Preview: Roetjsen door kraakverse poeder in Steep

Geplaatst: 26 augustus 2016 13:00
Aangepast: 20 mei 2018 14:41

Het is lang geleden dat er een goede wintersport-game is verschenen. Naast de SSX-serie, is Shaun White Snowboarding op de Wii voor mij de laatste. Deze E3 presenteerde Ubisoft een nieuwe IP genaamd Steep, die het wintersportgenre weer nieuw leven moet inblazen. Op gamescom greep ik de kans om de game te spelen en het ziet er naar uit dat Steep voor de wintersportliefhebber de perfecte game kan worden.

Gaan en staan waar je maar wil

Toen ik de Xbox One controller in mijn handen kreeg, stond ik meteen op het hoogste punt van een berg. Al gauw had ik het quickmenu ontdekt waarmee ik de sport kon kiezen die ik wilde uitoefenen. Je krijgt een menu te zien, een beetje gelijk aan het wapenmenu van GTA V, waarin je kunt kiezen uit snowboarden, skiën, paragliden of skydiven met een wingsuit.

Aangezien ik erg benieuwd was naar de wingsuit, koos ik natuurlijk als eerst voor deze optie. Ik nam een kleine aanloop richting het puntje van een rots en voor ik het wist was ik aan het vliegen. Je kunt simpelweg dalen, stijgen en naar links en rechts vliegen. Hoewel in de open lucht vliegen simpel leek, crashte ik al gauw zodra ik tussendoor de rotsen moest zweven. Gelukkig ontdekte ik de kaart van het spel waarmee je, dankzij fast travel-punten, zeer eenvoudig naar een gewenste spot afreist. Tijdens het spelen is mij verteld dat in de volledige game twee berggebieden beschikbaar zijn, namelijk: de Alpen en een gebied in Alaska. Er is destijds ook verteld dat je in het begin van de game haast geen fast travel-punten hebt. Je moet namelijk de bergen verkennen om deze punten te ontdekken. Het paragliden, dat over het algemeen vrij relaxt is, lijkt hiervoor de beste optie.

Uitdaging op de pistes

Na al de actie in de lucht, was ik wel benieuwd naar het snowboarden en skiën. Terwijl je vliegt met je wingsuit, besluit je om je parachute te openen en een landing te maken. Vanaf het landingspunt bind je een snowboard onder de voeten en zet je de afdaling door de witte poeder voort. De besturing tijdens het snowboarden is eenvoudig om aan te leren. De besturing rust voornamelijk op beide thumbsticks. Met de rechter thumbstick voer je de tricks uit. Dit lijkt een beetje op de besturing van Skate, maar het werkt toch net wat anders. Ik maakte een aantal keer dezelfde beweging, terwijl de trick heel anders was. Dit vind ik zelf een beetje vaag, maar het is waarschijnlijk een kwestie van wennen. Je kunt naast de third-person view ook overschakelen naar een GoPro-camera op het snowboard of op de helm. Dit is een erg toffe ervaring, maar het wordt hierdoor wel een stuk lastiger om alles onder controle te houden.

Iets verder op de piste kom je een groep andere boarders tegen. Een lid van het groepje schreeuwt wat en voordat je het weet zit je in een race. Het is mij nog altijd onduidelijk of ik nou tegen de drie andere spelers naast mij racete, of dat het AI-spelers waren. De race was in ieder geval snel gewonnen en het groepje verdween weer achter een bebost gebied op de piste. In de volledige game zijn er uitdagingen voor bijna elke sport. Snowboards en skiërs kunnen racen, meedoen aan trick contests en freestyle-uitdagingen uitvoeren. Het is voor de paragliders en wingsuiters enkel mogelijk om mee te doen aan races. Naast dit alles kan jij zelf ook uitdagingen aanmaken. Kom jij op de piste een vette sprong tegen? Duik dan in de herhaling-modus en deel jouw afgelegde route met de andere spelers. Deze spelers kunnen dan naar jouw route spawnen en jouw tijd proberen te verbeteren. Al de uitdagingen zijn zowel alleen, als met vier man online speelbaar.

Prachtig landschap, maar een stille boel

Steep ziet er onwijs goed uit, zeker het sneeuw dat bestaat uit verschillende lagen. Zo heeft de ene plek een dikke laag poeder en de ander een wat dunnere laag. Het is bijna niet van het echte werk te onderscheiden. Als je op de berg loopt, zak je gerust een halve meter de sneeuw in. In de herhaling-modus komt de game grafisch echt tot zijn recht. Je kunt er met alle vrijheid prachtige plaatjes of video's maken om online met je vrienden te delen.

Ondanks de pracht en praal die Steep biedt, viel het mij op dat het nog een stille boel is. Er zijn haast geen dorpjes te vinden op de piste en, op wat sneeuwloze rotsen na, lijkt het allemaal erg veel op elkaar. Naast deze zichtbare stilte, is er ook stilte in de vorm van geluid. Geluid is een belangrijke factor in games en in de build van Steep die ik heb gespeeld, ontbrak dit toch in grote mate. Ondanks dat ik met een ongelofelijke snelheid van de berg suisde, hoorde ik geen briesje wind, zelfs niet als ik keihard onderuit ging. Het valt dus overduidelijk op dat er qua geluidseffecten nog een hoop moet gebeuren.

Voorlopig oordeel

De wintersportliefhebbers gaan, na lang wachten, ongetwijfeld blij zijn met de komst van een nieuwe wintersport-game. Ik denk zelf dat de game zeker een succes kan worden, maar hiervoor moet er nog wel het één en ander gebeuren. Zo moet er meer gedaan worden aan de geluidseffecten en de omgeving op de berg. Daarnaast vraag ik mij af of de uitdagingen niet gaan vervelen. Desondanks heb ik me zeker vermaakt, maar wacht ik het eindproduct nog even af.

Steep verschijnt 2 december 2016 op de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Packshot Steep

-