Preview: Banishers: Ghosts of New Eden - Rouwen en trouwen

-

Tijdens gamescom ben ik langs geweest bij Focus Entertainment. De uitgever is al snel uitgegroeid tot één van mijn favorieten in de business, dankzij hun gevarieerd portfolio en no-nonsense benadering als het gaat om gaming. Naast Space Marine 2 en Mudrunners heb ik mij een uurtje gestort op Banishers: Ghosts of New Eden. Is het wat ik ervan verwachtte? Nee, maar ik ben wel een stukje wijzer nu. Maak je klaar voor een fantasierijk potje 'Ghost Busten' en dan begeleid ik je door deze preview!

All's fair in love and war

In Banishers: Ghosts of New Eden speel je als Red en de beste man heeft het niet makkelijk. Normaal gesproken is zijn leven al niet appeltje en eitje, aangezien hij op agressieve geesten en andere monsters jaagt voor de kost. Nu moet hij dat echter alleen gaan doen, want zijn partner Antea Duarte is sinds kort vertrokken naar de andere kant. Ze blijft bij zijn zijde als spirit zijnde, maar makkelijk is het natuurlijk niet. We zijn gewend van DON'T NOD dat ze verhalen presenteren met veel nuance en kundig schrijfwerk en dat lijkt in Banishers: Ghosts of New Eden niet anders. De relatie tussen Red en Antea voelt heel natuurlijk aan en ze geven beide protagonisten genoeg ademruimte om echt te verwerken wat er aan de hand is. In games zie je vaker dat de protagonist enorm snel dealt met de onenigheden die op zijn/haar pad komen. DON'T NOD weet via Banishers: Ghosts of New Eden een narratief te creëren wat geloofwaardig aanvoelt.

De combat in Banishers: Ghosts of New Eden is te vergelijken met games, zoals Vampyr. Het zit dus op het randje van 'soulslike', maar het leunt meer tegen je alledaagse actie/avonturengame aan. Banishers: Ghosts of New Eden weet de combat gevarieerd te houden door de vaardigheden van de twee protagonisten te mixen. Red maakt gebruikt van een regulier arsenaal, terwijl Antea haar spirituele krachten gebruikt in het heetst van de strijd. De combinatie zorgt ervoor dat je als speler genoeg tools hebt om de spoken terug naar het hiernamaals te knallen. De kanttekening van dit verhaal is dat als één van de protagonisten het loodje legt, dan is het game over. Het is dus noodzakelijk om de balans op te maken, voordat je begint met het onthullen van je innerlijke 'Ghostbuster'. Ik was vooral geïnteresseerd in het monsterjagen, want Banishers belooft via een speurtocht de geduldige jager te belonen met een spectaculair eindbaasgevecht. Ik ben dan ook razend benieuwd welke monsters en geesten uiteindelijk te vinden zijn in de volledige game.

Banishers Ghosts of New Eden gamescom preview

Liefde maakt blind

Banishers: Ghosts of New Eden zit volgestampt met gameplaysystemen. Naast de centrale combat-loop en de nadruk op het narratief, moet je rekening houden met crafting, keuzes in het verhaal en gear hunting. Het voelde in het klein uurtje dat ik had nogal overweldigend aan om kennis te maken met alles wat het DNA vormt van Banishers: Ghosts of New Eden. Het gevoel dat DON'T NOD te veel hooi op de vork neemt kon ik niet loslaten. Het is even wachten tot de volledige release om te kijken welke van deze gameplaysystemen ook uiteindelijk waardevol zijn voor de gehele ervaring. Tot nu lijkt het niet in de weg te staan, maar de meerwaarde van het craften en het zoeken naar betere gear ontging mij tijdens het spelen.

Of ik vertrouwen heb in Banishers: Ghosts of New Eden? Zeker, ik denk dat deze verhalende avonturengame meer dan prima uit de startblokken gaat schieten. Het verhaal behandelt interessante thema's en doet dat op een respectvolle manier. Nee, de protagonist is niet eventjes sip voor vijf minuten en gaat dan door met z'n leven alsof er niks gebeurd is. Het rouwproces is helaas een langdurige proces en ik denk dat DON'T NOD gepaard met prima combat echt wel een game gaat uitbrengen die goed aanslaat bij veel liefhebbers van dit genre. Ik maak mij wel een beetje zorgen om de timing van Focus Entertainment. Een nieuwe IP - en zeker eentje die wat genuanceerder is - uitbrengen in het vierde kwartaal, waar enorme games al aan het knokken zijn voor ieders aandacht, is een gewaagde gok. Ik hoop van harte dat Banishers: Ghosts of New Eden wel de aandacht krijgt die het verdient.

Banishers Ghosts of New Eden gamescom preview1

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Wat ik gespeeld heb, wekt de indruk dat de ontwikkelaars achter Banishers: Ghosts of New Eden hun ziel in deze game gestoken hebben. Het kent een unieke setting en creatieve gameplaysystemen. Het wordt echter een hele klus om zichzelf te kunnen bewijzen tussen al het grove gamegeweld van Q4 2023. Daarnaast probeert het veel tegelijkertijd te doen, wat soms ervoor zorgt dat de game nogal chaotisch over kan komen. Banishers moet het hebben van de creativiteit en ik ben ontzettend benieuwd hoe deze titel ontvangen wordt, wanneer deze komt te verschijnen op 7 november.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Banishers: Ghosts of New Eden

DON'T NOD

Focus Entertainment