Preview: Assassin's Creed 3

Geplaatst: 19 maart 2012 15:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

De sneeuw kraakt. Een troep Britse soldaten marcheert naar het front, geleid door hun commandant op het paard. De wolven huilen in de nacht en de troepen grijpen hun geweren steviger beet. Ineens het geluid van een geweerschot en een schreeuw. De achterste twee soldaten zijn verrast door een man die schijnbaar uit het niets tevoorschijn sprong en vallen dood neer. Ook met de andere infanterie wordt korte metten gemaakt door de Assassin die uit de bomen is gesprongen. De commandant probeert te vluchten, maar de moordenaar sprint hem achterna over de boomtakken en ook hij sterft. Terwijl de Assassin verdwijnt in de schaduw, vechten de wolven om de lijken.

Trilogie
Assassin's Creed III is het derde deel in de Desmond-trilogie. Voordat je wijst op Brotherhood en Revelations zou ik dit willen uitleggen. Hoewel je in die spellen ook met Desmond aan de slag gaat, zijn zij deel van de Ezio-trilogie, die weer één deel is van de Desmond-trilogie. Dit zou je kunnen zien als muggenziften, maar het is een essentieel punt voor degenen die teleurgesteld zijn in de vernieuwingen (of het gebrek daarvan) in Brotherhood en Revelations. Zoals je misschien wel weet, heeft de serie veel kritiek te verduren gekregen vanwege de jaarlijkse updates in de serie en je zou daarom kunnen verwachten dat deel III niet veel beter zal worden. Veel mensen zien dit als de laatste kans van Ubisoft om hun aandacht terug te winnen, of zijn al bij eerdere delen afgehaakt. Bekijk je het spel echter vanuit het oogpunt van de trilogie, dan is het logisch dat deel III een hoop vernieuwing met zich mee zal brengen.

Wild west thuis best
Allereerst de setting. Van het oude Jeruzalem, Italië en andere gebieden zijn we de Atlantische Oceaan overgestoken en in Noord-Amerika aangekomen, tijdens de revolutie. Hoewel Amerika niet de meest originele achtergrond is die de serie ooit heeft aangedaan, zijn er elementen die het interessant maken. De revolutie biedt natuurlijk veel ruimte aan de ontwikkelaars om grote veldslagen en historische gebeurtenissen te verwerken in het verhaal en ook de hoeveelheid verraad tijdens de oorlog is niet mis. Daarbij is Connor Ratohnhakéton niet de standaard Amerikaanse held; als kind van een Indiaan en een Brit heeft hij niet veel redenen de Amerikanen een warm hart toe te dragen, zeker niet nadat de kolonisten zijn dorp verwoest hebben.

Eigentijds
Ook de moderne tijd zal belangrijke momenten bevatten. Desmond's verhaallijn zal worden afgerond met dit deel en dat betekent een heleboel afsluiting. Het is nog niet bekend of de Assassin's Creed-serie helemaal stopt, maar er zullen een hoop mysteries opgehelderd moeten worden, wil Desmond's avontuur tot een goed einde gebracht worden. Al vanaf deel één worden we mondjesmaat nieuwe informatie en cliffhangers toegestopt en het zou fijn zijn als deze ontwikkelingen ook een doel hebben uiteindelijk. En wat is Desmond's rol in het geheel?

Bigger is better
Ubisoft heeft blijkbaar grote plannen voor de schaal van het spel, met een development-tijd en budget dat alle vorige titels overschaduwd. Een paar van de eerste details houden bijvoorbeeld in dat de Frontier, een gebied dat ongeveer een derde van de actie zal bevatten volgens de ontwikkelaar, ongeveer anderhalf keer zo groot is als de gehele map van Brotherhood. Het is niet bekend of de andere twee gebieden (Boston en New York) ook zo groot zijn, maar we kijken in elk geval naar een fikse schaalvergroting. Ook de nieuwe engine zou het mogelijk maken om veldslagen met ongeveer duizend soldaten op het beeld te toveren. Als je dacht dat de vorige delen al redelijke gevechten hadden; daar konden 'maar' honderd personen tegelijk het scherm bevolken. Daarbij is het animatiesysteem nieuw: geen enkele animatie is overgenomen uit de vorige delen. Om het zacht uit te drukken is Ubisoft zich ervan bewust dat ze iets heel nieuws moeten doen nu.

Onthullingen, poging twee
Dit alles is echter niets waard als de gameplay en het verhaal de verwachtingen niet waar weten te maken. Kan de serie de gedeeltelijke overstap van gebouwen naar bomen wel aan? In hoeverre zal je nog kunnen sluipen tijdens een veldslag? Krijgen we eindelijk antwoorden op prangende vragen die als sinds deel 1 in de hoofden van fans ronddwalen? Zonder meer details kunnen we natuurlijk nog weinig zeker weten. De vraag die je aan jezelf moet stellen is deze: Geloof je dat Ubisoft de sprong van deel 1 naar deel 2 kan herhalen of denk je dat er geen rek meer zit in de serie? We zullen het zien, wanneer Assassin's Creed III eind dit jaar de winkels in sluipt.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Assassin's Creed III

Uitgever

Ubisoft

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Wii U

Releasedatum

22 november 2012

Ontwikkelaar

Ubisoft

Gameliner Awards

-

Lees meer