The Way of: Gameliner - Deel 2

Geplaatst:
Aangepast: 20 december 2019 13:48

In het eerste deel van The Way of Gameliner hebben jullie kunnen lezen hoe ik op de naam Gameliner ben gekomen en waarom begin 2007 tot een gifzwarte periode voor Gameliner.nl behoorde. In deze The Way of Gameliner lezen jullie hoe we ons weer op de kaart hebben gezet.

Gameliner back in business

Op 9 november 2007 werd de nieuwe website van Gameliner gelanceerd. Gameliner was een gameshop en gamewebsite in één jasje, althans dat moest het voorstellen. Wij vonden in elk geval dat het aardig gelukt was. Het idee was ook simpel. Je kon bij Gameliner een artikel of nieuwsbericht lezen en daarnaast kon je daar ook je favoriete game kopen voor een nette prijs. We hadden een leuk en vast publiek en we hadden ook hoog ingezet op onze service. Gameliner had ook een totaal nieuw samengesteld team, met een aantal oude gezichten, maar de meesten van ons waren nieuw. De basis die was goed neergezet en daar hebben we momenteel nog steeds profijt van.

Gameliner op de Gameplay 07

Kort na het lanceren van de website hadden wij een stand op de Gameplay in 2007. We verkochten daar games en hadden een relaxruimte waar je kon gamen. Het was een leuke ervaring om het te organiseren, maar wel iets dat we nooit meer op dezelfde manier zouden doen. Daarnaast hebben we een aantal keer geadverteerd in de Power Unlimited en schitterden we met een advertentie op de achterkant van het beurskrantje.

Games Convention en gamescom

In 2007 gingen we voor het eerst naar de Games Convention. Deze werd toen nog gehouden in Leipzig. Het enige nadeel was dat het een eind rijden was. In 2009 was het de gamescom, dat lag een stuk dichter in de buurt. De eerste keer naar de gamescom was samen met Klaas. We komen al sinds de oprichting van de gamescom op het evenement. Dit jaar wordt het de zesde keer. In 2014 hebben we ons voor het eerst alleen gericht op videocontent. De jaren daarvoor was het een mix van schrijven en video.

Overname Gameliner door GameBusiness

In 2009 werd Gameliner overgenomen door GameBusiness. GameBusiness was van Derk-Jan Visser. De reden van overname kwam er eigenlijk op neer dat we ons konden richten op datgene waar we goed in waren, zonder ons met financiële cijfertjes bezig te houden en het development werd ons uit handen genomen. Dit gedeelte werd door GameBusiness overgenomen. We kregen financiële rust.

Electronic Entertainment Expo

Gameliner heeft vaker een primeur gehad, maar dat van 2010 blijft ons nog altijd bij. Ik had 's ochtends een mail gekregen van het PR-bureau van Microsoft met enkele nieuwe video's. Ik heb toen, zonder te weten dat we de allereerste van de wereld zouden zijn, de aankondigingstrailer van Kinect op de website gezet. De video ging viraal zoals het nu heet. Kotaku en enkele andere Amerikaanse sites namen het over. Ons YouTube-kanaal was in die week de derde beste bekeken kanaal van Nederland. In 2013 ging Justin naar de E3 en waren we er een klein beetje live bij.

Gameliner Awards

Aan het einde van 2010 begonnen we voor het eerst met de Gameliner Awards. Het eerste jaar kregen alle winnaars van de verschillende categorieën een prijs, in 2011 en in 2012 kozen we drie winnaars. In 2013 en vorig jaar hebben we gekozen om maar één prijs te geven. De Gameliner Awards zijn sindsdien een terugkerend succes, waar we nog lang mee door zullen gaan. Je kunt als bezoeker ook verschillende prijzen winnen tijdens de Gameliner Awards. In 2010 pakten we groot uit, in de jaren daarna werden de prijzen steeds mooier en meer. In de eerste twee jaar gaven we een klein beeldje van het Gameliner Awards-logo weg aan de winnaars en het afgelopen twee jaar hebben we een tombstone laten maken met het Gameliner Awards-logo en daarin de naam van de winnaar. Wij brengen deze trofee langs bij de uitgever van de winnende game en maken daar dan een video van.

Gameliner Awards 2012

Gameliner Awards 2013

Gameliner Awards 2014

Sharmineh

Een van de zwarte bladzijdes in onze geschiedenis is het tragische ongeluk van Sharmineh. Sharmineh heeft twee jaar onze public relations gedaan. Kort nadat ze gestopt was bij ons en aan een opleiding communicatie was begonnen (was helemaal haar ding), is ze in Duitsland door een auto-ongeluk van haar leven beroofd. Onze gedachten gaan uit naar haar.

Deuren webshop gesloten

We hebben op 1 september 2012 de deuren van onze webwinkel definitief gesloten. Derk-Jan, onze voormalige baas, heeft dit besluit weloverwogen genomen. De winst die we maakten was minimaal, de omzet was ook flink afgenomen, maar de grootste reden was de dramatische samenwerking met onze leveranciers. We hebben ons daar nooit uitgebreid over uitgelaten, maar bij Micromedia en GameWorld was het één grote bende. Het zal hopelijk al wel beter geworden zijn bij hen, maar toentertijd was het gewoon huilen met de pet op. Het was vooral bij grote releases extreem slecht geregeld. Dan hadden we tientallen bestellingen van een bepaalde game en dan werd er ons van alles beloofd, zelfs nog een dag voor uitlevering, en dan krijg je op de uitlevering niks opgestuurd. Als we dan belden (want andersom werd dat nooit gedaan), dan kregen we de ene smoes naar de andere. We konden onze klanten destijds nooit garantie geven en daar waren we op een gegeven moment zo ziek van, dat we hebben besloten om de stekker uit de webshop te trekken. Daar hebben we tot de dag van vandaag nog steeds geen enkele spijt van.

In het laatste deel lezen jullie morgen welke veranderingen ons allemaal hebben bereikt tot datgene wat we nu zijn geworden. De keuzes die we hebben moeten maken nadat we onze webshop hadden gesloten.

The Way of Gameliner: Deel 3

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer