Preview: Brothers: A Tale of Two Sons Remake - Een work in progress

-

Brothers: A Tale of Two Sons kwam uit op 7 augustus 2013. Nu, meer dan tien jaar later, komt er een remake uit van deze populaire co-op game van Starbreeze Studios en Josef Fares. Later richtte Fares Hazelight op, de studio achter de gerenommeerde game It Takes Two. Inmiddels zijn er al een aantal trailers uitgekomen van de remake en de gameplay ziet er erg goed uit. Ik kreeg de kans om de demo van de remake alvast te spelen en ga jullie in deze preview van Brothers: A Tale of Two Sons vertellen of de gameplay hierin net zo mooi was.

Preview brothers a tale of two sons1

Het is natuurlijk nog een bèta

Aangezien ik het origineel niet heb gespeeld, kan ik niet precies zeggen wat alle verschillen in de gameplay en het verhaal zijn. Het is in ieder geval wel meteen duidelijk dat de game grafisch erg goed opgepoetst is. De omgevingen zien er prachtig uit en ook de personages zijn een stuk gedetailleerder. In de demo zorgt dit op sommige momenten nog wel voor wat vertraging in de frame-rate, maar het is natuurlijk ook nog maar een bèta. Dat is overduidelijk zelfs, want gedurende de hele demo staat er een statement in beeld dat de game nog een ‘work in progress’ is en dat het eindresultaat hier niet op kan worden beoordeeld. Logisch natuurlijk, maar een beetje irritant dat het een groot deel van mijn scherm moet blokkeren.

De sfeer in de Brothers: A Tale of Two Sons is in de demo goed neergezet, mede dankzij de muziek en de mooie omgevingen. Vooral de overgang van de onbezorgde sfeer naar de serieuze sfeer wanneer je de trollengrot binnengaat, is erg goed gedaan. De meeste mensen zullen het verhaal van de game al kennen, maar ik zal het nog even samenvatten. De broers verliezen hun moeder al op jonge leeftijd en in de tijd waarin de game zich afspeelt dreigt hun vader ook te overlijden aan een ziekte. Om hem te redden gaan ze op zoek naar een magische drank die hun vader kan redden.

Brothers a tale of two sons

Dit is nog best lastig

De besturing is iets waar je echt heel erg aan moet wennen in het begin. Dat was bij het origineel ook al zo, maar is dus niet veranderd. Je bestuurt beide broers tegelijkertijd met verschillende toetsen. Leuk bedacht, maar het is wel enorm verwarrend en soms ook best irritant. Na een tijdje had ik het wel enigszins onder de knie, maar je moet wel extra opletten. Op sommige stukken moeten de broers bijvoorbeeld aan een richel naar de overkant klimmen over een afgrond heen. Als de één al aan de overkant is, moet je niet de verkeerde knop loslaten, want dan valt de ander te pletter. Ja, dat is me wel een aantal keer overkomen.

Wat ook opvalt, is dat de game nog even lineair is als het origineel (als ik de reviews van het origineel mag geloven). Er is nog steeds weinig mogelijkheid om de omgeving te verkennen. Wat jammer is, aangezien de omgeving juist zo mooi is opgezet. Aangezien dit ook een groot punt van kritiek was op het origineel, was de remake een goede kans geweest om dit aan te pakken. Tot nu toe lijkt dat echter nog niet gebeurd te zijn. Maar wat nog niet is, kan nog wel komen. Het is natuurlijk nog maar een demo.

Brothers a tale of two sons1

Voorlopig oordeel van Eilish Janssen

Grafisch gezien is de remake van Brothers: A Tale of Two Sons er zeker op vooruit gegaan. Op het gebied van gameplay lijkt er echter in de demo nog weinig verschil te zijn, maar de ontwikkelaar wilde ook duidelijk benadrukken dat het nog een work in progress is met een tekst die gedurende de gehele demo in beeld bleef. Dus daar gaan we dan natuurlijk ook maar vanuit. De goede sfeer die in het origineel zat, is in ieder geval wel meegekomen naar de remake,. Wat toch wel een erg belangrijk puntje is voor een game zoals deze. Wat ik vooral hoop, is dat de gameplay in het eindproduct ook wat verbeterd is ten opzichte van het origineel.

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Brothers: A Tale of Two Sons Remake

Avantgarden SRL

505 Games