namelijk hoofdzakelijk op de drie advocaten in de Wright Anything Agency: nieuwkomer Apollo Justice, de legendarische Phoenix Wright en de advocate Athena Cykes die haar kennis van psychologie gebruikt tijdens de rechtzaak. Met deze aankomende trilogie zijn alle drie verhalen eindelijk speelbaar in één simpele collectie. Ditmaal natuurlijk wel met een HD-jasje en vele extraatjes. Laten we het daar eens over hebben.

Apollo Justice Trilogy preview Switch

Bewijsmateriaal voor modernisatie

In de Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy zijn alle drie de games op moderne wijze gepresenteerd. Iedere game heeft een HD-oppoetsbeurt gekregen. Deze grafische facelift blijft enorm dichtbij de vormgeving van de originele games, evenals de inhoud van de titels zelf. De games zijn hier dus zoals je ze kent, maar simpelweg aangepast aan het moderne tijdperk. Deze aanpassingen vertalen zich voornamelijk door op het gebied van besturing. Zo wordt nu de rechterstick van de controller nu regelmatig benut voor het draaien van bewijsmateriaal. Bij het gebrek aan een microfoon kun je in de collectie ook simpelweg met een druk op de X-knop van de Joy-Con vingerafdrukpoeder wegblazen. Om van perspectief te wisselen in de 3D-games voldoet inmiddels een simpele tik aan de rechterstick. En mocht je op de Nintendo Switch in de handheldmodus spelen, dan kun je ook nog steeds de vertrouwde touchscreenbesturing gebruiken.

De meest omvangrijke veranderingen zijn gemaakt in Apollo Justice: Ace Attorney. Zo zijn de veldonderzoekdelen in de game op het gebied van duidelijkheid aangepast naar hoe dit was in de latere twee delen. De traditionele 2D point-and-clickstijl zoals je die kent is dus nog steeds hier, maar een vinkje geeft nu aan welke delen van het scherm je al onderzocht hebt. De gameplay is er dus alleen maar soepeler op geworden. Een wat meer obscure wijziging is de verandering van Phoenix' stemacteur in deze game. Phoenix werd in Apollo's eerste game oorspronkelijk vertolkt door Ben Judd, net zoals in de eerste drie Phoenix Wright: Ace Attorney-games. In de nieuwe trilogie is zijn stem echter consistent gemaakt met de andere twee games in de collectie en worden zijn stemclips door Sam Riegel verzorgd. Opvallend genoeg geldt dit niet voor de andere terugkerende personages, zoals Apollo. Er zijn dus nog steeds enige inconsistenties aanwezig tussen de games.

AJ Trilogy Preview

De feiten van de zaak

Afsluitend wil ik het nog even hebben over wat je wel en niet in de trilogie kunt vinden. Spoiler: dit is vrijwel alleen maar goed nieuws. Deze collectie omvat namelijk bijna alles wat je zou verwachten van een moderne re-release. Niet alleen zijn alle drie games in hun volle glorie aanwezig, maar ook de DLC van Dual Destinies en Spirit of Justice is gratis inbegrepen. Alle zaken zijn dus hier in een prachtig en modern vormgegeven menu. Aan moderne foefjes is er ook geen gebrek. Je kunt elke zaak starten wanneer je wilt vanaf het moment dat je de Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy opstart. Mocht je dus ooit halverwege zijn gekomen met een game en deze op het grote scherm verder willen spelen, dan kan dat zonder dat je jouw progressie verliest.

De meest toffe toevoeging voor Ace Attorney-fans is misschien nog wel het ingebouwde museum. Hier kun je bijvoorbeeld de volledige soundtracks van de games beluisteren, plus een aantal orkestrale arrangementen uit de hele serie. Daarnaast is het mogelijk om een blik te werpen op de prachtige tekeningen uit de Ace Attorney-kluis en kun je alle tussenfilmpjes terugkijken, zien welke achievements je al hebt behaald en zelfs je eigen animatiestudio starten. Ook de Spirit of Justice-proloogvideo is zichtbaar in het museum. De enige prominente omissies zijn de Asinine Attorney-minizaken uit Spirit of Justice, die nergens te bekennen zijn in de trilogie. Jammer, maar geen ramp gezien de grote hoeveelheid content die er wel is.

Apollo Justice Switch preview

Voorlopig vonnis van Nils Hoogervorst

De Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy lijkt een fantastische manier te worden om de nieuwste drie delen uit de Ace Attorney-hoofdserie te spelen. De games zijn prachtig vertaald naar het grote scherm en bevatten vrijwel alles wat je van de collectie zou verwachten, waaronder vele extraatjes en moderne besturing. Het voorlopige vonnis van de Gameliner-rechtbank is tot dusver zeer positief. Het definitieve vonnis wordt bekendgemaakt wanneer de Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy releasedatum nadert in januari. Deze zitting is verdaagd!

Packshot Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy

-

Capcom