Preview: Fallout 4

-

Het is dit jaar alweer zeven jaar geleden dat het vorige 'echte' deel in de Fallout-reeks verscheen. Fallout 3 en het tussentijdse Fallout: New Vegas scoorden beide goed, maar wisten mij persoonlijk nooit dat euforische gevoel te geven dat ik keer op keer bij een The Elder Scrolls-game heb ervaren. Desalniettemin belooft een nieuwe Fallout-game op de huidige generatie consoles per definitie veel goeds, zoals je al in onze preview van vorige maand hebt kunnen lezen. Op gamescom 2015 heb ik iets meer van de game gezien, al werd ik daar helaas niet heel veel wijzer van.

Fallout in een notendop

Voor diegenen die nog altijd gretig achter de oren krabben bij het horen van dit befaamde woord met twee lettergrepen, zal ik de essentie van de serie nog even samenvatten. In Fallout speel je, in first- of in third-person, iemand die moet zien te overleven in een apocalyptische wereld. Daarbij kun je gebruik maken van absurde wapens, het machtige woord en verschillende stats en skills, maar daarnaast wordt je in Fallout 4 ook bijgestaan door een trouwe viervoeter genaamd Dogmeat. Verder is het simpelweg een enorme ontdekkingsreis waarbij jij zelf bepaalt waar je gaat en staat, wat je doet en laat en hoe je uiteindelijk bij een eventueel einde belandt.

I've got skills

De gamescom 2015-presentatie van Fallout 4 begon met een trailer waarin het skillsysteem werd verklaard. In totaal zullen er 275 skills beschikbaar zijn om uit te kiezen, maar uiteraard heb je niet onmiddellijk toegang tot dit volledige arsenaal. Bovendien zijn de skill trees gekoppeld aan de zeven hoofdstats, die met de beginletters uiteraard weer S.P.E.C.I.A.L. vormen. Dat betreft wederom Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility en Luck. Iedere skill tree bestaat vervolgens weer uit tien lagen. Die lagen corresponderen met het aantal punten dat jij hebt toegekend aan iedere hoofdstatistiek. Kies jij ervoor om meteen tien punten in te zetten op Luck, dan heb je dus meteen toegang tot alle lagen van die specifieke skill tree. Vervolgens kan een individuele skill ook nog eens uitgebouwd worden, bijvoorbeeld om het effect te verlengen of nog meer damage te doen. Het is dus wel duidelijk dat er op RPG-vlak geen gas terug is genomen in Fallout 4.

Schieten, schieten en nog eens schieten

Na de trailer die vooral gericht was op het skillsysteem, kregen we een flinke hoeveelheid gameplay te zien. Deze beelden communiceerden vooral dat er in Fallout 4 veel geschoten zal worden. Men ging van vuurgevecht naar vuurgevecht en er werd slechts sporadisch gebruik gemaakt van het Vault-Tec Assisted Targeting System, beter bekend als V.A.T.S. Daardoor kwam de game door deze specifieke gameplaybeelden meer over als een shooter, wat de game eigenlijk tekort doet. Ik had graag meer gezien van de NPC's, het verhaal en de keuzemogelijkheden die de game spelers zal bieden, maar dat zat er helaas niet in. Wat wel goed overkwam, was het feit dat Fallout 4 aanzienlijk meer wapens zal bevatten dan de vorige delen en dat dit wapentuig onderling erg verschilt. Zo heb ik simpele laserguns gezien, maar ook absurde rocket launchers en een zeer bijzondere gun die handmatig opgewonden moest worden en vervolgens een enorme burst afvuurde. Bovendien werd er veelvuldig gewisseld tussen wapens, aangezien het ene exemplaar perfect is voor de lange afstand, de volgende prima werkt wanneer de vijand zich op een aantal meters van je bevindt en weer een andere geschikt is voor vuurgevechten in nauwe gangetjes. Ieder wapen heeft dus zijn voor- en nadelen, waardoor je ook daar de nodige afwegingen zult moeten maken.

Nieuwtjes, weetjes en geruchten

Dat was het eigenlijk wel qua nieuwigheden die de gamescom 2015-presentatie ons wist te bieden, maar toch lijkt er veel meer interessant nieuws van de beursvloer te komen. Zo blijkt Fallout 4 geen level cap te hebben en eindigt de game mede daardoor niet na het voltooien van het hoofdverhaal. Daarnaast wordt er ook hier en daar geroepen dat de game zo'n 400 uur gameplay zal bevatten, maar dat roept men tegenwoordig al gauw. Ondanks al deze nieuwtjes en geruchten werkt één aspect van de game me nog altijd lichtelijk tegen: Fallout 4 lijkt wel heel erg op deel drie. Zoals we onze preview al aangaven, oogt de game wel wat kleurrijker, maar de meeste menu's en uitgestrekte omgevingen ogen bijna identiek. Dat kan door fans als een positief iets gezien worden, maar ik als criticaster hoop in de uiteindelijk game toch net wat meer verschillen met het vorige deel terug te zien.

Voorlopig oordeel

Dat ik ondanks mijn beperkte voorliefde voor de serie toch enorm uitkijk naar Fallout 4, was voorafgaand aan de gamescom al duidelijk. Na een karige presentatie weet ik meer over de skill trees en de wapens, maar helaas is het daarbij gebleven. Dat verschillende nieuwtjes en geruchten communiceren dat de game enorm lang te spelen zal zijn, versterkt mijn drang naar deze game alleen nog maar meer. Tot dan moeten we het doen met een redelijk bekend ogend geraamte, dat hopelijk iets meer gaat verschillen van diens voorganger dan tot op heden is gebleken.

Fallout 4 zal op 10 november dit jaar verschijnen voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Fallout 4

Ontwikkelaar:

Bethesda Game Studios

Uitgever:

Bethesda Softworks

Release:

10 november 2015

Gameliner Awards:

Beste game van 2015

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE